Volvon sähkökuorma-auton on toimittava täydellisesti kaikissa ilmasto-olosuhteissa. Tämän varmistamiseksi testaamme kuorma-autojamme äärimmäisissä sääolosuhteissa, kuten lumisina kylminä talviöinä Arjeplogissa, lähellä napapiiriä Pohjois-Ruotsissa.
Yrityksenä, jolla on asiakkaita ympäri maailman, rakennamme kuorma-autoja, jotka toimivat kaikkialla.
Suoritamme laajat talvitestit varmistaaksemme, että sähkökuorma-automme toimivat odotetusti myös maapallon kylmimmässä osissa. Tämä tehdään testipaikallamme lähellä Arjeplogia, pientä kylää Ruotsin pohjoisosassa, lähellä napapiiriä. Täällä on talvella paljon lunta ja lämpötila voi yöllä laskea helposti alle -25 °C.
"Kun testaamme kuorma-autojamme, arvioimme kaikki ennalta arvaamattomat luonnonelementit, jotta voimme varmistaa, että kaikki toimii oikein äärimmäisissäkin olosuhteissa", kertoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Global Product Manager. ”Mitä tapahtuu esimerkiksi akkukäyttöiselle kuorma-autolle, kun lämpömittari näyttää - 25°C ja kova tuuli puhaltaa? Testimme ovat osoittaneet, että sähkökuorma-automme toimivat erittäin hyvin näissä todella kylmissä ympäristöissä.”
Kun testaamme kuorma-autojamme, arvioimme kaikkia ennalta arvaamattomia luonnonelementtejä, jotta voimme varmistaa, että kaikki toimii oikein äärimmäisissäkin olosuhteissa
Osana ilmastotestejä kuorma-autojen uusien toimintojen toimivuus on täysin varmistettu. Näiden joukossa on kaksi uutta innovaatiota, jotka auttavat varmistamaan raskaiden sähkökuorma-autojemme luotettavuuden, turvallisuuden ja mukavuuden.
Uusi Ready to Run -tekniikka valmistelee kuorma-auton tuottavaan työpäivään ulkolämpötilan perusteella. Tarvittaessa se esilämmittää kuorma-auton akut ja ohjaamon, tai erittäin lämpimällä säällä se jäähdyttää ne. Akkujen optimaalinen lämpötila on noin +25° ja kuljettaja voi helposti käynnistää esilämmityksen tai esijäähdytyksen etänä sovelluksen kautta. Tällä tavalla akun paras suorituskyky säilyy, vaikka ulkolämpötila painuisi reilusti pakkaselle.
Patentoitu Active Grip Control -turvatoiminto parantaa merkittävästi vakautta, kiihtyvyyttä ja jarrutusta liukkaissa olosuhteissa – olipa kyseessä sitten lumi, sade tai sora. Testit, jotka suoritettiin kuormatulla Volvo FH Electric -yhdistelmällä matalakitkaisella pinnalla, osoittivat 45 % parannuksen täydellä kiihtyvyydellä.
”Parannus liukasta soratietä noustessa on todella vaikuttava. Uskon, että tämä lisää tuottavuutta, eikä vähiten maanrakennusalan asiakkaidemme kannalta”, sanoo Anna Wrige Berling, Volvo Trucksin Safety Director.
Mikäli kuorma-auto alkaa luistaa, useat anturit auttavat ajoneuvon Active Grip Control -järjestelmää reagoimaan tienpinnan olosuhteisiin ja hyödyntämään ajoneuvon sähkömoottoreita, muiden apulaitteiden kanssa, auttaen kuljettajaa pysymään tiellä.