Göteborg saa ensimmäisen sähkökuorma-autonsa

Volvo Trucksin kotikaupungilla Göteborgilla on kunnianhimoiset tavoitteet kestävän kehityksen saralla. Tänä vuonna kaupunki saa ensimmäisen sähkökuorma-autonsa, joka on pieni mutta tärkeä ensiaskel kaupungin kaupallisten kuljetusten sähköistämisessä. Mutta mitä kulissien takana tapahtui, ennen kuin ensimmäinen sähkökäyttöinen kuorma-auto saatiin Göteborgin kaduille?
Auringonlasku Göteborgissa.

– Keväällä 2016 kaupungin vesi- ja jätevesilaitos tiedusteli meiltä, voisimmeko tutkia täysin sähkökäyttöisen jäteauton kehittämismahdollisuuksia. Tavoitteena oli käyttää sitä projektissa ja selvittää, kuinka älykkäät ja kestävät kuljetukset voisivat parantaa kaupunkiympäristön viihtyvyyttä, kertoo Jonas Odermalm, joka toimii Volvo FL- ja Volvo FE ‑kuorma-autojen tuotestrategiapäällikkönä Volvo Trucksilla. 

Tämä merkitsi alkusysäystä Göteborgin kaupungin, Volvo Trucksin, JOAB-yhtiön ja Renovan väliselle yhteistyölle. Kaikki neljä tahoa – asiakas, ajoneuvojen kehittäjä, päällirakentaja ja liikennöitsijä – päätyivät näin tekemään tiivistä yhteistyötä.  

– Aloitimme tutustumalla reittiin, jota sähkökäyttöisellä kuorma-autolla ajettaisiin, ja samaa reittiä tällä hetkellä ajavien ajoneuvojen kokoonpanoon. Mikä on niiden toimintasäde, millaisia nopeuksia niillä ajetaan, kuinka raskaita kuormat ovat, paljonko pysähdyksiä kertyy työvuoron aikana ja onko reitti mäkinen vai tasainen, Odermalm kertoo.

Projektissa analysoitiin ja vertailtiin useita eri tekijöitä. Näin saatiin tietoja siitä, millainen suunniteltavan kuorma-auton erittelyn pitäisi olla. 19 tonnin kokonaismassa, 5 tonnin hyötykuorma, 60–70 kilometrin pituinen päiväreitti ja 128 pysähdystä jäteastioiden tyhjentämistä varten – näiden parametrien perusteella laskettiin ajoneuvon arvioitu energiankulutus. Koska kyseessä on jäteauto, myös päällirakenteen/puristimen energiankulutus oli huomioitava.  

Kun energiantarve ja liikenneolosuhteet oli selvitetty, kehitystiimi perehtyi tarkemmin erilaisiin vaihtoehtoisiin energianlähteisiin. Jos autossa olisi paljon akkuja, toimintasäteestä saataisiin pidempi, mutta hyötykuorma vastaavasti pienenisi. Vähemmän akkuja puolestaan tarkoittaisi, että hyötykuorma suurenisi mutta latausvälit lyhenisivät. 

– Oliko autoa tarvetta pikaladata reitin varrella vai riittäisikö yönaikainen lataus? Tutkimme useita vaihtoehtoja, ennen kuin päädyimme lopulliseen ratkaisuun, kertoo Hayder Wokil, joka toimii projektissa Volvo Trucksin vastuuhenkilönä. 

Ratkaisu on ajoneuvo, jossa on kolme akkua ja kaikkiaan 150 kWh:n energianvarastointikapasiteetti. Virtaa riittää näin kokonaisen vuoron ajamiseen ilman välilatauksia. Ja koska kuorma-autoja käytetään vain päiväsaikaan, ne päätettiin ladata yöllä sähköverkosta.  

Jäteauto rakennettiin alkukesästä 2017 Volvo FL ‑alustalle. Siihen asennettiin sähkötoiminen voimansiirtolinja, ja alusta sekä ohjaamo sovitettiin uuden teknologian mukaiseksi. Jäteautoon asennettiin päällirakenne alkuvuodesta 2018 kuuden kuukauden kehitys- ja optimointityön jälkeen. Seuraavaksi vuorossa on teknistä hienosäätöä, ajoneuvon sertifiointi ja kuljettajien sekä mekaanikkojen koulutusta, minkä jälkeen Renovan kuljettajat ottavat sen säännölliseen käyttöön Göteborgin kaduille. 

Asiaan liittyviä artikkeleja