Volvo kuorma-autot

Suomi

×

Uuden Volvo FM -ohjaamon sisätilat: äärimmäistä ajomukavuutta

| 6 min teksti | 6 min teksti
Volvo FM:n ohjaamo on uudistettu ensimmäistä kertaa sitten mallin esittelyn 1990-luvun lopussa. Volvo Trucksin sisätiloista vastaava pääsuunnittelija Carina Byström kertoo, mistä hän kollegoineen sai inspiraatiota lattiasta kattoon tehdyn uudistuksen aikana.
Volvo Trucksin sisätiloista vastaava pääsuunnittelija Carina Byström seisoo Volvo FM -suunnitelmaluonnosten ja seinällä olevien värimallien edessä
Carina Byström johti Volvo FM:n ohjaamon sisätilojen uudistamista. Tämä työ alkoi lähes viisi vuotta sitten, ja se on pidetty visusti salassa tähän päivään saakka.

Kun uuden Volvo FM:n sisään astuu, ensimmäisenä huomaa, miten paljon enemmän siellä on tilaa. A-pilarin korotuksella ohjaamoon saatiin kuutio lisätilaa, joten tärkeille käytännön asioille, kuten säilytykselle, tuli lisää tilaa. Tämä lisätila tuo myös väljyyttä, ja kuljettajat voivat liikkua vapaammin. – Sillä on todella merkitystä, että kädet voi oikaista suoriksi pään yläpuolelle. Tai että ohjaamossa liikkuminen on entistä helpompaa myös kahvimuki kädessä. Tila tuo vapauden tunteen, ja se onkin todellinen vau-elementti, Carina Byström sanoo. 

Halusimme varmistaa, että kaikki on näkyvissä ja käytettävissä kuljettajan istuimelta.
Lyijykynäluonnoksia ohjaamon kojelaudasta ja Volvo FM -kuorma-autosta Ohjaamon suunnittelustrategia perustui ihmiskehoon ja siihen, että kaikki tarvittava olisi kätevästi kuljettajan ulottuvilla.

Carina Byström johti Volvo FM:n ohjaamon sisätilojen uudistamista. Tämä työ alkoi lähes viisi vuotta sitten Volvo Trucks Design Studiossa Göteborgissa, eikä siitä ole kerrottu mitään ennen kuin nyt. Carina ja hänen tiiminsä keskittyivät alusta alkaen suunnittelemaan uutta ohjaamoa kuljettajien tarpeiden mukaan. Uuden Volvo FM:n piti olla sekä erittäin käytännöllinen että mukava, koska se ei ole vain työkalu ja työpaikka vaan myös paikka, jossa käyttäjät rentoutuvat ja keräävät voimiaan. Suunnittelustrategia perustuikin tämän vuoksi ihmiskehoon ja siihen, että kaikki tarvittava olisi kätevästi kuljettajan ulottuvilla.

Workpod-käsite oli Carinan ja hänen Volvo Trucks -suunnittelutiimin työn keskeinen inspiraation lähde. – Kuljettaja tekee Volvon FM:n ohjaamossa kaikenlaista: hän ajaa, tekee paperitöitä, vastaa joskus puheluihin, etsii tietoja tai syö lounasta – niinpä tilan on sovelluttava moneen tarkoitukseen. Halusimme kuitenkin samalla varmistaa, että kaikki on näkyvillä ja helposti saatavilla kuljettajan istuimelta, Carina selittää. 

Ilmakuva Carina Byströmistä leikkaamassa nahkanäytettä Carina teki sisätilojen suunnittelutiimeineen yhteistyötä suoraan ergonomia-asiantuntijoiden, ihmisen ja koneen välisen rajapinnan asiantuntijoiden ja jopa materiaalien analysoijien kanssa uutta Volvo FM:ää suunnitellessaan.

Erinomainen näkyvyys on tilan tunteen lisäksi toinen asia, johon Volvo FM:n ohjaamossa kiinnittää heti huomiota. Uuden ohjaamon ikkunat ovat entistä suuremmat ja ne ovat aiempaa alempana, joten näkökenttä on laajempi. Ohjaamossa on myös uudet taustapeilit ja kamera apukuljettajan puolella. Kun kuljettajan suora näkyvyys ulos paranee, sen on todettu suoraan lyhentävän kuljettajan reaktioaikoja. Ja koska Volvo FM-kuljettajien on usein ajettava ahtaissa paikoissa tai ruuhkaisilla kaduilla, suora näkymä ulos on erittäin tärkeää. 

Keskittyminen ajamiseen ja reagointi ei perustu vain parempaan näkyvyyteen vaan myös häiriötekijöiden minimoimiseen. Ja juuri sen osalta Carina ja suunnittelutiimin kollegat tekivät kovasti töitä uudessa Volvo FM:ssä. Uudessa ohjaamossa on uusi kojetaulu, jossa on lisää säilytystilaa, 12-tuumainen korkearesoluutioinen mittaristo ja lisävarusteena 9-tuumainen kosketusnäyttö. Tämä sivunäyttö on tarkoitettu infotainment-käyttöön, tukemaan navigointia sekä näyttämään kuljetusta koskevaa tietoa ja kameranäkymiä.

– Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tuntunut siltä, että tiedon ja häiriötekijöiden määrä elämässämme ja ajoympäristössä on lisääntynyt. Kaiken tämän tiedon käsitteleminen on kuitenkin vaikeaa. Tajusimme, että meillä on mahdollisuus toimia toisin. Tämä uudelleensuunnittelu oli tilaisuus karsia pois kaikki ylimääräinen ja korostaa sitä, mitä on näkyvissä ja milloin se on näkyvissä. Tällä tavoin näytön voi räätälöidä omia tarpeita vastaavaksi, Carina sanoo.

Carina tunnustelee mustan liukuestematon näytepalaa Erittäin pitävät matot suunniteltiin antamaan kuljettajille tukeva jalansija.

Niinpä esimerkiksi yhdistelmämittariston kuvakkeiden määrää vähennettiin samalla, kun mittariston tärkeitä signaaleja ja varoituksia vahvistettiin ympäröivällä taustavalolla. Ympäröivä valo muuttuu valkoisesta vihreäksi, kun toimintoa suoritetaan. Esimerkki tästä on suuntavilkun käyttäminen. Keltaiseksi muuttunut valo varoittaa kuljettajaa ongelmasta ja punainen ilmaisee, että kyse on vakavasta ongelmasta, jonka vuoksi kuorma-auto on pysäytettävä.

Kuljettaja istuu ohjaamossa ja käyttää uutta kosketuksella ohjattavaa sivunäyttöä Uutta kosketuskäyttöistä sivunäyttöä voi käyttää myös äänikomennoilla tai ohjauspyörän painikkeilla, joten kuljettajan tarvitsemat työkalut ovat aina käytettävissä.

Suunnittelutiimin toinen tavoite oli varmistaa, että Volvo FM:n kuljettajat voivat käyttää tarvitsemiaan työkaluja ongelmitta. Uuden sivunäytön kosketusnäyttöä voi käyttää myös äänikomennoilla tai ohjauspyörään intuitiivisesti sijoitetuilla painikkeilla. 

Haluamme, että kuljettaja keskittyy tiehen, ja siksi näyttöä voidaan ohjata monin tavoin, Carina sanoo.

Carina Byström nojaa Volvo FM:n ohjaamon ulkopintaa vasten Carina korostaa, että yksi uudelleensuunnittelun onnistumisen keskeisistä tekijöistä oli mahdollisuus hyödyntää Volvo Trucksin monia asiantuntijoita.

Kuljettajille ohjaamo on myös paikka, jossa rentoudutaan. Kuljettajan istuimen takana oleva Volvo FM:n uusi oleskelualue on päivitetty entistä mukavammaksi. Uuden makuuohjaamon vuodetta on nostettu 17 cm, ja sen ylä- ja alapuolella on lisää säilytystilaa. Ohjaamon mukavuutta on tehostettu lisäksi eristyksellä, joka pitää kylmyyden, kuumuuden ja melun poissa. 

Lattiaa on vahvistettu ja se on entistä tasaisempi. Lattiamateriaalina käytettävä tarkoitusta varten suunniteltu erittäin pitävä matto auttaa kuljettajia pysymään pystyssä sekä ohjaamossa että astuttaessa sisään ajoneuvoon. Lisäksi uusi, entistä kapeampi ja ergonomisesti suunniteltu I-Shift helpottaa siirtymistä istuimelta vuoteeseen. 

Carina Byström selittää, että hän kollegoineen halusi alusta alkaen suunnitelman kaikkien osien sopivan saumattomasti yhteen. Niinpä ajoneuvossa on joidenkin vau-elementtien lisäksi myös älykkäitä ratkaisuja, jotka helpottavat elämää mutta joita ei ehkä heti huomaa. Esimerkiksi ohjaamon jakoväleissä on LED-paneelit. – Se on aika pieni yksityiskohta, mutta uskomme, että kuljettajat arvostavat sitä. Ohjaamohan on paikka, jossa kuljettaja viettää paljon aikaa, joten on mukavaa, että oleskelualue on rauhallinen ja viihtyisä. 

Carina korostaa, että yksi Volvo FM:n uudelleensuunnittelun onnistumisen keskeisistä tekijöistä oli mahdollisuus käyttää Volvo Trucksin monia asiantuntijoita. Volvo FM:n suunnittelutiimi tekee suoraan yhteistyötä ergonomia-asiantuntijoiden, ihmisen ja koneen välisen rajapinnan asiantuntijoiden ja jopa materiaalien analysoijien kanssa, jotka esimerkiksi testasivat kerta toisensa jälkeen uutta lattiamattoa, jotta kuljettajat eivät liukastuisi ohjaamoon astuessaan. – Hyvässä suunnittelussa kaikkien eri elementtien on luotava yhdessä miellyttävä työ- ja oleskeluympäristö.

Uusi Volvo FM

Vaeltava ahma
Volvo Trucksin suunnittelijat hakevat usein inspiraatiota suoraan Pohjois-Ruotsin luonnosta. Yksi Volvo FM:n inspiraation lähteistä oli ahma. Se on roteva ja lihaksikas eläin, joka vaeltaa pitkiä matkoja pohjoisen erämaissa. Sopeutuva ja kaikesta selviävä eläin on pienestä koostaan huolimatta vaarallinen ja selviytyy tappeluista paljon suurempien eläimien, jopa täysikokoisten karhujen kanssa. 

Violetti, valkoinen ja harmaa kuvitus ahmasta

Kestävä ja monipuolinen 
– Volvo FM voi olla paloauto, maansiirtoauto tai jäteauto, ja kuljettajien työ on yhteiskunnan kannalta merkittävää – he ovatkin todellisia arkipäivän sankareita. Halusimmekin suunnitella muodoiltaan ja ominaisuuksiltaan kestävän kuorma-auton, joka sopii monenlaisiin käyttötarkoituksiin ja joka luo myönteisen mielikuvan kuorma-auton näkeville.

Yhteyksiä
Uusi Volvo FM on suunniteltu ottamaan huomioon ihmisen ja koneen välinen rajapinta. – Kuorma-autossa on uusia älykkäitä toimintoja, ja tehtävämme oli varmistaa, että järjestelmien yhdistäminen ja käyttö toimii sujuvasti kaikissa tilanteissa.

Aiheeseen liittyvät uutiset

Voimmeko kertoa sinulle lisää FM:stä?

Volvo Trucks -jälleenmyyjäsi auttaa sinua uuden kuorma-auton valinnassa. Kysy rohkeasti lisää!