Volvo kuorma-autot

Suomi

×

Kenttätestejä kaikessa hiljaisuudessa: asiakkaat tutustuivat uuteen kuorma-automallistoon

| 5 min teksti | 5 min teksti
Valituilla asiakkailla oli mahdollisuus koeajaa Espanjan Sierra de los Filabresin mutkaisilla teillä uusia Volvo FH16-, Volvo FH- ja Volvo FM -malleja ennen niiden julkistusta. Seuraavassa artikkelissa on koottu heidän tunnelmat uusista malleista kuusi kuukautta ennen lanseerausta.
Testikuorma-auto tien päällä Espanjassa
Volvo Trucksin asiakkailla on aina ollut tärkeä ja aktiivinen rooli uusien kuorma-autojen toimintojen kehittämisessä.

Syyskuun aurinko on alkanut hitaasti nousta vuorten takaa, ja A-349-tietä reunustava karu maasto on muuttunut lämpimän punaruskeaksi. Kolme naamioitua Volvon kuorma-autoa ovat juuri aloittaneet yhden monista alueella tehtävistä koeajoista Tabernasin aavikon läpi Sierra Filabresin vuorten toiselle puolelle kulkevalla tiellä.

Tämän päiväiset kuljettajat ovat Volvo Trucksin asiakkaita, jotka on kutsuttu antamaan palautetta ja kertomaan näkemyksiään uusista kuorma-automalleista ennen lanseerausta. Kunkin asiakkaan seurana ohjaamossa on paikallisen markkina-alueen edustaja. He arvioivat ajon aikana kaiken mahdollisen ohjaamosta saatavasta yleiskuvasta alamäkiavustimen ja apukuljettajan puolella olevan kameran kaltaisiin uusiin ominaisuuksiin.

Volvo Trucksin asiakkailla on aina ollut tärkeä ja aktiivinen rooli uusien kuorma-autojen toimintojen kehittämisessä. Näillä testeillä on eri tarkoitus kuin kenttätesteillä, joissa asiakkaat testaavat kuorma-autoja pitkään ja joista saadaan tärkeää palautetta tuotekehitykseen.

– Myyntiorganisaatiossa on tärkeää tietää, miltä tuote vaikuttaa ostajan kannalta ja mitä asiakkaat arvostavat eniten. Näiden testien avulla saamme hyvän käsityksen siitä, missä olemme juuri nyt, kertoo Volvo Trucksin myyntiargumentoinnin johtaja Tommy Aronsson.

Testikuorma-auto ohittaa marmoripatsaan Espanjassa

Tommy Aronsson kollegoineen järjesti aiemmin vuonna 2019 vastaavanlaisia asiakastestejä Pohjois-Ruotsissa Kiirunassa. Silloin testejä järjestettiin vaativissa talvisissa ajo-olosuhteissa lumisilla ja liukkailla teillä lämpötilan ollessa jopa –20 °C. Täällä Espanjassa suurimmat haasteet ovat sen sijaan mutkaiset tiet ja jyrkät nousut.

– Koska asiakkaat tuntevat aiemmat mallit, heidän on helppo verrata ominaisuuksia sekä havaita uusien kuorma-autojen vahvuudet ja heikkoudet. Sekä asiakkaiden spontaanit reaktiot että heidän antamansa palaute on meille tärkeää, toteaa Tommy Aronsson.

Sierra Filabren marmorikaivoksen ja oliivilehdot ohittava testikalusto koostuu yhdestä Volvo FM:stä, yhdestä Volvo FH:stä ja yhdestä Volvo FH16:sta. Koska kuorma-autot on naamioitu ja ohjaamoissa on monenlaisia mittauslaitteita ja kameroita, testin tarkotuksena on arvioida kuorma-autojen toimintoja eikä niiden suunnittelua.

– Asiakkaat arvostavat aina tällaisia tapahtumia, ja moni on ylpeä päästessään osallistumaan testeihin ja antamaan palautetta. Osallistujat myös kyselevät paljon. Onkin helppo huomata, että uusista kuorma-autoista ollaan todella kiinnostuneita, Tommy Aronsson sanoo.

Testikuorma-auto Espanjassa, tuuliturbiineja taustalla

ROMAN FRANK

Omistaja
YRITYS: Frama.
MAA: Tšekki.
LIIKETOIMINTA: Ylisuurten kuormien kuljetus.
KUORMA-AUTOT: 35, joista 34 on Volvon kuoma-autoja.

– Kokonaisvaikutelma on erittäin myönteinen. Esimerkiksi uusi näyttö on mielestäni erittäin käyttäjäystävällinen. Sitä on helppo käyttää ohjauspyörän painikkeilla, ja käyttöliittymä näyttää hyvältä.

– Ajo-ominaisuuksien osalta eniten parannuksia on Volvo FM -segmentissä. Tämä Volvo FM on täysin uusi kuorma-auto, eikä sitä voi verrata edellisiin.

Roman Frank, omistaja, Frama

– Annoin kyselylomakkeessa eniten pisteitä etu- ja sivupeileille. Näkyvyys on upea, ja kamera apukuljettajan puolella toimii erittäin hyvin. Pidin myös uusista LED-sisävaloista ja siitä, että ne voi sammuttaa yhdellä kosketuksella.

Daniel Mcnulty, omistajakuljettaja, Danjak Ltd

DANIEL MCNULTY

Omistajakuljettaja
YRITYS: Danjak Ltd.
MAA: Iso-Britannia.
LIIKETOIMINTA: Tasalavakuljetukset.
KUORMA-AUTOT: 5 Volvon kuorma-autoa.

– Kuorma-autot eivät selvästikään ole vielä lopullisia versioita, mutta ajokokemus tänään oli mahtava. Tiet poikkeavat paljon teistä, joilla yleensä ajan Isossa-Britanniassa.

En ole myöskään juuri ajanut kuorma-autoja, joissa on vasemmanpuoleinen ohjaus, joten minun piti totutella siihen nopeasti. Pidin erityisesti kuorma-autojen uudesta kojelaudasta. Pidän vanhastakin kojelaudasta, mutta tämä uusi malli on huikea parannus. Se on erittäin uudenaikainen ja tuntuu aivan siltä kuin olisit upouudessa autossa.

– Vaikka Volvo FM ei sovikaan yrityksemme kuljetuksiin, nautin tänään sen ajamisesta todella paljon. Näkyvyys uudessa ohjaamossa on loistava ja istuin on alempana. Ymmärrän kyllä hyvin, miksi tämä kuorma-auto sopisi hyvin tiettyihin kuljetuksiin.

CHRISTOFFER ELAMSSON

Kuljettaja ja kuljetussuunnittelija
YRITYS: Hedenskogs Åkeri AB.
MAA: Ruotsi.
LIIKETOIMINTA: Säiliökonttien kuljetus ja käsittely.
KUORMA-AUTOT: 6 Volvon kuorma-autoa.

– Kokonaisvaikutelma on erittäin myönteinen. Esimerkiksi uusi näyttö on mielestäni erittäin käyttäjäystävällinen. Sitä on helppo käyttää ohjauspyörän painikkeilla, ja käyttöliittymä näyttää hyvältä.

Christoffer Elamsson, kuljettaja ja kuljetussuunnittelija, Hedenskogs Åkeri AB

– Ajo-ominaisuuksien osalta eniten parannuksia on Volvo FM -segmentissä. Tämä Volvo FM on täysin uusi kuorma-auto, eikä sitä voi verrata edellisiin.

– Annoin kyselylomakkeessa eniten pisteitä etu- ja sivupeileille. Näkyvyys on upea, ja kamera apukuljettajan puolella toimii erittäin hyvin. Pidin myös uusista LED-sisävaloista ja siitä, että ne voi sammuttaa yhdellä kosketuksella.

Olli Haapanen, kuljetuspäällikkö, Kiitosimeon

OLLI HAAPANEN

Kuljetuspäällikkö
YRITYS: Kiitosimeon.
MAA: Suomi.
LIIKETOIMINTA: Nestemäisten tuotteiden kuljetus.
KUORMA-AUTOT: 230, joista noin 100 on Volvon kuorma-autoja.

– Kaikkia uusia kuorma-autoja on miellyttävä ajaa. Volvo FH16 on loistavasti tällaisille teille sopiva kuorma-auto. Oman toimintamme kannalta Volvo FM on parempi vaihtoehto, ja olemme odottaneet uutta mallia. Vanhan ja uuden FM-mallin ohjaamolla on eroa kuin päivällä ja yöllä. Näkyvyys on erittäin hyvä, ja kamera apukuljettajan puolella on mielestäni yksi viime vuosien tärkeimmistä turvallisuusominaisuuksista.

– Käytin tänään mukautuvaa vakionopeudensäädintä (ACC) 98 prosenttia matkan aikana, ja se toimi niin sujuvasti ja hyvin, ettei minun tarvinnut tehdä juuri mitään. Pidän myös siitä, että alamäkiavustin on taas saatavana uusissa kuorma-autoissa.

– Minusta on erittäin hyvä asia, että Volvo Trucks kutsuu asiakkaita osallistumaan tällaisiin koeajoihin. Tiedämme kuorma-autojen käyttäjinä, mitä tarvitsemme ja mikä toimii parhaiten omassa toiminnassamme. Kuljetuspäällikkönä on myös hyvä tietää, mitä uusia ominaisuuksia on tulossa.

Aiheeseen liittyvät uutiset

Voimmeko kertoa sinulle lisää uusista Volvo kuorma-autoista?

Volvo Trucks -jälleenmyyjäsi auttaa sinua uuden kuorma-auton valinnassa. Kysy rohkeasti lisää!