Moottori on luonnollisesti suurin yksittäinen polttoainetehokkuuteen vaikuttava auton osa. Tehokas moottori jäähdyttää pakokaasuja, joiden osuus on noin kolmannes kaikista polttoaineeseen vaikuttavista tekijöistä. Tämä vuorostaan laskee polttoaineen kulutusta. Pienemmillä kierroksilla kuluu vähemmän polttoainetta, joten voimansiirto tulee optimoida tätä varten. Moottorin kierrosluvun alentamiseen voidaan käyttää kytkintä tai vaihteistoa tai muuttaa esimerkiksi voimanoton nopeutta.
Polttoainetehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä arvioitaessa tulee ottaa huomioon useita teknisiä määrittelyjä, mukaan lukien välityssuhteet, rengas- ja vannekoko, taka-akseli ja vaihteisto. Jos ajoreitti on yleensä mäkinen tai ajoneuvon kokonaispaino on suuri, vaihteistossa kannattaa käyttää ylivaihdetta. Olennaisen tärkeää on kuitenkin valita oikea taka-akseli.
Oikeantyyppiset ja oikeaan rengaspaineeseen täytetyt renkaat vaikuttavat vierintävastukseen, ja pienempi vierintävastus säästää polttoainetta. Renkaat kannattaa vaihtaa vuodenaikojen mukaan. Pinnoitetut renkaat (kuluneiden renkaiden uudelleenpinnoitetut rungot) säästävät osaltaan polttoainetta.
Kun kuorma-autoa ajetaan 60–90 km/h:n keskinopeudella, ilmanvastus on yksi polttoaineen kulutukseen eniten vaikuttavista tekijöistä. Ilmanvastusta voidaan pienentää parantamalla modernien kuorma-autojen katon, keulan ja sivujen aerodynaamisia ominaisuuksia.
Nämä ovat huomioon otettavia seikkoja, kun halutaan pienentää kuorma-auton polttoaineenkulutusta. Saat kattavamman luettelon polttoaineen säästövinkeistä lataamalla laatimani oppaan, jossa käsitellään kuorma-auton polttoainetehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Johan Eknander
Johan Eknander is a System Engineer at Volvo Trucks.