Mitä taloudellisuuteen liittyviä ominaisuuksia uusissa Volvo kuorma-autoissa on?
– Uudet Volvot ovat kaikkien aikojen taloudellisemmat. Polttoaine muodostaa noin kolmanneksen kuljetusyritysten kustannuksista. Siksi teemme jatkossakin kaikkemme sen eteen, että löytäisimme jatkuvasti uusia tapoja pienentää Volvo kuorma-autojen polttoaineenkulutusta. Tyypillisessä kaukokuljetuksessa käytettävän Volvo-dieselkuorma-auton polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä on vähennetty yli 20 prosenttia 1990-luvun lukemista. Uuden malliston Euro 6 step D -moottoreissa on esimerkiksi lukuisia tehokkuusparannuksia, kuten matalan viskositeetin VDS-5-öljy ja polttoaineenkulutusta pienentävät männän uudet öljynkaavintarenkaat. Lisäksi uudet teknologiat, kuten karttapohjainen I-See ja I-Roll-vapaavaihdetoiminto vähentävät polttoainekulutusta entisestään hyödyntämällä kuorma-auton ajotehoa.
Miten uudet kuorma-autot voidaan varustaa erittäin taloudelliseksi?
– Uudet Volvo FH-, FH16-,FM- ja FMX-kuorma-autot voidaan räätälöidä sopimaan monenlaisiin käyttötarkoituksiin siten, että merkittävät ylimääräiset polttoainesäästöt ja CO2-päästöjen vähennykset ovat mahdollisia. Kaukokuljetuksissa uuteen I-Savella varustettuun Volvo FH -kuorma-autoon voidaan yhdistää D13TC-moottori ja ominaisuuspaketti, joilla päästään jopa kymmenen prosentin säästöihin polttoainekustannuksissa (diesel ja AdBlue).* Sekä Volvo FH että FM ovat saatavana myös LNG-versiona. Niiden polttoainekustannukset ja CO2-päästöt pienentyvät 20 prosenttia. BioLNG:ä käytettäessä nämä päästöt laskevat käytännössä nollaan.
Miksi Volvo Trucks tuo markkinoille dieselmalliston, vaikka vaihtoehtoiset polttoaineet ovat kehittyneet?
– Kullakin polttoainetyypillä sähköstä nesteytettyyn maakaasuun, biokaasuun ja dieseliin on sekä tiettyjä etuja että heikkouksia, ja ne soveltuvat erilaisiin kuljetuksiin. Tämän vuoksi arvelen, että erilaiset energialähteet ja voimansiirtoratkaisut tulevat esiintymään rinnakkain vielä vuosien ajan. Yhdessä vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittämisen kanssa Volvo Trucks jatkaa innovointia, joilla dieselkuorma-autoista saadaan mahdollisimman tehokkaita.. Uusin ainutlaatuista Turbo Compound-teknologiaa käyttävä I-Savella varustettu Volvo FH on esimerkiksi selkeä osoitus siitä, miten pitkälle taloudellisuutta voi edelleen kehittää.
Miten se vaikuttaa Volvon pitkäaikaiseen tavoitteeseen päästöttömyydestä?
– Elämme parhaillaan murrosvaihetta, jossa ollaan siirtymässä vuosikymmenten öljyriippuvuudesta resurssien tehokkaaseen käyttöön ja uusiutuviin polttoainevaihtoehtoihin. Pyrkimys taloudellisuuteen ja vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittäminen ovat kumpikin merkittävässä asemassa päästöttömyyttä tavoiteltaessa.
TIETOJA
Volvo FH ja I-Save
Yhdistämällä D13TC-moottori ja ominaisuuspaketti voidaan päästä jopa kymmenen prosentin säästöihin polttoainekustannuksissa.*
Kaasukäyttöinen LNG-moottori
Kaasukäyttöisissä Volvo FH LNG- ja Volvo FM LNG -malleissa käytetään joko nesteytettyä maakaasua, joka vähentää CO2-päästöjä jopa 20 prosenttia dieseliin verrattuna, tai BioLNG-polttoainetta, joka vähentää CO2-päästöjä jopa 100 prosenttia. Tällä tarkoitetaan ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä säiliöstä pyöriin.
Nesteytetty maakaasu (LNG)
LNG valmistetaan maakaasusta, joka on fossiilista polttoainetta. Se nesteytetään kuljetusta tai säilytystä varten jäähdyttämällä kaasu alhaiseen lämpötilaan.
BioLNG
BioLNG, jota kutsutaan myös nesteytetyksi biokaasuksi (LBG), on biopolttoaine, joka valmistetaan jalostamalla orgaanisia jätteitä. Biokaasu kehittyy, kun biologinen aine hajoaa. Kaasu jäähdytetään sitten alhaiseen lämpötilaan.
*Polttoaineensäästö on laskettu vertaamalla D13TC Euro 6 Step D ‑moottorin Taloudellisuuspaketin (I-Save) diesel- ja AdBlue-kustannuksia D13 eSCR Euro 6 Step D ‑moottoriin ilman Taloudellisuuspakettia. Todelliseen polttoainetalouteen vaikuttavia tekijöitä on useita, kuten kuljettajan kokemus, vakionopeussäätimen käyttö, ajoneuvon erittely, ajoneuvon kuorma, todelliset pinnanmuodot, ajoneuvon huolto ja sääolosuhteet.