Kuorma-autot

Sähkökuorma-automme eivät ole koskaan pettäneet meitä

Volvo Trucks
2024-08-21
Electric trucks Asiakastarina Sähköajoneuvot Kuljettajien maailma
Author
Volvo Trucks

“Jos löytyy sähköinen ratkaisu, investoimme sähköiseen,” sanoo Marcel Vermeulen, operatiivinen johtaja Millenaar & van Schaik Transportilta.

 

Tapasimme Marcelin yhdessä Millenaar & van Schaikin uusimmista projekteista: 19 kilometrin jokivarren maantien vahvistamissuunnitelmassa Alankomaissa. Yritys käyttää tässä hankkeessa kolmea päästötöntä sähköistä Volvon kippikuorma-autoa ja operoi yhteensä kahdeksaatoista sähköistä Volvo kippikuorma-autoa. Millenaar & van Schaik valittiin, koska projektissa on vahva keskittyminen ympäristönsuojeluun, kestävään kehitykseen ja häiriöiden minimointiin.

 

“Olen suuri sähkökuorma-autojen puolestapuhuja,” sanoo Marcel. “Ei tarvitse olla huolissaan toimintamatkasta.” Aluksi Millenaar & van Schaik huomasi, ettei heillä ollut tarpeeksi latauspaikkoja kuorma-autoilleen. “Yhdessä projektissa ei ollut tarpeeksi tehoa, jotta olisimme voineet ladata kuorma-autoja kokonaan yön aikana, mikä aiheutti tuottavuuden laskua,” hän selittää.

 

Joten Millenaar & van Schaik investoi myös kahteen omaan latausasemaan: yhden kotipaikalleen Schipholin lähelle ja yhden puolivakinaiseen paikkaan projektin lähelle Alankomaiden itäosassa.

 

Heidän asiakkaansa investoi Watthubiin, maailman suurimpaan pikalatausasemaan kuorma-autoille ja raskaille rakennuskoneille. A15-moottoritiellä sijaitseva Watthub yhdistää Rotterdamia ja Saksaa, ja kuorma-autojen käyttäjät voivat varata taatun latausajan, jossa latausnopeus voi olla jopa 350 kW. Sähkö on 100 % kestävästi tuotettua tuuli- ja aurinkoenergiaa. Nyt kuorma-autoilla on oma latauspaikkansa, olipa kyseessä nopea lisälataus tai täyteen lataaminen yön aikana.

 

Kun kuorma-autot on ladattu yön aikana, hiljaiset sähkökuorma-autot kuljettavat raskaita kuormia 10–12 tuntia lyhyillä matkoilla ilman tarvetta uudelleenlataukseen. Jos lisälataus on tarpeen, se voidaan ajoittaa kuljettajan lounastauon tai työvuoron loppuun. Lyhyt “plug and play”, kuten Marcel kuvaa sitä. Sen jälkeen matka jatkuu.

 

“Joka vuosi yhä useammat projektit vaativat päästöttömiä sähkökuorma-autoja,” Marcel selittää. “Joten meillä on kysyntää, tilauskirja on täynnä mahdollisuuksia, emmekä ole huolissamme investoinneistamme.”

   

Kaikki, mitä tiedämme kuljetuksista, tullaan suunnittelemaan uudelleen sähköistämisen vuoksi.

 

Marcel kertoo, että itse asiassa asiakkaidensa kysyntä sähkökuorma-autoille ylittää tällä hetkellä tarjonnan. Hänen neuvonsa muille yrityksille, jotka miettivät siirtymistä sähköisiin kuljetuksiinn, on selkeä: nyt on aika toimia. “Varmista, että olet päästöttömyyden eturintamassa eikä toisessa aallossa, sillä saatat jäädä ilman liiketoimintamahdollisuuksia,” hän lisää. “Kaikki, mitä tiedämme kuljetuksesta, tullaan suunnittelemaan uudelleen sähköistämisen vuoksi.”

 

Marcel uskoo, että sähköiseen siirtymiseen johtavan kilpailun voittaminen antaa hänen yritykselleen kilpailuedun, ja Millenaar & van Schaikilla on rohkeita suunnitelmia nopeuttaa kalustonsa sähköistämistä. “Olemme sitoutuneet Euroopan unionin ja asiakkaidemme asettamaan tavoitteeseen – hiilijalanjälkemme vähentämiseen. Vuoteen 2028 mennessä sähkökuorma-autoiden kokonaiskustannukset ovat paremmat kuin dieselkuorma-autoilla.”