“Meillä on liiketoiminta, jossa CO2-neutraalius on todella tärkeää,” sanoo Stephan Rüdlinger, Raurica Waldin toimitusjohtaja. Koska tälle puu- ja metsätalousyritykselle kestävyys on kaiken tekemisen ytimessä.
Tänä päivänä yksi Raurica Waldin keskeisistä projekteista on kuljettaa kierrätetty puubiomassa lämpö- ja sähköä tuottavaan, puulämmitteiseen voimalaitokseen Baselissa, Sveitsissä. Usein he kuljettavat jopa neljä tai viisi kuorma-autolastillista päivässä.
Näin vahvasti ympäristöön ja uusiutuvaan energiantuotantoon keskittyvälle yritykselle sähkökuorma-auton käyttäminen puupelletin kuljettamiseen oli täydellinen valinta.
“Sähkökuorma-auto oli yksi syy valintamme tekemiseen,” lisää Stephan, miten sähkökuorma-auton olemassaolo kalustossa helpotti asiakastaan hankintapäätöksessä. “Yksi tavoite [sähkökuorma-auton ostamisessa] oli saada kilpailuetu.”
Tälle asiakkaalle paikallisesti hankittujen materiaalien hiilineutraali kuljetus oli äärimmäisen tärkeää, ja koska niiden toimitus junalla ei ollut mahdollista, he halusivat sähkökuorma-auton kuljetuksiin.
“Olemme aina etsineet tapoja toimittaa materiaali ekologisesti,” hän lisää. “Se on geeneissämme.”
On todella mukavaa ajaa sähkökuorma-autoa. Kuljettajat suosivat sitä.
Sähkökuorma-autoon siirtymisen jälkeen hän on huomannut, että kokonaiskustannukset ovat toistaiseksi verrattavissa dieselkuorma-autoihin, ja käyttöön liittyvät kustannukset ovat alhaisemmat.
Mutta ajokokemus on aivan omaa luokkaansa. Sähkökuorma-auto on parempi ajaa, hän sanoo: “Näen useita etuja, mutta yksi niistä on ehdottomasti ajokokemus. Se on voimakas ja hiljaisempi, vähemmän tärinää. On todella mukavaa ajaa sähkökuorma-autoa. Kuljettajilta meni vain lyhyt aika tottua siihen. He suosivat sitä nyt.”
Hän myöntää, että yrityksen oli tehtävä pieniä reittimuutoksia eräälle asiakkaalle, joka oli hieman kauempana, mutta Raurica havaitsi, että suurimmalle osalle asiakkaita sähkökuorma-auto tarjoaa “riittävästi kantamaa päivittäisiin ajotehtäviin” lataamalla sitä yön aikana ja täydentämällä akustoa tarvittaessa nopeilla latauspisteillä päivän aikana.
Hänen neuvonsa muille sähkökuorma-autoa harkitseville yrityksille on: “Jos ajattelet, että se voisi toimia – kokeile rohkeasti.”