Kuljetusyritysten kiinnostus vaihtoehtoisia polttoaineita kohtaan kasvaa jatkuvasti, ja LNG- ja LBG-kaasu vaikuttavat usein parhaimmilta vaihtoehdoilta dieselille. Onko kaasukäyttöisen moottorin toimintamatka ja teho kuitenkaan sopiva kaukokuljetustoimintoihin?
LNG ja LBG-kaasu voivat saada aikaan merkittäviä muutoksia kuljetusalalla, mutta kaasukäyttöisten kuorma-autojen menestys riippuu useista tekijöistä, joita ei ole kovin helppoa ennustaa. Nesteytetty luonnonkaasu on realistinen vaihtoehto dieselille ainakin joillain alueilla, koska sitä voidaan käyttää tehokkaissa puristussytytteisissä moottoreissa.
Tämän vuoksi kaasukäyttöiset kuorma-autot ovat suorituskyvyltään vastaavien dieselajoneuvojen veroisia. Nykyisten markkinoilla olevien kaasukäyttöisten ajoneuvojen enimmillään 500 hevosvoiman teho ja jopa 1 000 kilometrin toimintamatka tekevät niistä erinomaisen hyvin kaukokuljetuksiin sopivia.
Tärkein ero koskee ajoneuvojen ilmastovaikutusta. LNG-kaasukäyttöisen kuorma-auton polttoaineen loppukäytön CO2-päästöt ovat noin 15–20 prosenttia pienemmät kuin dieselkäyttöisessä kuorma-autossa, ja LBG-kaasua (sekä uusiutuvaa HVO-dieseliä) käytettäessä päästöt ovat käytännössä olemattomat.
LNG-kaasuasemien määrä kasvaa nopeasti, ja tätä kirjoitettaessa Euroopassa on 780 LNG-kaasuasemaa (vuonna 2019 niitä oli 200). Monet suuret kuorma-autovalmistajat ovat kehittäneet ja tuoneet markkinoille kaasukäyttöisiä malleja ja niihin entistä tehokkaampia moottoreita, jotka soveltuvat kaukokuljetuksiin.
Nykyinen LNG-tankkausverkosto saattaa jo nyt olla täysin riittävä joillekin yrityksille ja mahdollistaa niille siirtymän dieselkuorma-autoista kaasukäyttöiseen kalustoon. Tämä vähentää merkittävästi yritysten CO2-päästöjä.
Pidemmällä aikavälillä LBG-kaasutuotannon kasvaessa on mahdollista saavuttaa vähitellen nettonollapäästöt. Tämä johtuu siitä, että kaasukäyttöisessä kuorma-autossa voidaan käyttää sekä LNG-nestekaasua että LBG-kaasua tai jopa niiden seosta, ja samaa tankkausinfrastruktuuria voidaan käyttää molemmille kaasutyypeille.
Olen täysin vakuuttunut siitä, että tässä vaiheessa LNG on käyttökelpoinen polttoainevaihtoehto kaikkialla Euroopassa. Sen kannattavuus on jatkuvasti parempi myös Kiinassa ja Intiassa. On tietysti muistettava erilaiset käyttöolosuhteet eri maissa. Pohjoismaissa paras polttoainevaihtoehto ei välttämättä toimi Saksassa ja päinvastoin. Myös hinnat ja viranomaisten sitoutuminen LNG-infrastruktuurin kehittämiseen vaikuttavat merkittävästi lopputulokseen.
Yhdestä asiasta voidaan kuitenkin olla varmoja. Euroopan unionin ja muiden maailmanlaajuisten organisaatioiden asettaessa tiukkoja tavoitteita CO2-päästöille dieselajoneuvot kielletään kaupungeissa kaikkialla EU:n alueella ja muualla maailmassa. Vaikka kiellot eivät vielä koske kuorma-autoja ja linja-autoja, ne voidaan sisällyttää lainsäädäntöön, jossa päästöjen vähentämisen takarajaksi on asetettu vuosi 2030.
Kuorma-autokalustoa käyttävien liikennöitsijöiden on löydettävä vaihtoehto dieselille – ja monille niistä kaasu voi olla paras vaihtoehto.