Kuorma-autot

Trans-Anttila Oy leikkaa päästöjä ja kuluja biokaasukäyttöisillä Volvoilla

Volvo Trucks
2025-05-12
Asiakastarina
Author
Volvo Trucks

Ilmaston lämpenemisen ehkäisemiseen tähtäävä hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on koko yhteiskunnan yhteinen asia, ja kuljetusalan on tehtävä osansa muiden elinkeinoelämän toimialojen ja yksityisen kulutuksen rinnalla. Kuorma-autoliikenteen päästöjen vähentämiseen on nyt jo tarjolla useita käyttövoimaratkaisuja, joista biokaasu on todettu suomalaisiin tarpeisiin ja olosuhteisiin hyvin soveltuvaksi vaihtoehdoksi.
 

Trans-Anttila Oy on vehmaalainen, vuonna 1991 perustettu kuljetusyritys, joka liikennöi nykyisin 15 ajoneuvoyhdistelmällä. Niiden lisäksi liikenteessä on kolme kuorma-autoa, joissa ei perävaunua ole. Autojen kyydissä kulkee elintarvikkeita ja kappaletavaraa, pääsääntöisesti Länsi- ja Etelä-Suomen alueilla. Työntekijöitä Trans-Anttilan palveluksessa on runsaat 30.


Trans-Anttilan 20 autosta 17 on Volvoja. Dieselpolttoaine on vielä suurimmassa osassa käyttövoimana, mutta nesteytetty biokaasu eli LBG tekee vahvasti tuloaan.

Asiakkaillamme on selkeät tavoitteet päästövähennysten suhteen, ja se tarkoittaa, että meidänkin täytyy tehdä osamme tavoitteiden saavuttamiseksi. Biokaasun käyttö energialähteenä on meille sopiva ja tehokas tapa vähentää hiilipäästöjä.

Pienillä kuluilla ja vähillä päästöillä
 

”Viime vuonna otimme käyttöön ensimmäisen ja alkuvuodesta toisen kaasuauton. Kolmaskin kaasuauto on jo tulossa”, sanoo Trans-Anttilan toimitusjohtaja Jarkko Anttila.


Kauppoja autoista on tehty Volvo Truck Center Turun automyyjä Jarno Tolvasen kanssa. Volvojen suuri osuus Trans-Anttilan kalustossa on Anttilan mukaan osoitus siitä, että Liedossa palvelu on toimivaa. Gold-huoltosopimukset takaavat kattavan huolenpidon.


Biokaasukäyttöisten autojen hankinnan taustalla hänen mukaansa ovat taloudelliset tekijät sekä päästöjen vähentäminen.


”Asiakkaillamme on selkeät tavoitteet päästövähennysten suhteen, ja se tarkoittaa, että meidänkin täytyy tehdä osamme tavoitteiden saavuttamiseksi. Biokaasun käyttö energialähteenä on meille sopiva ja tehokas tapa vähentää hiilipäästöjä.”


Anttila sanoo, että myös puhtaasti taloudelliset seikat puoltavat kaasuautojen hankintaa. Hankintahetkellä kaasuauto on dieselmoottorista verrokkia arvokkaampi, mutta alhaisemmat polttoainekustannukset tekevät elinkaarikustannuksesta edullisemman.


”Kaasun kilohinta ja dieselin litrahinta ovat lähellä toisiaan. Sadalla kilometrillä kaasukiloja kuitenkin kuluu noin kolmanneksen vähemmän kuin diesellitroja vastaavalla autolla. Ei siinä kovinkaan suorituskykyistä taskulaskinta tarvita, kun voi todeta, kummalla on edullisempaa ajaa”, hän naurahtaa ja jatkaa, että LBG-Volvot ovat osoittautuneet taloudellisiksi autoiksi.


Trans-Anttilan kaksi ensimmäistä kaasukäyttöistä Volvo FH 500 Aero -autoa ovat kolmeakselisia puoliperävaunun vetoautoja. Uudempi taittaa matkaa kahden puoliperävaunun HCT-yhdistelmän vetona, jolloin yhdistelmän kokonaispaino voi nousta yli 68 tonnin. Siksi auto on varustettu vetävällä telillä. Kaasukäyttöisen Volvo FH 500:n moottoriteho on 375 kW, mikä mahdollistaa Suomen lainsäädännön mukaan 75 tonnin yhdistelmäpainon.


”Ensimmäisenä tullut kaasuauto tuli 19-metrisen puoliperävaunun vetoautoksi. Auton akseliväli on 3 600 millimetriä, sillä se on lyhin mitta, mihin 205 kilogramman kaasusäiliö mahtuu. Tavallista pidemmän akselivälin takia autossa on ohjaava teliakseli, jotta se täyttää kääntyvyyssäädökset pitkän perävaununsa kanssa”, Anttila sanoo.

Riittävän suuren kaasusäiliön takia akseliväli on hieman tavanomaista pidempi. Ohjaavan teliakselin ansiosta kääntyvyysvaatimus saadaan täytettyä maksimipituisen perävaunun kanssa.

Kehittynyt CMS-järjestelmä
 

Trans-Anttilan kaasu-Volvoissa on perinteisten taustapeilien sijaan Volvon CMS-kamerapeilijärjestelmä. CMS-järjestelmä täyttää sellaisenaan HCT-yhdistelmien suoran näkemisen laitteille asetetut vaatimukset.


”Kamerapeilit tuntuvat aluksi vierailta, mutta pian niiden käyttöön tottuu ja oppii arvostamaan niiden erityisominaisuuksia, kuten hämäränäkökykyä. Tälläkin saralla tapahtuu kehitystä, ja olen huomannut, että tänä keväänä käyttöön otetussa autossa CMS-järjestelmässä on tapahtunut parannusta viime vuonna tulleeseen autoon verrattuna”, Anttila sanoo.

Kahden puoliperävaunun A-duo-yhdistelmän paino voi kuormattuna nousta sellaisiin lukemiin, että se edellyttää vetoautossa kahta vetävää akselia. Siksi toinen Trans-Anttilan kaasu-Volvoista on telivetoinen.

Volvo Connect ahkerassa käytössä
 

Olivatpa ajat sitten haastavat tai vaikka vähän auvoisemmatkin, kuljetusyrityksen on syytä pitää kulunsa alhaisina. Polttoainekulu on yksi kuljetusyrityksen merkittävimmistä kulueristä, ja sen suuruuteen yritys ja sen henkilöstö voi omalla toiminnallaan vaikuttaa.


Volvo Connect -palvelu on Trans-Anttilassa osoittautunut erinomaiseksi työkaluksi muun muassa juuri polttoainekulutuksen seurantaan, ja palvelu onkin ahkerassa käytössä.


”Meillä kuljettajat tekevät huipputuloksia taloudellisuudessa. Parhaat napsivat Volvo Connectissa täyttä sataa pistettä, ja melkein kaikki ovat päässeet yli 90 pisteen. Osalla autoista ajetaan paljon lyhyttä matkaa, jossa ennakoivan ajotavan merkitys korostuu”, toteaa Anttila päätteeksi.

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?

Lue lisää aiheesta