Kuorma-autot

Volvo Trucks
2022-01-21
Volvon työntekijät
Author
Volvo Trucks

Sujuvasti sähköllä – Suomen ensimmäisellä Volvo FL Electric -sähkökuorma-autolla takana jo yli 5000 tuottavaa ajokilometriä

Suomen ensimmäinen, Storemen Logistics Oy:lle luovutettu Volvo FL Electric -sähkökuorma-auto on ollut tuottavassa työssä nyt jo muutaman kuukauden ajan. Tavoitimme auton kuljettajineen Helsingin Kaartinkaupungista kysyäksemme, mitä mieltä kuljettaja Jani Rajala on uudesta työkalustaan.

Toivottavasti näitä tulee lisää

LINKKI videoon Jani Rajalan kyydissä 
  

”Haen vain tuon lavan tuosta kadun toiselta puolelta ja sitten voit vaikka lähteä matkaan, niin jutellaan lisää”, Rajala sanoo samalla pumppukärryä reippain ottein pitkin mukulakivikatua vetäen.

Kuormalava onkin jo valmiina ulkona odottamassa, joten Rajala palaa raskaan taakan kanssa autolle jo parin minuutin sisällä. ”Tulit sopivaan aikaan, sillä aamupäivän vakipaikat ovat jo hoidettu tältä päivältä. Nyt on vuorossa muutama nouto ja sitten on vielä pari aikataulutettua asiakaskäyntiä. Ovat tässä kantakaupungin alueella”, Jani Rajala kertoo.
 

Sujuvaa matkantekoa

Matkalla seuraavan asiakkaan luo meillä on hyvää aikaa tutustua Volvo FL Electricin avaraan ohjaamoon, mikä on mittaritaulua lukuun ottamatta sama kuin polttomoottorilla varustetuissa Volvo FL -kuorma-autoissa. Rajala näkee yhtäläisyydet pelkästään hyvänä asiana.

”Tässä työssä pitää toisinaan vaihtaa ns. lennossa autosta toiseen. Ja silloin on tärkeää, että työympäristö on kaikin puolin tuttu ja turvallinen”, Rajala sanoo. Hän on ajanut kuorma-autoa työkseen jo useamman vuoden ajan. Kosketuspinta sähköautoihin muodostui vasta Volvo FL Electricin myötä. Uuden tekniikan omaksuminen on Rajalan mukaan sujunut kaikin puolin kitkattomasti.

”Äänettömyys sekä kaikenlaisten tärinöiden ja värinöiden puuttuminen tuntui aluksi oudolle, kun vertailupohjaa on kertynyt ainoastaan dieselien puolelta. Toinen seikka, mitä ei välttämättä tule edes niin havaittua, on tasaisen pehmeä kyyti. Tässä on vain kaksi vaihdetta, kun aikaisemmassa autossa niitä oli kolminkertaisesti. Työpäivä kaupungin keskustan liikenteessä sujuu tämän sähköauton kanssa huomattavasti aikaisempaa leppoisemmissa tunnelmissa. Panin asian oikein merkille tuossa muutama päivä takaperin, kun kävin keikalla dieselauton kanssa. Kyllä minusta on tainnut tulla tämän auton myötä sähköautomyönteinen, ainakin näin työtehtävien puolesta”, Jani Rajala kertoo. 

Jani Rajalan mukaan uuden tekniikan omaksuminen on sujunut kaikin puolin kitkattomasti.

Kapasiteettia käyttötarpeen mukaan

Storemen Logistics Oy:n omistama ja DHL Expressin helposti tunnistettavan keltapunaisen värityksen kauttaaltaan ylleen saanut Volvo FL Electric on varustettu suurimmalta kapasiteetiltaan 265 kWh ajoakustolla, mikä takaa liki 17-tonniselle kuorma-autolle jopa 200 km toimintamatkan. Volvo FL Electric -kuorma-autoa on saatavilla jopa 400 kWh ajoakustolla, mutta ylimääräiselle energialle ja sitä kautta suurempien akkujen tuomalle lisäpainolle ei löytynyt Storemen Logistics Oy:n autolle suunnitteleman työtehtävän kannalta tarvetta.

Positiiviset käyttökokemukset

Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokisen mukaan kuljettajat ovat ottaneet Volvo FL Electric -sähkökuorma-auton erittäin positiivisin mielin vastaan ja kuljetukset uuden auton kanssa saatiin käyntiin ennakkoon tehtyjen suunnitelmien mukaan.

”Peilaten tähän asti kerättyjä käyttökokemuksia, niin meidän uusi Volvo FL Electricimme asemoituu vaivattomuudessaan ja käyttömukavuudessaan kaikilla mittareilla tarkasteltuna ajoneuvokalustomme kirkkaimpaan kärkeen. Auto toimii kuten pitää. Vaikka vuodenaika on kääntynyt syksystä talveen sekä sen myötä ilmat ovat kylmentyneet ja ohjaamon lämmitystarve kasvanut, ovat toimintamatkat pysytelleet ennalta tehtyjen simulaatioiden tarjoamissa raameissa. Lisäksi sekä kuljettajilta että asiakkaalta saatu kiittelevä palaute luo uskoa tulevia kalustohankintoja ajatellen”, Jari Jokinen kertoo.

Storemen Logistics Oy:n kuljettajat ovat ottaneet Volvo FL Electric -sähkökuorma-auton erittäin positiivisin mielin vastaan.

Lataus yllättänyt vaivattomuudellaan

Jatkamme taivaltamme kuljettaja Jani Rajalan matkassa. Vallilan kaupunginosasta DHL Express:in Seutulan lentoasemalla sijaitsevaa terminaalia kohti ajettaessa on hyvää aikaa keskustella Volvo FL Electricin latauksesta. Rajala sanoo sähkökuorma-auton yllättäneen vaivattomuudellaan myös latauksen suhteen.

”Auton käyttö simuloitiin ennalta tarkasti. Kun ajovuoro päättyy, akuston kapasiteetista on pääsääntöisesti noin puolet jäljellä ja kilometrejä on kertynyt matkamittariin sellaiset reilut sata. Joskus enemmän tai vähemmän, riippuen tietenkin, mistä kuormat noudetaan. Vuoron päätteeksi ajan auton hallin vierustalla olevan latausaseman viereen ja kytken kaapelin kiinni. Ja seuraavana aamuna vastaavasti kaapeli irti ja matkaan. Siinä se, kaikessa vaivattomuudessaan. Toivottavasti näitä tulee meille jatkossa lisää, Rajala toivoo.

Lentoasemalta matkamme jatkuu Storemen Logistics Oy:n Tuusulassa sijaitsevalle kotipaikalle. Auto parkkiin, piirturikortti pois, latausjohto seinään ja autoon, ovet lukkoon ja päivä on paketissa.

”Ja huomenna matka jatkuu samoissa merkeissä valmiiksi lämpimällä autolla”, Jani Rajala sanoo lopuksi ja kysyy, tuletko huomennakin pykälään?

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?