Uuden isomman terminaalin avaamisen myötä Tampereen alueen merkitys on kasvanut DB Schenkerin verkostossa. Yritys haluaa kasvaa asiakkuuksien myötä ja tarjota monipuolisempia logistiikkaratkaisuja. Kestävän kehityksen strategiaa DB Schenker toteuttaa Tampereen ydinkeskustassa, jonka jakelussa siirrytään vaiheittain täysin sähköisten ajoneuvojen käyttöön. Yrityksen tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2040 mennessä.
”DB Schenker on yksi maailman johtavista logistiikkapalveluiden tarjoajista, joka on sitoutunut vähentämään ilmastonmuutokseen kohdistuvia vaikutuksia. Olen iloinen kumppanuudestamme Schenkerin kanssa. Yhdessä nopeutamme siirtymistä nollapäästöisiin ajoneuvoihin”, sanoo Volvo Finlandin toimitusjohtaja Magnus Björklund.
”Aloitimme sähköisen kaluston käytön vuoden 2021 alussa Turun ja pääkaupunkiseudun liikenteessä yhdellä autolla kummassakin. Tampereen keskustasta tulee nyt pääkohteemme sähköisen liikenteen vauhdittamisessa, kun otamme siellä käyttöön lisää sähköautoja myös ensi vuoden aikana”, sanoo Suomen DB Schenkerin toimitusjohtaja Petteri Nurmi.
Teholataus omasta aurinkovoimalasta
DB Schenkerillä on Lempäälän lastauslaiturissa 150 kW:n DC-teholatauslaitteet, joilla jakeluauton toimintamatkaa voidaan lastauksen/purun aikana pidentää huomattavasti. Esimerkiksi puolen tunnin latauksella voidaan saada 50 km lisää toimintamatkaa. Talvikuukausia lukuun ottamatta lataukseen tarvittava energia saadaan Lempäälässä DB Schenkerin omasta aurinkovoimalasta.
Volvo Trucks edelläkävijä raskaan liikenteen sähköistämisessä
Volvo Trucksilla on jo tänään sarjatuotannossa täysi valikoima sähkökuorma-autoja, joilla pystytään hoitamaan kaupungissa tapahtuvaa liikennöintiä sekä kaupunkien välisiä kuljetuksia. Raskaiden sähkökuorma-autojen sarjatuotannon myötä yhä useampien asiakkaiden on entistäkin helpompaa vaihtaa sähköön.
Volvo Trucksin tavoitteena on, että puolet sen maailmanlaajuisesta kuorma-autojen kokonaismyynnistä tulee olemaan sähköisiä viimeistään vuoteen 2030 mennessä.
Tietoja autosta:
Volvo FL 42 R Electric
Akut: 265 kWh, 4-akkua
Toimintasäde noin 200 km
Akseliväli: 4400 mm
Auton pituus: 8360 mm
Korkeus: 3620 mm
Leveys: 2600 mm
Omamassa: 10 300 kg
Suurin sallittu massa tieliikenteessä: 16 700 kg
Kantavuus: 6400 kg
Lataus:
DC 150 kW: 0-100% 2h
AC 22 kW: 0-100% 11h
Janne Silvonen
Commercial and Technical Manager Electromobility, Volvo Trucks
(maahantuonti: Volvo Finland Ab)
p. +358 40 922 3206
e-mail: janne.silvonen@volvo.com
LinkedIn
Volvo Trucks (maahantuonti: Volvo Finland Ab)
Volvo Trucks myy asiakkailleen kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskisuurista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on vahva 2 300 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Vuonna 2022 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 145 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.