Kuorma-autot

Kaasu liikuttaa kuorma-autoja

itella-2013-1

Itella etsii ympäristöystävällisiä ja kustannustehokkaita vaihtoehtoja fossiilisten polttoaineiden tilalle. Se on asettanut itselleen kunnianhimoiset päästötavoitteet: vuoteen 2020 mennessä hiilidioksidipäästöjä vähennetään 30 prosenttia vuoden 2007 tasosta. Tavanomaisilla keinoilla tavoitetta ei saavuteta.

– Meidän pitää kehittää uutta. Ajoneuvokantaamme kuuluu 4 000 hyötyajoneuvoa, jotka aiheuttavat suurimman osan päästöistä. Sille potille on pystyttävä tekemään jotain, sanoo Itella Logistics Oy:n hankintapäällikkö Pekka Koskinen.

Myös taloudelliset seikat painavat vaakakupissa. Itella painii kaikkien kuljetusalalla olevien yritysten tavoin polttoainekustannusten kanssa. Kaasua ja dieseliä hyödyntävät kuorma-autot voivat olla yksi keino saada säästöjä.

– Volvo on ainoa valmistaja, joka tarjoaa kaksoispolttoaine -vaihtoehtoa raskaissa ajoneuvoissa. Biodieselin ja biokaasun yhdistelmä oli meitä houkutteleva ratkaisu.

Itellan hankkimat kaksi Volvo FL -kuorma-autot ovat 18-tonnisia jakeluautoja. Ne toimivat pääasiassa Helsingissä kaupunkialueella, mutta ajavat myös jonkin verran maaseutureittejä. Koskinen arvioi, että nykyinen kaasun jakeluverkko riittää näiden autojen tarpeisiin.

Helsingin kaupungin Stara on jo aikaisemmin tämän vuoden aikana ottanut käyttöön kaksi kaasua polttoaineena hyödyntävää Volvo FE -mallista kuorma-autoa. Ne ovat normaaleissa kunnossapito- ja puhdistustehtävissä.

Stara on Helsingin kaupungin virasto, joka huolehtii yleisten alueiden kunnossapidosta, puhtaudesta ja rakentamisesta. Kalustopäällikkö Matti Tahvanainen arvioi, että metaanidieselkuorma-autot saattavat olla yksi tulevaisuuden vaihtoehdoista, joilla kalustoa kehitetään vähäpäästöisemmäksi.

– Meitä kiinnostaa vähäpäästöisten kuorma-autojen käytettävyys ja myös käyttökustannukset, hän toteaa.

Kaasun jakeluverkko kattaa eteläisen Suomen

Gasumin paineistetun maakaasun jakeluverkko kattaa Etelä- ja Kaakkois-Suomen. Tankkausasemia on tällä hetkellä parikymmentä, ja uusia rakennetaan vuosittain lisää.

– Olemme investoineet merkittävästi jakeluverkoston kehittämiseen, koska kaasu on varteenotettava polttoainevaihtoehto. Paineistettu maa- ja biokaasu soveltuu hyvin kevyen kaluston jakeluliikenteeseen, sanoo Gasumin myyntipäällikkö Petri Michelsson.

Michelsson toteaa, että Etelä-Suomen jakeluinfrastruktuuri on kunnossa, ja kaasuverkon ulkopuolelle voidaan tarvittaessa rakentaa satelliittiasemia. Tällä hetkellä Suomessa on käytössä noin 1 500 kevyttä ja raskasta kaasukäyttöistä ajoneuvoa.

– Julkisten tankkausasemien asiakas- ja myyntimäärät ovat mukavassa kasvussa. VTT:n selvityksen mukaan maa- ja biokaasun osuus olisi vuonna 2050 Suomen liikenteessä seitsemän prosenttia. Se on yksi tavoitetaso, mutta me pystymme toimittamaan paljon enemmänkin.

Michelsson tiivistää kaasun edut sanapariin päästöt ja säästöt. Kaasu on ympäristöystävällinen
vaihtoehto, sillä kaasun polttamisesta ei synny hiukkaspäästöjä. Lisäksi kaasu on polttoaineena
edullisempaa kuin diesel. Biokaasu on täysin kotimainen ja 100-prosenttisesti uusiutuva polttoaine.

– Maa- ja biokaasu ovat kilpailukykyisiä vaihtoehtoja, ja niiden houkuttelevuus lisääntyy tulevaisuudessa. Kun EU:n rikkidirektiivi astuu Itämerellä voimaan vuonna 2015, laivaliikenne siirtyy raskaasta polttoöljystä dieseliin, mikä nostanee dieselin hintaa.

Lisätietoja: www.gasum.fi

Teksti ja kuvat: Volvo Visiitti