Erilaisten investointien ja valtion kannustimien ansiosta LNG:n infrastruktuuri laajenee Euroopassa nopeasti. Kun myös LBG:n tuotanto lisääntyy, nesteytetty kaasu on nopeasti osoittautumassa varteenotettavaksi vaihtoehdoksi dieselille kaukokuljetuksissa.
LNG tarjoaa polttoaineena monia etuja, mukaan lukien hyvän ajettavuuden ja polttoaineenkulutuksen, mutta CO2 -päästöt ovat huomattavasti pienempiä dieseliin verrattuna. Tankkaus on yhtä nopeaa kuin diesel-polttoaineella, ja LNG-kuorma-auton keskimääräinen toimintamatka on hyvä, joten nestekaasu on varteenotettava vaihtoehto kaukoliikenteen polttoaineeksi. Viime aikoihin asti suurin este on ollut LNG-infrastruktuurin puute, mutta tilanne kehittyy nopeasti.
Tätä kirjoitettaessa Euroopassa on 791 LNG-tankkausasemaa kuorma-autoille, ja määrä kasvaa kuukausittain. Tämä kasvu on tulosta EU:n ja useiden kansallisten hallitusten tuesta, jotka näkevät LNG:n ja LBG:n tehokkaana keinona vähentää CO2 -päästöjä logistiikka- ja kuljetusaloilla.
Voimakkainta kasvu on ollut Saksassa, jossa hallitus on ottanut käyttöön erilaisia kannustimia vuosina 2019–2023, kuten poikkeuksen tietulliverosta kaasukäyttöisille kuorma-autoille. Nykyään Saksassa on 196 LNG-asemaa, kun niitä vuonna 2018 oli vain kolme. LBG:n osuus Saksassa on noussut vuoden 2017 17 prosentista 90 prosenttiin vuonna 2024. Lisäksi Italiassa on 170 LNG-asemaa, Espanjassa 102 ja Ranskassa 89.
Kasvu ei myöskään rajoitu Eurooppaan, sillä Kiinassa on viime vuosina nähty merkittävä siirtymä dieselistä LNG-käyttöisiin kuorma-autoihin ja Intia seurasi esimerkkiä, tavoitteena muuntaa kolmannes maan raskaiden kuorma-autojen kalustosta LNG:ksi seuraavien 5-7 vuoden aikana.
Vaikka LNG-käyttöisen kuorma-auton hiilidioksidipäästöt ovat yleensä noin 10 % pienemmät kuin sen vakiomallisella eurooppalaisella dieselvastineella (lähteeltä pyörään), vähennys voi olla jopa 100 % käytettäessä LBG:tä yhdessä uusiutuvan dieselin (HVO, vetykäsitelty kasviöljy) kanssa. Tämä johtuu siitä, että LBG:tä tuotetaan raaka-aineista, kuten kotitalousjätteistä, maatalousjätteistä ja jätevedestä, fossiilisen maakaasun sijaan.
Muuten LBG on suorituskyvyltään mahdoton erottaa tavallisesta LNG:stä. Kaasun varastoinnissa, kuljetuksessa ja tankkauksessa voidaan käyttää samaa infrastruktuuria, ja LNG-käyttöinen kuorma-auto voi vaihtaa saumattomasti näiden välillä. Itse asiassa jotkin kaasuyhtiöt, kuten Shell, sekoittavat näitä kahta polttoainetta sekä tarjoavat tätä ratkaisua Alankomaissa ja Saksassa. Tämä on myönteinen ensimmäinen askel kohti LBG:n etujen laajentamista kaikille LNG:n käyttäjille.
Suurin este LBG:n käytölle on laajamittaisen tuotannon puute. Tällä hetkellä saatavuus on rajoitettua EU:ssa Pohjoismaita lukuun ottamatta. Norjassa kaikki LNG-asemat käyttävät 100 % biokaasua. Ruotsissa luku on noin 78 % biokaasua, ja Suomi on samalla tiellä. Kun LNG-autoja tulee lisää markkinoille, monet suuret kaasuyhtiöt alkavat investoida LBG:hen myös muualla Euroopassa.
Saavuttaakseen "Fit For 55" -tavoitteensa, jolla pyritään vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä 55 % vuoteen 2030 mennessä sekä vähentämään riippuvuutta Venäjän fossiilisista polttoaineista, EU pyrkii lisäämään biometaanin tuotantoa35 miljardiin kuutiometriin (bcm) vuoteen 2030 mennessä. Vuodesta 2023 lähtien biometaanin ja biokaasun yhdistetty tuotanto on jo jopa 22 miljardia kuutiometriä. (EU:n maakaasun kokonaiskulutus vuonna 2023 oli 295 miljardia kuutiometriä.)
Myös muut yritykset tekevät omia aloitteitaan. St1 Biokraft operoi tällä hetkellä 12 LBG-tuotantolaitosta Ruotsissa ja Norjassa, ja lisää on rakenteilla. Titan rakentaa parhaillaan maailman suurinta LBG-laitosta Amsterdamin satamaan, jonka tuotannon odotetaan alkavan vuonna 2025. Nordsol ja Prodeval rakentavat uutta LBG-tuotantolaitosta Portugaliin. Kaiken kaikkiaan vuoteen 2027 mennessä Euroopassa on toiminnassa 105 LBG-laitosta, joiden yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on 13,1 TWh vuodessa.
Kun lisää tankkausasemia avataan, LNG:stä tulee varteenotettava vaihtoehto yhä useammalle liikenteenharjoittajalle. Tämän ansiosta ne voivat vähentää välittömiä CO2 -päästöjä lyhyellä aikavälillä, ja LBG:n kasvun pitäisi tarkoittaa sitä, että pitkän aikavälin netto-nolla-CO2 päästöt ovat saavutettavissa.
Jos haluat tietää lisää LBG- ja kaasukäyttöisistä kuorma-autoista, saatat olla kiinnostunut lukemaan: