Kuorma-autot

Volvo Trucks tulevaisuuden turvallisuustyössä

Aktiivinen turvallisuus on Volvo Trucksin seuraava askel kohti liikenneturvallisuutta ja onnettomuudetonta tulevaisuutta. Älykkäitä turvallisuusjärjestelmiä kehitetään Ruotsissa uudessa AstaZero-testikeskuksessa.
Törmäysnukke AstaZero-radalla.
AstaZero on maailman ensimmäinen täysimittainen testikeskus aktiivisten turvallisuusjärjestelmien testaamiseen. Täällä Volvon kuorma-autoja testataan törmäystestinukkeja ja muita ajoneuvoja käyttäen olosuhteissa, jotka ovat niin lähellä todellisia liikennetilanteita kuin mahdollista.

Liikenne New Yorkissa on melko hillittyä, vaikka päivä on puolessa. Harlem on autio ja hiljainen kuin aavekaupunki. Volvo Advanced Technology & Research -yksikön turvallisuuskoordinaattori Anna Wrige Berling vilkaisee ikkunasta risteykseen, jossa 30 tonnia painava Volvo FH -kuorma-auto kääntyy oikealle. Äkkiä kadulle säntää pikkupoika.

Renkaat kirskuvat läpitunkevasti, mutta törmäystä ei tapahdu. Kuorma-auto pysähtyy muutaman sentin päähän pojasta, joka on jähmettynyt pelosta.

– Hyvin mahdollinen tilanne kaupunkiliikenteessä, Anna Wrige Berling toteaa puoliääneen astuessaan kadulle ja tarkistaa, kuinka lähelle poikaa kuorma-auto pysähtyi.

Tällä kertaa syytä huoleen ei ole. Poika on pelkkä vaahtomuovinukke, ja Harlemin kaupunginosakin on vain lavaste. Kuorma-autoa ohjataan robottijärjestelmällä. 

Paikka on AstaZero, joka sijaitsee eteläruotsalaisen Boråsin kaupungin ulkopuolella. Tämä on maailman ensimmäinen täysimittainen testiympäristö aktiivisten turvallisuusjärjestelmien testaamiseen. Testirata avattiin elokuussa 2014, ja täällä Volvo Trucks pyrkii entisestään vahvistamaan asemiaan maailman johtavana aktiivista turvallisuutta edistävien tekniikoiden ja älykkäiden ajoneuvojen kehittäjänä. Tutkimustyö on ratkaisevan tärkeää. WHO:n uusimman tieliikenneturvallisuutta käsittelevän Global Status Reportin mukaan tieliikenneonnettomuuksissa kuolee maailmanlaajuisesti noin 1,2 miljoonaa ihmistä vuodessa.

AstaZeron kaupunkialueelta pääsee monenlaisille teille, joilla on liikennettä ja joita ympäröi moderni infrastruktuuri. Aluetta halkoo 5,7 km pitkä maantie. Keskellä on 700 metriä pitkä kiihdytysrata, jonka neljä kaistaa johtavat suurnopeusalueelle – valtaisalle asfalttiaukealle.

Onnettomuuksia tapahtuu usein kuljettajan valppauden herpaantumisen seurauksena. Inhimilliset tekijät ovat osasyynä yhdeksässä kymmenestä onnettomuudesta, ja juuri siksi aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä tarvitaan.

Mahdollisuus käyttää oikeita liikenneympäristöjä on Volvo Trucksille ensiarvoisen tärkeää tulevaisuuden turvallisuusjärjestelmien kehitystyössä. Aktiiviset turvallisuusjärjestelmät ovat erittäin mutkikkaita, ja niiden turvallisuudesta voidaan varmistua vain kehittyneillä testimenetelmillä.

– Täällä voimme koetella rajoja täysin turvallisissa olosuhteissa. Järjestelmien kehitystyössä epäonnistumiset täytyy sallia, ja törmäyksiä ilmapalloihin tai testinukkeihin tapahtuu. Kuorma-autoja ohjataan robottijärjestelmällä testien tarkkuuden ja toistettavuuden parantamiseksi. Todellisessa liikenneympäristössä tämä ei olisi mahdollista, Anna Wrige Berling kertoo. 

 

Passiiviset turvallisuusjärjestelmät, kuten turvavyöt ja turvatyynyt, pelastavat henkiä varsinaisissa onnettomuustilanteissa, mutta aktiivisilla turvallisuusjärjestelmillä pyritään estämään onnettomuuksia ylipäätään tapahtumasta.

– Onnettomuuksia tapahtuu usein kuljettajan valppauden herpaantumisen seurauksena. Inhimilliset tekijät ovat osasyynä yhdeksässä kymmenestä onnettomuudesta, ja juuri siksi aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä tarvitaan. Tällä emme tarkoita sitä, että syy olisi tyypillisesti kuljettajassa, vaan sitä, että tilanteet liikenteessä ovat usein erittäin monimutkaisia. Kutsumme järjestelmää yleensä kuljettajan työtä helpottavaksi järjestelmäksi, jolla kompensoidaan inhimillisiä tekijöitä, kertoo Anna Wrige Berling, joka on toiminut myös Volvon onnettomuuksien tutkintalautakunnan johtajana. 

Volvo Trucks on käyttänyt AstaZero-testiradalla hiljattain huomattavasti aikaa Non-hit Car and Truck -tutkimusprojektiin. Yhteistyössä Volvo henkilöautojen kanssa toteutettavassa projektissa ajoneuvojen järjestelmät tarkkailevat kaupunkiympäristöä kameroiden ja tutka-antureiden avulla. Tarkoituksena on välttää törmäykset pehmeisiin kohteisiin, joita kuorma-autonkuljettajien on usein vaikea havaita, eli pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin.

Vaikka AstaZerossa testatut innovaatiot kuulostavat tieteiskirjailijoiden keksinnöiltä, teknologia on jo todellisuutta. Non-hit Car and Truck -testeissä on toistaiseksi saatu erittäin lupaavia tuloksia.

– Järjestelmää on vielä testattava perusteellisesti, ennen kuin se on valmis markkinoille, mutta liikenteessä käytetään jo nyt monia älykkäitä turvallisuusjärjestelmiä. Marraskuussa 2015 tietyt aktiiviset turvallisuusjärjestelmät tulevat monessa maassa lakisääteisiksi uusiin kuorma-autoihin, Anna Wrige Berling kertoo.

Volvo Trucksilla lainsäädännön edellyttämät aktiiviset turvallisuusjärjestelmät on standardoitu jo hyvän aikaa sitten.

Yksikään Volvon kuorma-auto ei saa olla mukana onnettomuudessa. Se on lopullinen tavoitteemme. Joku voi hymähtää ja todeta, ettei tämä välttämättä toteudu koskaan. Nolla on kuitenkin ainoa luku, jonka voimme hyväksyä, ja sitä kohti meidän on pyrittävä.

Järjestelmistä uusin ja puhutuin – Volvon hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin – koostuu myös tutkasta ja kamerasta. Kun järjestelmä havaitsee edessä paikallaan olevia tai hitaasti liikkuvia ajoneuvoja, kuljettajaa varoitetaan äänimerkillä ja varoitusvaloilla. Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, järjestelmä jarruttaa itse – ensin kevyesti ja sitten koko voimalla, kunnes kuorma-auto on pysähtynyt kokonaan ja törmäys on vältetty.

Niin kutsuttu Kaistavahti on yksi järjestelmistä, joka täyttää jo valmiiksi lainsäädännölliset vaatimukset. Tämä Volvon järjestelmä antaa varoittavan äänimerkin, jos kuljettaja epähuomiossa ylittää tiemerkinnän.

Kehitysaskelista huolimatta tekniikka ei ole koko vastaus liikenneturvallisuuskysymykseen. – Meidän on nöyrästi tiedostettava, että tieliikenneturvallisuus on paitsi teknologinen myös yhteiskunnallinen kysymys, kertoo Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Carl-Johan Almqvist.

 

WHO:n raportin mukaan monet maat ovat viime vuosina onnistuneet jopa vähentämään tieliikenneonnettomuuksien määrää. Merkittäviä tekijöitä ovat olleet paitsi ajoneuvojen turvallisuutta edistävät tekniikat myös kansalliset hankkeet onnettomuusvapaasta tulevaisuudesta. Myös Volvo Trucksilla on oma tavoite onnettomuusvapaudesta.

– Turvavyötä käyttävälle kuorma-auton ohjaamo on erittäin turvallinen työympäristö, mutta haluamme myös ohjaamon ulkopuoliset tienkäyttäjät mukaan turvallisuustavoitteeseemme. Yksikään Volvon kuorma-auto ei saa olla mukana onnettomuudessa. Se on lopullinen tavoitteemme. Joku voi hymähtää ja todeta, ettei tämä välttämättä toteudu koskaan. Nolla on kuitenkin ainoa luku, jonka voimme hyväksyä, ja sitä kohti meidän on pyrittävä, Carl Johan Almqvist päättää.