Maalämpöä Islannissa

Islannissa kuljetusyritys Jón og Margeir EHF on mukana kunnianhimoisessa maalämpöprojektissa, jolla turvataan kotitalouksien lämmittämiseen tarvittavan kuuman veden saanti. Yhtiön 38-metrisillä nostureilla varustetut Volvo FH16 ‑kuorma-autot ovat osoittautuneet erityisen hyödyllisiksi uusien putkiverkostojen kuljetus- ja asennustöissä.
Suðurnes

Runsaat geotermiset energiavarannot ja lukuisat laavakentät ovat muodostaneet Suðurnesiin erityisen otolliset olosuhteet omavaraiselle ja ekologiselle energiajärjestelmälle.

Arvokkaiden resurssien uudelleenkäyttö on islantilaisille erittäin tärkeä asia. Näin kertoo Margeir Jónsson ja jatkaa, että heidän työssään juuri se on kaikkein tärkeintä. Hänen puhuessaan Volvo FH16 650 lähestyy päivän työmaata. Se sijaitsee lähellä Kleifarvatn-järveä, joka on Suðurnesin alueen suurin järvi. Mannerlaattojen saumakohdassa sijaitseva Suðurnes on ainutlaatuinen paikka, jossa geoterminen energia, laavakentät ja muut Islannille tyypilliset ilmiöt ovat muodostaneet erityisen otolliset olosuhteet omavaraiselle ja ekologiselle energiajärjestelmälle.

Margeir Jónsson

Margeir Jónsson, Jón og Margeir EHF ‑yhtiön omistaja, lempipaikassaan yrityksen oman kuorma-auton ohjauspyörän takana.

70-vuotias Jónsson on tehnyt töitä tällä alueella jo vuodesta 1973, jolloin hänen kuljetusyrityksensä aloitti yhteistyön HS Orkan kanssa. HS Orka on maalämpövoimaloiden rakentamiseen ja maalämpöpohjaiseen sähköntuotantoon erikoistunut energiayhtiö. Koska 98 prosenttia Islannin talouksista lämmitetään kuumalla vedellä, työtä riittää jatkuvasti. Yhteistyötä onkin kestänyt jo 44 vuotta. Tänä aikana Jónssonin yhtiö on kuljettanut suuria turbiineita maalämpövoimaloihin, ajanut putkia eri kohteisiin, toimittanut välttämättömyystarvikkeita ja tehnyt kaikkea siltä väliltä.

– Haluamme varjella Islannin luontoa ja suhtaudumme siihen aina suojelevasti. Työmme HS Orkan energiaprojektissa on syventänyt luontosuhdettamme entisestään, ja työntekijämme ovat olleet siitä kovin mielissään. Suðurnesin ympäristö on henkeäsalpaava. Projektin töissä ajettavat reitit kulkevat ainutlaatuisissa maisemissa, joita hallitsevat lailla suojellut laavakentät, Jónsson kertoo ja hymyilee. Hän kallistaa päätään sivuikkunasta avautuvan kauniin maiseman puoleen ja valmistautuu tyhjentämään kuormaa. 

Putkikuormaa purkamassa

Putkikuorma puretaan ja putket asennetaan tarkasti määritettyyn paikkaan, osa maan päälle ja osa maan alle.



Suðurnes on Islanninkin mittapuulla kuuma alue, eikä erittäin kuumaa vettä tai höyryä tarvitse porata syvään. Melkein mikä tahansa kohta tällä Islannin lounaisosassa sijaitsevalla niemellä kelpaa. Putken rakennus on kuitenkin tarkkuutta vaativaa työtä, kun Islannin mittavaa maalämpöenergiainfrastruktuuria laajennetaan entisestään. Putket on sijoitettava tarkasti määritettyyn paikkaan, osa maan päälle ja osa maan alle. Siksi Jónsson on pyytänyt apuun poikansa ja liikekumppaninsa Jón Gunnarin ja erään työntekijän.

– HS Orkan toimintaan kuuluu suurten rakennusten ja putkiverkostojen rakentaminen, ja me olemme auttaneet yhtiötä näissä rakennustöissä. Volvo FH16 ‑kuorma-autoista on ollut aivan erityisen paljon hyötyä näissä erikoistehtävissä, sillä kuormat ovat usein raskaita, ja liikkuvilla nostureilla on ollut yhtä tärkeä tehtävä, kuormanpurkua valvova Jónsson kertoo.

Putkien asennus

Yksi monista putkista, joiden rakennustöissä Jón og Margeir on auttanut energiayhtiö HS Orkaa. Putkiverkosto pitenee ja laajenee jatkuvasti.

Hänellä ja muilla näyttää olevan erittäin tuttavalliset välit. Ja eipä ihme, sillä viisi kuudestatoista työntekijästä on hänelle sukua. Perheyrityksessä työskentelee itse asiassa sukua kolmessa polvessa; eräs kuljettajista on Jónssonin pojanpoika. 

Myös kaksi hänen pojistaan työskentelee yrityksessä, ja heistä toinen suoritti hyötyajoneuvojen ajokortin jo 18-vuotiaana, joka on Islannissa alaikäraja. Poliisi pysäyttikin hänet toisinaan ja halusi nähdä ajokortin, sillä he olivat saaneet ilmoituksia alaikäisestä yhtiön suurimpiin kuuluvan kuorma-auton ohjaksissa.

– Kuorma-auton kuljettaminen on meillä verissä, sillä jo isäni ajoi kuorma-autoa. Melkein koko suvulla virtaa suonissa veren sijaan moottoriöljyä. Olemme tottuneet kovaan työntekoon, ja keskimääräinen työpäivä on usein yli kymmenen tuntia. Mutta kahta samanlaista päivää näissä hommissa ei ole, Jónsson kertoo.

Hän kollegoineen on juuri saanut työt putkiverkoston parissa valmiiksi. He valmistautuvat seuraavaan työhön, joka on valmiiden betoniosien kuljetustehtävä. Kuudentoista kuorma-auton kalustolla varustettu yritys 340 000 asukkaan maassa tarkoittaa, että Jónssonin on otettava vastaan kaikenlaisia töitä ja oltava käytettävissä ajankohtaan katsomatta. Jón og Margeir EHF ‑yhtiö ei töistä kieltäydy, ja HS Orkan lisäksi heidän asiakkaitaan ovat rakennusurakoitsijat, varustamot ja päällystealan yritykset. 

Kuorma-auton kuljettaminen on meillä verissä, sillä jo isäni ajoi kuorma-autoa. Melkein koko suvulla virtaa suonissa veren sijaan moottoriöljyä.

Margeir Jónsson

kuljetusyrittäjä

Koska kalastus on merkittävä elinkeino Islannissa ja Jónssonin kotikaupunki Grindavík on tyypillinen kalastajakaupunki, he ajavat paljon myös kalakuljetuksia. Tehokkaat 38-metriset nosturit ovat osoittautuneet erinomaisiksi työvälineiksi, kun valtavia kalaverkkoja on purettava vaikeapääsyisistä aluksista.

– Hankalimpia työpäiviä eivät ole ne, kun rakennamme putkiverkostoa ja sähkövoimalaa vaan kun kuljetamme kalaa pitkiä matkoja jopa 400–500 kilometrin päähän satamasta, Jónsson kertoo ja jatkaa, että sää Islannissa on erittäin oikukas. Viimeksi viime vuonna viisi hänen kuorma-autoistaan jäi ankaran lumimyrskyn takia neljäksi päiväksi saarroksiin Djúpuvíkiin maan itäpuolelle. Kaikeksi onneksi kala ei päässyt pilaantumaan kuorma-autojen erinomaisten kylmälaitteiden ansiosta.

 

Margeir Jónsson ja hänen poikansa

Margeir Jónsson ja hänen poikansa Jón G Margeirsson ja Árni V Margeirsson.

– Kaikkien kuljettajiemme on oltava valmiina reagoimaan yllätyksiin ja arvioitava eri tilanteita huolellisesti. Me kaikki tarvitsemme ehdottomasti kärsivällisyyttä, Jónsson kertoo ja tekee kotiinlähtöä jälleen yhden 10 tuntiin venyneen työpäivän päätteeksi. Hän vietti hiljattain 70-vuotispäiviään mutta ei vielä edes harkitse jäämistä eläkkeelle, vaikka yrityksessä vetovastuuta ottaakin yhä enemmän hänen poikansa Jón Gunnar.

– Aikanaan pojanpoikani ottaa todennäköisesti ohjat, jolloin perheyrityksellä on jatkuvuutta jo kolmessa sukupolvessa. Toivottavasti he ajavat jatkossakin Volvon kuorma-autoilla ja oppivat, että töistä ei pidä kieltäytyä koskaan, Jónsson päättää.

Jón og Margeir EHF

Omistajat: Margeir Jónsson ja hänen poikansa Jón Gunnar Margeirsson.

Henkilökuntaa: 16 työntekijää ja 14 kuljettajaa.

Historia: Perustettu vuonna 1992. Jónsson on kuitenkin ajanut kuorma-autoa työkseen jo vuodesta 1970. Hän osti ensimmäisen Volvo F86 ‑kuorma-autonsa vuonna 1974.

Tärkeimmät asiakkaat: HS Orka, Grindavíkin kalastusyhtiöt, rakennusurakoitsijat, päällystealan yritykset ja varustamot.

Ajoneuvokalusto: 11 Volvo FH16 ‑kuorma-autoa ja 3 Scania-kuorma-autoa.

Volvo ajoneuvot: Yhdestätoista Volvosta neljä on 540–750 hv:n moottorilla varustettuja Volvo FH16 ‑malleja. Näistä neljästä kaksi on varustettu nosturilla.

Pääasiallinen kuorma: Kala, rakennusmateriaalit, asfaltti ja kuljetuskontit.

Related News

Ryömintävaihteilla lumisissa metsissä

Jäiset, kapeat, mäkiset metsätiet. 76 tonnin kokonaismassa. Puunkuljetukset Suomen metsissä vaativat paljon kuljettajilta ja kalustolta. Volvo I-Shift -ryömintävaihteiston avulla Saku Simpanen kuljettajineen pärjää mäkisissä maastoissa ja huonoissa ...

"Kaluston toimintavarmuudella on erittäin suuri merkitys"

Pärhä Oy on päijäthämäläinen kiviainesten toimituksiin erikoistunut perheyritys. Kaluston on toimittava, ettei tehdas haukkaa tyhjää. Katso videohaastattelu....

Siperian ”teillä”

Siperian sydämessä kesyttämätön luonto kukoistaa, mutta tiestö on heikkoa tai olematonta. Täällä maastoajoon suunniteltu Volvo kuorma-auto pitää Nikolai Gontšarovin turvassa ja leivän syrjässä....

Suodata artikkeleita

5 true 5