Kuorma-autot

Millainen on LNG:n tulevaisuus?

Lars Mårtensson
2025-03-05
Vaihtoehtoiset polttoaineet
Author
Lars Mårtensson
Ympäristö- ja innovaatiojohtaja, Volvo Trucks

Maailma on siirtymässä fossiilisista polttoaineista puhtaampaan energiaan, mutta LNG:n maailmanlaajuisen tuotannon ennustetaan silti kasvavan lähivuosina. Itse asiassa sen odotetaan vähentävän hiilidioksidipäästöjä huomattavasti useilla aloilla huolimatta siitä, että kyseessä on fossiilinen polttoaine.

On arvioitu, että vuoteen 2040 mennessä LNG:n (nesteytetyn maakaasun) maailmanlaajuinen kysyntä saavuttaa 625–685 miljoonaa tonnia vuodessa (404 miljoonaa tonnia vuonna 2023) – kasvua on siis yli 50 %. Kysynnän odotetaan kasvavan useilla toimialoilla, kuten valmistuksessa, raskaassa teollisuudessa, sähköntuotannossa ja kuljetuksissa.

 

Miksi LNG:tä pidetään siirtymäkauden polttoaineena?

Vaikka LNG on fossiilinen polttoaine, se on vähemmän haitallista kuin monet muut fossiiliset polttoaineet. Esimerkiksi LNG:n yksikkökohtaiset päästöt ovat paljon alhaisemmat kuin hiilen päästöt sekä ennen palamista että sen aikana. Lyhyellä aikavälillä tämä vähentää hiilipäästöjä merkittävästi ja tuo käyttöön puhtaamman vaihtoehdon. Tästä syystä maailmanlaajuinen konsulttiyritys McKinsey & Company uskoo, että maakaasu (ja LNG) on muita fossiilisia polttoaineita kestävämpi vaihtoehto seuraavien 5–10 vuoden aikana. Se on viimeisten korvattavien fossiilisten polttoaineiden joukossa.

 

Esimerkiksi Kiina – joka luo suuren osan nesteytetyn maakaasun maailmanlaajuisesta kysynnästä – pyrkii vauhdittamaan siirtymistä hiilestä LNG:hen täyttääkseen ilmastotavoitteensa ja parantaakseen kaupunkiensa ilmanlaatua.

 

Voidaanko LNG:tä käyttää siirtymäpolttoaineena kuorma-autoalalla?

Ytimekäs vastaus on kyllä. Useat kaasukäyttöisten kuorma-autojen valmistajat ovat laskeneet, että niiden hiilidioksidipäästöt ovat noin 15–20 % pienemmät verrattuina dieseliin. Tämä on vähemmän kuin akkukäyttöisten sähkökuorma-autojen mahdolliset vähennykset. On tosiasia, ettei sähkö ole rajallisen toimintasäteen ja latausverkoston vuoksi tällä hetkellä kannattava vaihtoehto monillekaan kuljetusyrityksille, mutta se voi olla sitä tulevaisuudessa. Toisaalta kaasukäyttöisten kuorma-autojen toimintasäde ja suorituskyky ovat samat kuin dieselautoissa.

Tämän seurauksena LNG-kuorma-autojen tankkausverkosto ympäri Eurooppaa kasvaa nopeasti, ja siinä on tätä kirjoitettaessa 786 asemaa. Samaan aikaan LNG-kuorma-autojen myynti kasvaa räjähdysmäisesti Kiinassa – maan hallinto nimittäin tukee siirtymistä pois dieselistä. Intia seuraa esimerkkiä ja pyrkii muuttamaan kolmanneksen maan raskaasta kuorma-autokalusto:stä LNG-käyttöiseksi seuraavien 5–7 vuoden aikana.

 

Vaikka LNG on hyvä askel oikeaan suuntaan, siirtyminen LBG:hen vaikuttaa ratkaisevasti. Se on ei-fossiilinen, uusiutuva polttoaine, joka on tuotettu orgaanisesta jätteestä. Se voi tuottaa tuotantotavasta riippuen jopa 200 % negatiivisia hiilidioksidipäästöjä (lähteeltä pyöriin).

Pidetäänkö muilla toimialoilla LNG:tä siirtymäkauden polttoaineena?

Merenkulkualalla LNG-käyttöinen alus tuottaa jopa 23 % vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin perinteiset laivojen polttoaineet. Kuten raskaiden kuorma-autojen osalta, LNG-alukset ja tankkausinfrastruktuuri ovat täysin yhteensopivia LBG:n kanssa. Tämä avaa tien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.  Tästä syystä sitä pidetään mahdollisena siirtymäajan polttoaineena myös merenkulkualalla.

Jos haluat lisätietoja LNG:stä ja LBG:stä sekä kaasukäyttöisten kuorma-autojen, kannattaa tutustua seuraaviin artikkeleihin:

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?