"Minulla on pieniä lapsia, ja haluan heidän kasvavan maailmassa, jossa he hengittävät puhdasta ilmaa", sanoo Marie-José Baartmans, toimitusjohtaja kuljetusyritys BREYTNERiltä.
Marie-Josén sitoutuminen puhtaampiin kuljetuksiin on vähättelyä. Viimeisen kymmenen vuoden ajan hänen yrityksensä on toiminut 100 % päästöttömänä kuljetusyrityksenä siirryttyään dieselkuorma-autoista sähköisiin. Tänä aikana sen sähkökuorma-autot ovat kulkeneet yli miljoona kilometriä.
Tämä sitoutuminen ja investointi tulevaisuuteen tuo jo nyt hyviä tuloksia sekä yritykselle että sen asiakkaille. "Olemme 10 askelta edellä muuta teollisuutta", hän sanoo. "Ja se antaa meille suuren edun."
Kymmenen vuoden kokemuksella sähkökuorma-autoista BREYTNER on saanut arvokasta tietoa, joka palvelee hyvin asiakkaita. "Voit jakaa tämän tiedon asiakkaasi kanssa, ja se tuo lisää arvoa heille", hän lisää.
Yritys on oppinut paljon matkan varrella. Esimerkiksi latausstrategia on yksi oppimiskohteista. "Haluamme löytää halvimmat energiahinnat yhdistettynä siihen, ettei tarvitse tehdä ylimääräisiä pysähdyksiä päivällä, koska silloin menetät turhaa aikaa", Marie-José lisää. "Joten yritämme ladata joko purkamisen tai lastaamisen yhteydessä tai yön aikana."
Neuvoni muille yrityksille on, että aloita mahdollisimman pian.
Yhä useampien yritysten keskittyessä kestävyyteen, BREYTNERin täysin sähköinen ratkaisu on houkutteleva vaihtoehto yrityksille, jotka haluavat minimoida ympäristövaikutuksensa. "Kysyntää tulee tällaisilta asiakkailta", hän uskoo.
Marie-Josélle oli kaksi suurta syytä siirtyä sähköön. "Ensinnäkin, näkemyksemme oli liiketoimintamahdollisuus. Toinen syy oli tietämys siitä, miten dieselkuorma-autot toimivat, mitä ne tekevät kaupunkialueilla ja mitä päästöjä niistä tulee. Jos voit työskennellä puhtaamman teknologian kanssa, haluat ottaa sen askeleen."
Hän kuvaa siirtymistä täysin sähköisiin kuorma-autoihin "jännittäväksi, innovatiiviseksi, ikään kuin olisimme edelläkävijöitä". Hänen mielestään avain aloittamiseen on löytää "helppokäyttöiset vaihtoehdot". Esimerkiksi sähkökuorma-autojen käyttö kaupunkien sisäisillä jakelureiteillä voi olla yksi tapa. "Neuvoni muille yrityksille olisi aloittaa mahdollisimman pian", hän sanoo. "Ota vaiheittainen lähestymistapa. Aloita yhdellä tai kahdella kuorma-autolla ja mieti sitten pitkän aikavälin toteutusohjelmaa."