Kuorma-autot

D12-moottori – paradigmamuutos

Kun D12-moottori lanseerattiin vuonna 1993, se oli todellinen vallankumous. Tuolloin sanottiin jopa, että Volvo oli kymmenen vuotta aikaansa edellä. Eläkkeelle jäänyt Volvo insinööri Göran Nyholm kertoo koko tarinan alusta pitäen.
Göran Nyblom D12-moottorin edessä
Göran Nyholm oli mukana kehittämässä D12-moottoria.

Hän muistaa elävästi lehdistötilaisuuden, jossa Volvo FH ‑kuorma-auto julkistettiin. Elettiin syyskuuta 1993, ja autoalan toimittajat kaikkialta maailmasta olivat kokoontuneet seuraamaan uuden sukupolven kuorma-autojen julkistusta. Eräs asia teki erityisesti vaikutuksen lehdistöön, muistelee Göran Nyholm, jolla oli tärkeä tehtävä, kun moottoria kehitettiin yhdessä tuotekehitysosaston kanssa Göteborgissa ja Skövden tuotantolaitoksessa.

– D12-moottori sai toimittajat hämmästymään. Jotkut heistä kertoivat minulle, että olimme kymmenen vuotta muuta Eurooppaa edellä. Olimme ensinnäkin onnistuneet ennakoimaan päästöstandardit, joita ei tuolloin vielä ollut olemassakaan. Olimme myös parantaneet sylinterikannen laatua merkittävästi sekä lisänneet moottoriin elektronisia ohjausominaisuuksia sekä kehittämämme moottorijarrun, hän kertoo.

Vastaavaa ei ollut Euroopassa ennen nähty, mutta Yhdysvalloissa niistä oli jonkin verran kokemusta. Projektin alkutaipaleella 1980-luvun lopussa, kun D12-moottoreita vielä suunniteltiin, kokeneiden osaajien puute Euroopassa aiheutti meille hieman päänvaivaa, Nyholm kertoo.

– Etenkin sylinterikansi, josta oli tarkoitus tehdä aiempaa pidempi, oli erittäin hankala saada valettua oikealla tavalla. Kuten voitte kuvitella, varsinaisessa sylinterissä ei juuri ylimääräistä tilaa ollut. Yritimme kaikkemme, mutta emme saaneet sitä aivan kohdalleen.

Periksi ei kuitenkaan sopinut antaa. Sen sijaan tiimi pakkasi laukkunsa ja lähti käymään Yhdysvalloissa Volvon kumppanin Cummins-yhtiön tehtaalla. Siellä valmistettiin sekä elektronisen ohjauksen osat että uudenlainen sylinterikansi.

– Suunnitelma oli kuin olikin toteutettavissa, ja yhteistyö Cummins-yhtiön amerikkalaisen väen kanssa oli tässä prosessissa avainasemassa, Nyblom kertoo.

Uuden, aiempaa pidemmän sylinterikannen ansiosta kaasunvirtaus ja palaminen saatiin optimoitua. Tämä ominaisuus yhdessä elektroninen ohjauksen kanssa myötävaikutti osaltaan siihen, että Volvo FH ‑kuorma-autosta tuli saman tien jättimenestys.

– Värväsimme tehtaalle paljon uutta väkeä, ja koska uudet ominaisuudet olivat entistä monimutkaisempia, palkkasimme lisää IT-alan osaajia. 

Se oli minun lempilapseni. Meidän lempilapsemme. Olen erittäin hyvilläni siitä, että kuorma-auto ja moottori olivat niin valtaisa menestys. Se oli autoteollisuuden paradigmamuutos.

D12-moottori kehitettiin alusta alkaen nimenomaan FH-kuorma-autoja varten. 90-luvun lopulla
moottori otettiin käyttöön myös Volvon muilla tuotealueilla, kuten Volvo Penta ‑yhtiön tuotteissa. D12-moottoriin on myös tullut muutoksia vuosikymmenten varrella, yleensä uusien päästömääräysten edellä. 

– Moottoriin on tullut valtavasti uusia ominaisuuksia, jotta standardit voidaan täyttää. On myös muistettava, että eri maissa on erilaisia ​​standardeja. Siksi moottoriin on tehtävä muutoksia tarpeen mukaan.

Göran Nyholm jäi eläkkeelle työstään Volvo insinöörinä yhdeksän vuotta sitten. Nyholmin tarinat FH-projektin alkuvuosilta ovat kuin ehtymätön kultakaivos. 

– Se oli minun lempilapseni. Meidän lempilapsemme. Olen erittäin hyvilläni siitä, että kuorma-auto ja moottori olivat niin valtaisa menestys. Se oli autoteollisuuden paradigmamuutos, hän päättää. 

Nyt matka jatkuu ilman Göran Nyholmia. Nykyään Skövden tehtaalla valmistetaan noin 100 000 moottoria vuodessa. Niistä noin 90 % on D13-moottoreita. 1990-luvun alussa alkanut tarina jatkuu edelleen – vuosikymmenestä toiseen.