Niinivirta European Cargo Oy:n panostukset päästöttömään liikenteeseen jatkuvat: yritys ottaa käyttöön Volvo FL Electric -sähkökuorma-auton

Niinivirta European Cargo Oy on tehnyt pioneerityötä sähköisen jakeluliikenteen saralla jo vuodesta 2015 lähtien. Nyt panostukset kasvavat entisestään. Yritys ottaa käyttöön Volvo FL Electric -täyssähkökuorma-auton ja lanseeraa uuden päästöttömän kuljetuskonseptin.

Vantaalla toimiva logistiikkapalveluja tarjoava Niinivirta European Cargo Oy otti ensimmäisenä Pohjoismaisena toimijana käyttöön täyssähkökuorma-auton jo vuonna 2015. Nyt sähkökuorma-autojen kuljetuskapasiteettia lisätään jälleen ja yritys ottaa käyttöön kokonaispainoltaan 16,7 tonnin Volvo FL Electricin, Niinivirta European Cargon neljännen sähkökuorma-auton.

”Olemme tehneet jo vuosia sitten strategisen päätöksen vähentää omalta osaltamme hiilidioksidipäästöjä ja siirrymme vaiheittain kohti kestäviä kuljetusratkaisuja. Meillä on paljon aiempaa kokemusta sähkökuorma-autoista ja ne sopivat erinomaisesti kaupunkijakeluun päästöttömyyden ja hiljaisuuden ansiosta”, kertoo Airi Kuokkanen, Niinivirta European Cargo Oy:n toimitusjohtaja.

Uusi Volvo FL Electric tulee hoitamaan myymäläjakelua ja sillä operoidaan pääkaupunkiseudulla ja Tampereella. Auton akkukapasiteetti on 265 kWh ja sen päivittäinen ajolenkki noin 200 km. Lataus tapahtuu pääsääntöisesti yön aikana Niinivirran terminaalilla. Tarvittaessa autoa voidaan myös ladata päivällä, kun se käy terminaalilla hakemassa uutta kuormaa.

Niinivirta Forza – uudenlaista voimaa kestävän tulevaisuuden tavoitteita varten

Volvo FL Electricin käyttöönoton yhteydessä Niinivirta European Cargo lanseeraa päästöttömän kuljetuskonseptin Forzan, joka tuo uusimmat energiatehokkaat kuljetusratkaisut kasvavan jakeluliikenteen tarpeisiin. Täyssähköiset kuljetukset ovat kriittinen elementti tavaraliikenteen päästökuormituksen poistamisessa ja kestävien tavoitteiden viemisessä sanoista teoksi.

Päästöttömän jakeluliikenteen uranuurtajana Niinivirta on mukana kehittämässä sähkökuorma-autojen latausinfraa ja -teknologiaa sekä toimii kestävän kehityksen inspiroivana esimerkkinä koko toimialalle. Niinivirran Forza-kuljetukset varmistavat täsmälliset ja vaivattomat kaupunkialueiden lähikuljetukset näkyvästi nollapäästöisinä. Yritys toimittaa perille niin tuotteet kuin heidän asiakkaiden vihreät tavoitteet.

Italialaisella emoyhtiöllä yli 10 vuoden kokemus sähkökuorma-autoista

Niinivirta Transport S.p.A on toiminut sähkökuorma-autoilun edelläkävijänä Italiassa jo lähes 10 vuotta. Yritys on kerännyt valtavasti tietoa sähkökuorma-autoista ja tehnyt kehitystyötä yhdessä Niinivirta European Cargon kanssa. Tällä hetkellä Niinivirta Transport S.p.A:lla on käytössä 16 sähkökuorma-autoa.

”Myös Niinivirta Transport S.p.A:n kiinnostus Volvon sähkökuorma-autoja kohtaan on korkealla ja ensimmäisen hankinta on ajankohtainen. Rakennamme yhdessä sähkökuorma-autobrändiämme Volvon kanssa”, toteavat yhdessä Paolo Ferraresi, Niinivirta Transport S.p.A:n toimitusjohtaja ja Airi Kuokkanen.

Kokonaispaketissa mukana rahoitus- ja huoltopalvelut

Niinivirta European Cargo valitsi autohankinnassa Volvon kokonaispaketin, johon kuuluu Volvo Financial Servicen tarjoama rahoitus sekä Volvo Gold -huoltosopimus, johon on sisällytetty auton sekä päällirakenteen huollot ja korjaukset.

”Vertailimme eri vaihtoehtoja ja Volvon kokemukset sähkökuorma-autoista vakuuttivat meidät. Uusi Volvo FL Electric on ensimmäinen hankkimamme sarjatuotantovalmisteinen sähkökuorma-auto. Hankinnassa erityisesti huoltopalveluilla oli tärkeä vaikutus”, Airi Kuokkanen sanoo.

Sähkökuorma-autojen myötä huoltaminen muuttuu

Kaluston sähköistymisen myötä huoltaminen muuttuu, sillä sähkömoottori on rakenteeltaan polttomoottoria yksinkertaisempi, eikä esimerkiksi voiteluaineita tai suodattimien käyttöä tarvita.

”Meillä Volvo Trucksilla on varauduttu sähkökuorma-autojen määrän lisääntymiseen. Olemme kouluttaneet niin mekaanikkojamme kuin toimihenkilöitäkin, jotta varmistamme osaamisen huollossa. Meillä on erikoistyökalut, kattava varaosavarasto sekä latauslaitteet korjaamoilla, jotta sähkökuorma-autojen huoltaminen ja korjaaminen tapahtuu laadukkaasti ja tehokkaasti. Lisäksi Volvo Action Service -tiepalvelu palvelee sähkökuorma-autoasiakkaitamme mahdollisen vian sattuessa myös aukioloaikojen ulkopuolella”, kertoo Tommy Lindholm, Volvo Trucksin jälkimarkkinajohtaja.

Volvo Trucks edelläkävijä raskaan liikenteen sähköistämisessä

Volvon sähkökäyttöisillä kuorma-autoilla pysytään jo nyt hoitamaan kaupungissa tapahtuvaa liikennöintiä vaivatta ja tulevilla raskailla sähkökuorma-autoilla myös kaupunkien välisiä kuljetuksia.

”Haluamme olla paras kumppani asiakkaillemme sähköisissä kuljetusratkaisuissa. Myynnissä olevat keskiraskaat sähköautomallit FL ja FE tuovat ratkaisut jakeluliikenteeseen matkalla kohti fossiilivapaata liikennettä. Vuoden jälkimmäisellä puoliskolla tuotantoon tulevat raskaat sähkökuorma-autot. Tuotanto alkaa rekkavetureista ja laajenee alustamalleihin vuoden 2023 aikana”, kertoo Janne Silvonen, Volvo Trucksin sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava tuotepäällikkö.

Auton tekniset tiedot:

Volvo FL ELECTRIC

• Akseliväli: 5300 mm
  • Vetotapa: 4x2
  • Ilmajousitus
  • Ajoneuvon kokonaismassa: 16700 kg
  • Akkukapasiteetti kokonaisuudessaan: 265 kWh (range noin 200 km)
  • Lataus: Type2 AC 22kW / 150kW DC CCS2
  • Teho: 130kW / 425Nm vääntöä
  • Päiväohjaamo
  • Kuormakorin pituus: 7500 mm. Koko sivun aukeava kori ja Zepro-takalaitanostin

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?

Lue lisää tiedotteita Volvo Trucksilta: