Kuorma-autot

195 000 ongelmatonta kilometriä – Juntusen kaasupuuautolla ensimmäinen vuosi täynnä

Volvo Trucks
2025-09-12
Asiakastarina
Author
Volvo Trucks

Team Juntunen Oy toimi uranuurtajana hankkiessaan neliakselisen kaasupuuauton. Kaupat tehtiin syksyllä 2023 ja ensimmäinen kuorma uudella yhdistelmällä haettiin vappuaattona 2024. Nyt yhteistä matkaa on kuljettu yli vuosi, ja on hyvä aika kysellä käyttökokemusten perään.

 

Heikki Juntusen Volvo FH 500 LBG 8x4 Tag tridem kävi keväällä vuosihuollossa ja katsastuksessa Wetteri Powerilla. Reilun vuoden aikana kilometrejä mittariin on kertynyt 195 tuhatta.

 

”Meillä on autosta kaikin puolin hyvät kokemukset, pettymyksiä ei ole tullut”, Heikki Juntunen aloittaa.

 

”On oikeastaan aika poikkeuksellista, että reilun vuoden aikana mitään ongelmia ei ole ilmaantunut, ja se on kyllä ollut hirmu positiivinen yllätys. Kaikki on pelannut ja auto palvellut hyvin”, yrittäjä jatkaa.

 

Yllätyksenä Juntunen nostaa esiin myös kuljettajilta saamansa kehut siitä, miten lämmin kaasuauto on, kun sitä vertaa vastaaviin dieselautoihin. ”En tiedä liittyykö se sitten jotenkin tähän kaasukäyttöisyyteen, mutta ei me muutakaan selitystä olla keksitty. Vaikkei viime talvena paljon kovia pakkasia ollutkaan, niin onhan sekin hyvä ominaisuus autossa, ettei kuskien tarvitse palella”, Heikki naurahtaa.

Taloudellisuus

 


Kun puhe kääntyy auton taloudellisuuteen, Juntunen viittaa Volvo Connectin raportteihin. ”Lukuja katsoessa kulutukseen voi olla todella tyytyväinen”, Juntunen sanoo.

 

Alkuvuoden aikana kaasun keskikulutus moottorin ollessa käynnissä on ollut hieman päälle 40 kiloa sadalla kilometrillä.

 

”Tietysti hieman voi harmitella, että kaasun hinta on ollut korkealla, ja pienemmän kulutuksen tuoma taloudellinen hyöty on osittain hukkunut hinnan erotuksessa”, Heikki Juntunen jatkaa.

 

Käytännön työssä auton toimintasäde on ollut hieman alle 500 kilometriä. Juntunen halusi Volvoon akseliväliksi 4600, ja kompromissina joutui tyytymään 205 kilon kaasusäiliöön. ”Suuremmasta 225 kilon säiliöstä olisi kyllä hyötyä”, hän myöntää nyt.

Kuskien mukaan aikaa kaasuasemalla menee noin seitsemän minuuttia, ei se taida dieselin tankkauskaan juuri sen nopeammin tapahtua.

Monipuolista ajoa

 


Juntusen reilu vuosi sitten ajoon lähtenyt yhdistelmä on poikkeuksellinen myös perävaunun osalta, sillä Volvon kaasuauton perään hankittiin kuusiakselinen ykköspyöräkärry. Runkopituudeltaan 16,5 metriseen vaunuun menee kolme nippua energiapuuta, ja yhdistelmä on suunniteltu pääosin terminaaleissa lastattavaksi.

 

Leuto talvi näkyi kuitenkin energiapuusektorilla, eikä Juntusenkaan yhdistelmällä ole päästy urakoimaan aivan siihen tahtiin kuin yrittäjän toiveissa oli. Sen sijaan Volvo onkin saanut peräänsä usein myös tavanomaisen puutavaraperävaunun.

 

”Mitään ongelmia ei ole ollut myöskään metsäpään ajossa. Volvo on jaksanut hyvin vetää myös paripyöräkärryä, ja auton maavarakin on riittänyt maastossa”, Juntunen kuittaa.

 

Jopa kolmannes tähän asti kertyneestä ajosuoritteesta onkin tullut raakapuun ajosta. ”Jälkiviisaana voisi todeta, että irrotettava ja siirrettävä nosturi olisi ollut kätevä noissa hommissa, mutta ehkä niitä kylmempiäkin talvia vielä tulee, ja yhdistelmä pääsee vielä täysipäiväisesti niihin töihin, joihin se alun perin suunniteltiinkin.”

Mitään ongelmia ei ole ollut myöskään metsäpään ajossa. Volvo on jaksanut hyvin vetää myös paripyöräkärryä, ja auton maavarakin on riittänyt maastossa.

Tankkausverkosto ainoa haaste

 


Kaasukäyttöisten kuorma-autojen nykyistä nopeamman yleistymisen suurin hidaste liittyy tankkausverkostoon. Kyseessä on klassinen muna-kana-tilanne. Autoilijat toivoisivat kattavampaa verkostoa ennen kuin investoivat uusiin autoihin, kun taas kaasun jakelijat kaipaavat asemilleen riittävästi käyttäjiä.

 

Team Juntusen ajoalueella verkosto on vuoden mittaan jo laajentunut, kun Tupokseen avautui uusi kaasuasema. Se nopeutti tankilla käyntiä kahdellakin tapaa.

 

”Oritkarin asema oli meidän ajojen kannalta kaupungin väärällä puolella, ja se toi matkalle ylimääräisen lenkin. Lisäksi Tupoksen asema helpotti ruuhkia, ennen sen avautumista tankille joutui melkein päivästä ja kellonajasta huolimatta jonottamaan”, Heikki Juntunen kertoo.

 

Pohjois-Pohjanmaan seuraavakin raskaan liikenteen tankkausasema Gasumilla on jo suunnitteilla Ylivieskaan. Toteutuessaan sekin hieman helpottaa Juntusten logistisia kuvioita, vaikka meneekin hieman sivuun heidän tavanomaiselta ajoalueeltaan.

 

Varsinaisen tankkauksen suhteen ongelmia ei kuitenkaan ole ollut. ”Kuskien mukaan aikaa kaasuasemalla menee noin seitsemän minuuttia, ei se taida dieselin tankkauskaan juuri sen nopeammin tapahtua.”

 

Kokonaisuutena Heikki Juntunen on siis edelleen tyytyväinen kaasuauton hankintaan. ”Kolmen vuoden jälkeen voidaan tehdä tarkempia arvioita elinkaarikustannuksista, mutta tässä vaiheessa kaikki näyttää hyvältä, eikä katumiseen ole syytä. Päinvastoin, kun kuskit ovat tyytyväisiä, ja kulutuslukemat näyttävät hyviltä, niin yrittäjänä minäkin voin olla tyytyväinen”, Juntunen päättää.