Kuinka verkkokauppa mullistaa Kiinan logistiikka-alaa

Verkkokauppa mullistaa paitsi Kiinan ostokäyttäytymistä myös logistiikka-alaa. Käyttöasteesta ja taloudellisuudesta on äkkiä tullut prioriteetteja.
Volvo FH ajossa Shanghaissa.

Kiinan nopeasti kasvava verkkokauppa on osoittautunut tuottoisaksi Sanxiao Logisticsin kaltaisille kuljetusyrityksille.

Verkkokauppa mullistaa paitsi Kiinan ostokäyttäytymistä myös logistiikka-alaa. Käyttöasteesta ja taloudellisuudesta on äkkiä tullut prioriteetteja.

Kiinan verkkokauppa nousi maailman uutisotsikoihin viime vuonna, kun Kiina ohitti Yhdysvallat maailman suurimpana verkkokaupan markkina-alueena. Kiinan valkokaulustyöntekijät – trendikkäistä nuorista maanviljelijöihin – ovat siirtäneet tavaraostoksensa nopeasti ja ennakkoluulottomasti verkkoon. Viime vuoden marraskuussa rikottiin yhden päivän myyntiennätys, kun kiinalaiset kuluttajat tekivät 280 miljoonaa tilausta maan suurimmasta verkkokaupasta. Kiinan digitaaliset kauppakeskukset eivät ole mullistaneet ainoastaan kiinalaisten ostokäyttäytymistä vaan myös maan logistiikkasektorin.

– Nykyään ei kysellä niinkään hinnasta kuin siitä, saammeko tavaran perille ajallaan, kertoo Zhou Zhili, Sanxiao Logisticsin toimitusjohtaja.

Zhou Zhili istuu Shanghain laitamilla sijaitsevassa toimistossaan 1 500-vuotiaasta puunjuurakosta kaiverretun teepöydän takana. Hän tarjoilee teetä noudattaen muinaisia kiinalaisia perinteitä, joihin kuuluu teelehtien kastelu ja huuhtominen sekä veden loiskuttelu kuppeihin ja pöydälle useita kertoja, kunnes maku on varmasti parhaimmillaan. Zhou ottaa niin toimittajansa kuin asiakkaansakin vastaan juuri tämän teepöydän äärellä.

Olemme nojanneet brändimme kehityksessä Volvon kuorma-autoihin. Ne ovat luotettavia, ja se on asiakkaiden saamisen kannalta tärkeää.

Zhou Zhili

Sanxiao Logisticsin toimitusjohtaja

Zhou Zhili

Zhou Zhili, Sanxiao Logisticsin perustaja ja omistaja, pyörittää 500 kuorma-auton kalustoa.

Ensi näkemältä Zhou Zhilista saa perinteisen vaikutelman. Tang-dynastian valtiomiehet joivat teetä ja pitivät hovia vastaavien pöytien äärellä jo 600-luvulla. Zhou Zhilin pyöreät kasvot ja kammattu musta tukka tuovat mieleen myös erään historiallisen hahmon: Mao Zedongin, jonka kuviin törmää yhä edelleen toreilla ja Kiinan seteleissä.

Mutta todellisuudessa Zhou on osoitus niistä valtavista muutoksista, jotka ovat muokanneet modernia Kiinaa viimeisen 30 vuoden aikana.

Zhou syntyi maalaisperheeseen eräälle Kiinan köyhimpiin kuuluvista alueista, mutta 1990-luvun alussa hänen onnistui kerätä ystäviltään ja sukulaisiltaan tarpeeksi rahaa ensimmäisen kuorma-auton ostamiseen.

– Sinä ensimmäisenä yönä olin niin onnellinen, että nukuin kuorma-autossa, Zhou muistelee leveästi hymyillen.

Kuljettajasta hän eteni kuljetuspäälliköksi silloin valtion omistuksessa olleeseen Sanxiao-yhtymään. Kun yhtiön logistiikkaosasto erotettiin itsenäiseksi logistiikkayritykseksi, Zhousta tuli uuden yhtiön toimitusjohtaja.

Nykyään Sanxiao Logistics on jättiyritys, jolla on yli 20 logistiikkakeskusta eri puolilla Kiinaa ja 500 kuorma-auton kuljetuskalusto, joista yhä useampi on Volvon kuorma-autoja. Zhou osti ensimmäisen Kiinaan myydyn uuden Volvo FH:n. Nyt hän omistaa kahdeksan uuden Volvo malliston FH-kuorma-autoa.

Yritys on myös malliesimerkki siitä, miten ketterästi suuretkin yritykset pystyvät mukautumaan muutoksiin Kiinassa.

On hämmästyttävää kuulla, että vielä puoli vuotta sitten verkkokaupan osuus Sanxiao Logistics -yhtiön kuljetuksista oli hyvin pieni. Nykyään niiden osuus yrityksen toiminnasta on yli 50 prosenttia.

Zhou Zilin mukaan Volvon kuorma-autot ovat olleet ensiarvoisen tärkeitä tässä muutoksessa: – Olemme nojanneet brändimme kehityksessä Volvon kuorma-autoihin. Ne ovat luotettavia, ja se on asiakkaiden saamisen kannalta tärkeää.

Zhou Zhili kaataa teetä.

Zhou Zhili istuu Shanghain laitamilla sijaitsevassa toimistossaan 1 500-vuotiaasta puunjuurakosta kaiverretun teepöydän takana.

Yrityksen kehittäminen Kiinan kaltaisessa kukoistavassa taloudessa saattaa vaikuttaa suhteellisen yksinkertaiselta tehtävältä. Markkinoiden koosta ja maan nopeasta talouskasvusta huolimatta kuljetusyrityksillä on kuitenkin vaikeuksia. Alalla on ylikapasiteettia ja tehottomuus on yleinen vaiva, joten kunnollisen tuloksen tekeminen on vaikeaa monelle toimijalle.

Kun maailmanlaajuinen talouskriisi iski, hallitus pyrki rajoittamaan sen vaikutuksia Kiinassa aloittamalla merkittäviä infrastruktuuriprojekteja. Tämän seurauksena maassa myytiin vuonna 2010 huikeat 1,3 miljoonaa kuorma-autoa.

Kuorma-autoista ei siis todellakaan nykyään ole puutetta Kiinan teillä. Tämän seurauksena monet kuorma-autot seisovat tyhjinä kaupunkien ulkopuolella odottamassa kuormaa ja kolmannes kuorma-autoista ajaa takaisin tyhjänä toimituksen jälkeen.

Sanxiao Logisticsin ase näillä vaikeilla markkinoilla on ollut keskittyminen hyvätuottoisiin kuljetuksiin, kuten verkkokauppa-ajoihin ja kiireellisiin toimeksiantoihin.

Periaatteenani on johtaa muutosta, ei pelkästään seurata perässä.

Zhou Zhili

Sanxiao Logisticsin toimitusjohtaja

Ensimmäinen askel Sanxiaon tiellä tehokkuuden parantamisessa ja vaikean alan ottamissa hallintaan oli palkata taloon osaajia, kuten yrityksen nykyinen kuljetuspäällikkö, jolla on logistiikkakokemusta monikansallisesta TNT-yhtiöstä. Monet Sanxiaon kilpailijat ajavat kuorma-autoilla, kunnes niiden moottoreista häviävät tehot tai ne jättävät tielle, mutta Sanxiao valitsi toisen tien. Yritys otti kaikille Volvo ajoneuvoilleen Volvo Gold -huoltosopimuksen, joka takaa maksimaalisen käyttöasteen ja alhaisen polttoaineenkulutuksen.

– Nykyään odotamme kuorma-autojemme ajavan 40 000 km kuukaudessa: ne ovat liikkeessä koko ajan, Zhou kertoo.

Osasyy Kiinan verkkokaupan vahvaan kasvuun on maan massiivinen koko. Syrjäisten läntisten alueiden asukkaat pystyvät nykyään ostamaan verkosta samoja muodikkaita tuotteita kuin kansainvälisessä Shanghaissa.

Toimiminen näin laajalla alueella on merkittävä haaste. Mutta pitkät etäisyydet ovat myös tarjonneet Sanxiaolle tilaisuuden kukoistaa. Juuri pitkillä ajomatkoilla yrityksen investointi taloudellisiin hyvän käyttöasteen ajoneuvoihin on osoittautunut voittavaksi valinnaksi. Esimerkiksi yrityksen ostaman ensimmäisen mustan FH:n vakioreitille, joka kulkee Shanghaista Kiinan läntisille syrjäseuduilla, tulee mittaa 4 000 kilometriä.

Zhou itse ei ole millänsäkään näistä liiketoimintansa kehittämiseen liittyvistä haasteista. – Haasteet ovat myös mahdollisuuksia, hän painottaa. – Periaatteenani on johtaa muutosta, ei pelkästään seurata perässä.

 

Zhou Zhili ja Volvon kuorma-auto.

Verkkokauppakuljetusten osuus kasvoi käytännössä nollasta yli 50 prosenttiin Sanxiaon liiketoiminnasta vain puolessa vuodessa.

KALUSTO

Pelkkiä Volvoja

Ajoneuvot:  Kahdeksan FH 440 6×2 -vetoautoa, kuusi FH 480 6×2 -vetoautoa ja kahdeksan FH 460 6×2 -vetoautoa uudesta mallistosta.
Työympäristö: Kaukokuljetukset vaihtelevissa ilmastoissa. Kiinan eteläosat ovat puolitrooppisia, kun taas Luoteis-Kiinassa lämpötilat saattavat pudota –20 celsiusasteeseen.
Varustelu: Kaikissa Volvon kuorma-autoissa on I-shift ja kaksi makuuvuodetta. Kahdeksassa FH 460 6×2 -vetoautossa on lisäksi kehittyneitä ominaisuuksia, kuten Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä, kaistavahti ja tutkaohjattu ACC-vakionopeudensäädin.
Polttoaineenkulutus: 37 litraa / 100 km autoilla, joiden kokonaisyhdistelmämassa on 55 tonnia.

Aiheeseen liittyvä sisältö

IT-toimintamalli

Reaaliaikainen, tarkka tieto siitä, missä kuorma-autot ovat ja mitä niillä kuljetetaan, on ratkaisevan tärkeä. Frigolanda-yhtiön Ben van Leeuwen saa nämä tiedot vaivattomasti....

Uptime Express Yhdysvalloissa

AMX:n varatoimitusjohtaja Taylor Whitella on monta syytä valita Volvo. Pohjois-Carolinan osavaltioon Greensboroon perustettu uusi Uptime Center säästää hänen yritykseltään sekä aikaa että rahaa....

Kreikan ensimmäinen Volvo FH16

Kreikan velkakriisi iski pahasti logistiikkasektorille. Vaikeista olosuhteista huolimatta Marinos Vasilopoulos International Transport on kasvussa....

Suodata artikkeleita

5 true 5