Koska kestävä kehitys ja sähköistäminen ovat monien yritysten agendalla, sähkökuorma-autot voivat olla ratkaiseva tekijä sopimusten voittamisessa tai häviämisessä.
“Suurimmille asiakkaillemme se on yksi heidän päämääristään,” sanoo Hans-Peter Dreier, Dreier Transport and Logisticsin toimitusjohtaja. “Asiakkaiden sopimukset ovat yhä vaativampia. He sanovat, että tulevaisuudessa he haluavat, että jotkin reitit ajetaan sähkökuorma-autoilla – milloin voitte toteuttaa sen?”
Hans-Peter uskoo, että olemalla ajoissa sähkökuorma-autoilla varustetulla kalustolla yritys saa etulyöntiaseman tarjouskilpailuissa. Sen sijaan, että odottaisi asiakkaidensa vaativan sähkökuorma-autoja, Hans-Peter tarttuu tähän mahdollisuuteen tarjoamalla niitä asiakkailleen jo nyt.
"Teknologia on jo täällä”
Hän kuvaa siirtymistä sähköön “uutena ajanjaksona”, jossa diesel tullaan lopulta korvaamaan sähköllä, erityisesti tilanteissa kuten Dreierillä, joka yhdistää rautatiekuljetukset pitkille matkoille ja kaupunkikuljetukset sähkökuorma-autoilla.
“Teemme paljon yhdistettyä rautatie- ja maantiekuljetusta,” sanoo Hans-Peter. Dreier, joka toimii kansainvälisesti, lähettää vaihtokoreja yöjunilla, joissa ne noudetaan seuraavana aamuna kuorma-autolla ja kuljetetaan viimeiset kilometrit määränpäähänsä.
Se on tehokasta ja kestävää, erityisesti kun Dreier käyttää yhtä sen 24 sähköisestä Volvo-kuorma-autosta. Vuoteen 2026 mennessä yritys on suunnitelmissa laajentaa 75 sähkökuorma-autoon. “Kun aloitat sähkökuorma-autoilla, pysyt siinä,” sanoo Hans-Peter.
Hans-Peter ei näe syytä olla varautunut: “Teknologia on jo täällä,” hän sanoo. “Täytyy olla avoin - se toimii.”
Liiketoiminnan muuttaminen ja henkilöstön kouluttaminen uuteen teknologiaan on usein haastavaa, mutta Dreierin kuljettajat sopeutuivat sähkökuorma-autoihin erittäin hyvin. “Kuljettajien sopeutuminen oli erittäin nopeaa. Volvon kanssa meillä on etu,” sanoo Hans-Peter. “Tein kierroksen [sähkökuorma-autolla] joulukuussa ja viiden minuutin jälkeen kuorma-autossa kaikki oli selvää. Se ei ole oikeastaan muutos. Kuljettajalle muutos on vain mielessä.”
Hans-Peter myöntää, että aluksi kuljettajat olivat huolissaan ajomatkasta. “He pelkäsivät, mitä tapahtuu, kun akkua on jäljellä 5, 10, 15 %. Mutta se on normaalia. Se on uusi asia,” hän lisää. “Kun he ovat ajaneet sähkökuorma-autolla, kuljettajat eivät halua vaihtaa takaisin.”