Kuorma-autot

Ainutlaatuinen ylisuuri kuorma: kaupungin kuljettaminen kuorma-autolla Pohjois-Ruotsissa

| 4,5 minuuttia | 4,5 minuuttia
Kun Pohjois-Ruotsissa sijaitsevan Kiirunan kaupungin päättäjät huomasivat kaivostoiminnan vaarantavan heidän elinympäristönsä, he tekivät radikaalin päätöksen: koko kaupunki oli siirrettävä. Erikoiskuljetusten asiantuntija Mikael Wallner on vuosien varrella siirtänyt monia ylisuuria kuormia Volvo FH -kuorma-autollaan, mutta ei kokonaisia rakennuksia.
Volvo FH -kuorma-auto kuljettaa rakennusta sumuisessa Kiirunan kaupungissa Pohjois-Ruotsissa

– Emme kuljeta näin arvokasta kuormaa ihan joka päivä!, Mikael Wallner huikkaa hivuttaessaan Volvo FH -kuorma-autoaan eteenpäin mahdollisimman hitaasti. Syksyisen sumun takaa siintää perävaunussa oleva erittäin epätavallinen kuorma. 120 vuotta vanhan paikallisen museorakennuksen osaa kuljetetaan viiden kilometrin päähän uuteen sijaintiin nopeasti kasvavassa ”uudessa” Kiirunan kaupungissa. 

Täällä syvällä Pohjois-Lapissa sijaitsevassa Kiirunan tunnelmallisessa kaupungissa asuu noin 20 000 ihmistä. Kiirunaan perustettiin vuonna 1900 maailman suurin rautamalmitunnelikaivos. Yli vuosisadan ajan kaivostyöläiset ovat ahkeroineet niin syvälle, että he ovat nyt kirjaimellisesti heikentäneet kaupungin perustuksia. Kaivausten aiheuttama deformaatio on heikentänyt rakennusten rakennetta ja avannut maahan valtavia halkeamia, jotka kasvavat leveämmiksi ja useita metrejä lähemmäksi kaupunkia joka vuosi.

Jos muuttoa ei olisi tehty nyt, suuri osa Kiirunasta olisi vaarassa vajota maan alle seuraavan vuosisadan aikana.

Tämä uhka sai kaivosta ylläpitävän, Ruotsin valtion omistaman Luossavaara-Kiirunavaara AB:n (LKAB) tekemään merkittävän päätöksen siirtää vaikutuksen kohteena olevat kaupungin osat – taloineen päivineen – noin neljä kilometriä itään.

Vaikka suurin osa rakennuksista on purettu ja rakennettu uudelleen uuteen sijaintiin, monet historiallisesti ja kulttuurisesti tärkeät rakennukset on jouduttu siirtämään – huolellisesti ja varovasti – käyttämällä kuorma-autoja, perävaunuja ja traktoreita sekä tarkkuusnostoon ja sijoittamiseen tarvittavia laitteita.

Erityisen merkittävä kohde, jota kuljetetaan nyt turvallisesti uuteen sijaintiinsa, on Hjalmar Lundbohmsgården – suojeltu rakennus, joka toimii nykyään paikallismuseona. Hjalmar Lundbohm oli LKAB:n ensimmäinen johtaja Kiirunassa, ja hänellä oli merkittävä vaikutus kaupungin suunnitteluun.

Siirrämme Hjalmar Lundbohmsgårdenin kolmessa erässä, koska koko talo on liian suuri siirrettäväksi yhdellä kerralla.

– Siirrämme yhteensä noin 8–10 taloa, Mikael Wallner sanoo. – Jotkin niistä, kuten tämä, on siirrettävä osissa. Siirrämme Hjalmar Lundbohmsgårdenin kolmessa erässä, koska koko rakennus on liian suuri siirrettäväksi yhdellä kerralla. Kuljetamme talon noin neljän kilometrin päähän, ja matka kestää noin puoli päivää.

Koska nämä historialliset rakennukset painavat 120–330 tonnia, kuorma-autojen kaikki kuormat on laskettava tarkasti tasapainon ylläpitämiseksi. Fyysisten haasteiden ohella tärkein logistinen huolenaihe rakennusten kuljettamisessa on aikataulussa pysyminen, jotta julkisten teiden liikenne ei ruuhkaudu. Rakennusten kuljetusreitit on suljettava muulta liikenteeltä, ja niitä on hallittava tarkasti. 

 

Mikael Wallnerin mukaan tiet on valmisteltu hyvin tätä suurta muuttoa varten. Rakennusyhtiö Peab, jolla on kokonaisvastuu tästä hankkeesta, rakensi erityisiä reittejä rakennusten luo, sillä monet niistä olivat syrjäisissä paikoissa, joihin ei ollut teitä perille saakka. – Heidän oli myös siirrettävä pylväitä, bussipysäkkejä ja muita esteitä reitin selvittämiseksi, Mikael sanoo ja lisää: – Myös Kiirunan kunnalta tarvittiin lupa siltojen ja vesijohtojen kantavuuden varmistamiseen.

Näin vaativa projekti edellyttää luonnollisesti tiivistä tiimityötä useiden osapuolten välillä. Peab kaivaa esiin perustukset, minkä jälkeen alihankkijana toimiva Veolia nostaa rakenteet palkeille hydraulisilla nostureilla. Mikael Wallnerin mukaan vaikein osa on rakennusten nostaminen. – Veolia nostaa rakennukset maasta ja tukee ne palkkien päälle käyttämällä Volvon pyöräkuormaajia ja kaivinkoneita. Sitten kollegani Lars Alm ja minä kuormaamme talot palkkien päältä. Mitä paremmin valmistaudumme, sitä paremmin työ sujuu. Valmistelu on ehdottoman tärkeää.

 

40 vuotta tien päällä viettänyt 60-vuotias Mikael Wallner on kiistatta erittäin kokenut kuljettaja. Mikael syntyi maatalousperheeseen, ja sekä hänen isoisänsä että isänsä ovat omistaneet kuljetusyrityksiä. Omalla urallaan Mikael päätti keskittyä erikoiskuljetuksiin, ja sen myötä hän sai myös Kiirunan toimeksiannon. – Työ on erilaista joka päivä. Pidän haasteista, sillä silloin työ on kaikkein mielenkiintoisinta.

Työmaalla Mikael työskentelee yleensä yhdessä kollegansa Janin kanssa. Parivaljakko on ollut samassa tiimissä noin 30 vuotta, ja he luottavatkin saumattomasti toisiinsa kaiken tarvittavan logistiikan toteuttamisessa. 

– Tunnen oloni turvalliseksi, kun työskentelen Janin kanssa. On olennaisen tärkeää pysyä rauhallisena ilman turhaa hätiköintiä. Vaikeimman työn tekee se henkilö, joka seuraa kuljetusta ja hallinnoi perävaunun kallistusta, ohjausta ja suoruutta. Perävaunun hallinnasta vastaavalla henkilöllä on suurempi vastuu kuin kuljettajalla.

Hjalmar Lundbohmsgården on liikkeellä. Mikael ajaa eteenpäin niin hitaasti kuin mahdollista 30 metriä pitkän rakenteen ollessa tukevasti Volvo FH:n perävaunussa. Jan Alm seisoo kuorma-auton vieressä antamassa ohjeita ja varmistamassa tasapainon säilymistä. Edessä Peabin ja Veolian työntekijät muodostavat rakennukselle kunniavartion ja varmistavat, että sumun peittämä reitti on selvä.

Viiden kilometrin reitti alkaa poistumalla kaupungista Bromsgatania pitkin, minkä jälkeen kuorma-auto jatkaa hitaasti matkaansa suljetulla E10-päätiellä. Lopulliseen määränpäähän ajetaan pientä yksikaistaista tietä Luossavaarassa. Paikalla on paljon kiinnostuneita katsojia, kun rakennus lasketaan turvallisesti paikkaan, jossa se piakkoin avataan uudelleen paikallismuseona. 

Mikael Wallner muistuttaa, että hän on uransa aikana siirtänyt monia suuria ja vaikeasti kuljetettavia kohteita, kuten lentokoneita ja veneitä. Mikaelin ja Janin tavoitelistasta puuttuu vielä sukellusveneet ja helikopterit. – Mutta nyt olemme ainakin osallistuneet kaupungin muuttamiseen, Mikael toteaa.


Kaivos ja muuttoprojekti
Luossavaara-Kiirunavaara AB (LKAB) tuottaa noin 80 prosenttia EU:n rautamalmista. Yhtiö työllistää noin 4 000 työntekijää, ja se on 100-prosenttisesti Ruotsin valtion omistuksessa. LKAB on sitoutunut luomaan ”vihreän puskurivyöhykkeen” kaivoksen ja Kiirunan alkuperäisellä paikalla olevien rakennusten välille. Yhtiö pyrkii luomaan sujuvan siirtymävaiheen, jossa vuoropuhelu yhteisön kanssa on avointa ja jatkuvaa ja muutoksesta kärsineille tarjotaan taloudellista korvausta. Toistaiseksi yhteisölle ja kiinteistöjen omistajille on maksettu noin 650 miljoonaa euroa. Meneillään olevalle hankkeelle on varattu vielä miljardi euroa.

M Wallners specialtransporter AB
Perustettu: 2001.
Omistaja: Mikael Wallner
Työntekijöiden lukumäärä: 10, joista 3 on koulutettuja tiekuljetusjohtajia.
Kuorma-autojen määrä: 8, joista 4 Volvoja.
Volvo-kuorma-autojen mallit: 3 x Volvo FH16, 1 x Volvo FH12.
Suuret asiakkaat: Nordschakt, NCC ja Skanska.
Kuormat: Kaikenlaiset erikoiskuljetukset.