Volvo toimittaa Amazonille 20 raskasta sähkökuorma-autoa

Volvo Trucks toimittaa raskaita täyssähkökuorma-autoja Amazonille Saksaan vuoden loppuun mennessä. 20 Volvo FH Electricin odotetaan ajavan yli miljoona kilometriä vuodessa käyttäen dieselin sijaan sähköä.
Volvo toimittaa Amazonille 20 raskasta sähkökuorma-autoa
Amazonille kuorma-autot ovat avainasemassa pitkien matkojen ja raskaampien kuormien sähköistämisessä.

"Raskaat tavarankuljetusajoneuvot ja muut hyötyajoneuvot muodostavat noin 36 prosenttia Saksan kotimaan liikenteen päästöistä*", minkä vuoksi tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on tärkeä asia.

”Kuljetusalan suuret toimijat ovat avainasemassa johtamassa alan pyrkimyksiä pienentää hiilijalanjälkeään. Siksi olen iloinen, että saamme tehdä Amazonin kanssa yhteistyötä auttaaksemme heitä vähentämään päästöjä pidemmissä ja raskaammissa kuljetustehtävissä”, sanoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Senior Vice President of Product Management.

Volvo Trucks aloitti raskaiden sähkökuorma-autojen sarjatuotannon tämän vuoden syyskuussa, ja sähkökuorma-autojen saatavuus kaupunkien välisiin ja alueellisiin kuljetuksiin on tärkeä virstanpylväs tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.

”Maailmanlaajuisesti meillä on nyt kuusi sähkökuorma-automallia tilattavissa ja sarjatuotannossa vastaamaan lisääntyvien hiilidioksidipäästöttömien tavarakuljetusten kysyntää. Tämä on rohkaiseva askel eteenpäin ilmastonmuutoksen vaikutusten vähentämisessä”, Jessica Sandström kertoo.

Tärkeimmän tuoteryhmän sähköversioilla – raskailla Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX -kuorma-autoilla – on tärkeä rooli Volvo Trucksin maailmanlaajuisen tavoitteen saavuttamisessa, jonka mukaan vuonna 2030 puolet kaikista uusista myydyistä kuorma-autoista on akkusähkö- tai polttokennosähkökäyttöisiä. Raskaiden sähkökuorma-autojen kokonaispaino on 44 tonnia, ja nämä kolme mallia edustavat noin kahta kolmasosaa yrityksen myynnistä.

Sähkökuorma-autot korvaavat Amazonin dieselautot ja niillä on keskeinen rooli kuljetusketjun sähköistyshankkeissa.

"Amazon on sitoutunut vähentämään kalustonsa hiilidioksidipäästöjä, ja kuljetukset satamasta tai toimittajalta keskusvarastolle on ollut tunnetusti vaikeasti hillittävä osa", kertoo Andreas Marschner, Amazonin Euroopan Vice President Transportation Services. "Siksi näiden Volvon sähköisten raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen toivottaminen kalustoomme on tärkeä virstanpylväs. Käytössämme on yksi nopeimmin kasvavista kaupallisten kuljetusten sähköistysohjelmista, ja jatkamme investointeja ja innovaatioita hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja pakettien toimittamiseksi asiakkaille päästöttömästi.

Tietoa Volvo FH Electricistä

• Akkukapasiteetti: 540 kWh
  • Teho: 490 kW jatkuvaa tehoa
  • Toimintasäde on jopa 300 km, mutta Volvo FH Electricillä pystyy ajamaan jopa 500 km normaalin työpäivän aikana, jos sitä ladataan esimerkiksi lounastauolla.

Tietoa Volvon sähkökuorma-automallistosta

• Volvo Trucksilla on maailmanlaajuinen kuuden sähkökuorma-auton mallisto, joka on suunniteltu kattamaan monia erilaisia ​​kuljetustehtäviä.
  • Volvo FH-, FM- ja FMX Electric -mallien kokonaispaino on jopa 44 tonnia. Myynti on käynnissä Euroopassa ja sarjatuotanto alkoi syyskuussa 2022.
  • Volvo FL:n ja FE Electricin valmistus kaupunkijakeluun ja jätteenkäsittelyyn aloitettiin Euroopassa jo vuonna 2019.
  • Volvo VNR Electricin tuotanto Pohjois-Amerikassa alkoi vuonna 2020.

*Bundesministerium für Umwelt und Verkehr, Klimaschutz in Zahlen - Fakten, Trends und Impulse deutscher Klimapolitik, Ausgabe 2021 (bmuv.de), sivu 36

LINKKI korkearesoluutiokuviin

Lisää Volvo Trucks -uutisia