Kuljettajakoulutuksen ja taloudellisen ajotavan merkitys kasvaa nousseiden polttoainehintojen myötä - Trans-Anttilalla tulokset puhuvat puolestaan

Kuljettajakoulutuksen ja ajotavan merkitys korostuu entisestään nousseiden polttoainehintojen myötä. Vehmaalainen Trans-Anttila Oy on saanut pienennettyä polttoainekustannuksia Volvon kuljettajakoulutuksen ja Volvo Connectin avulla.
Trans-Anttila Oy:n kalustoon kuuluu 13 puoli- ja täysperävaunuyhdistelmää, jotka ajavat Etelä-Suomen alueella.

Viime vuonna 30-vuotisjuhlavuottaan viettänyt Trans-Anttila ajaa yörunkoa ja päiväjakelua 13 puoli- ja täysperävaunuyhdistelmällä Etelä-Suomen alueella. Isoimpina asiakkaina ovat Posti ja Kesko.

Ajotavalla laajat vaikutukset

Volvo Trucksin syksyllä 2021 järjestämän kuljettajakoulutuksen ansiosta Trans-Anttilalla on kiinnitetty erityistä huomiota kuljettajien ajotapaan ja sen vaikutuksiin.

”Kuljettajat seuraavat nykyään omaa ajokäyttäytymistään hyvinkin tarkasti. Huomiota kiinnitetään auton rullaukseen, kaasun ja jarrun käyttöön sekä tyhjäkäyntiin. Power-nappi oli myös monella kuljettajalla aiemmin lähes päivittäisessä käytössä. Enää sitä ei juurikaan käytetä”, Trans-Anttilan toimitusjohtaja Jarkko Anttila listaa koulutuksen hyötyjä.

Polttoaineen kulutuksen pienenemisen lisäksi kuljettajien taloudellinen ja ennakoiva ajotapa on vaikuttanut muun muassa siihen, että renkaat ja jarrut kuluvat vähemmän.

Aitoa lisäarvoa kuljettajille

Koulutus ei ollut Trans-Anttilan kuljettajille vain pakollinen luento, josta saa ammattipätevyysmerkinnän, vaan se toi aidosti lisäarvoa kuljettajille.

”Kuljettajien keskuudessa meillä on hyvä meininki, mutta koulutus avasi kirjaimellisesti monen silmät siitä, miten paljon kuljettaja voi itse vaikuttaa polttoaineen kulutukseen”, Jarkko Anttila kertoo.

Trans-Anttilan kuljettajakoulutukset veti Volvo Trucksin kuljettajakouluttaja Timo Mäkelä. ”Koulutuksen tavoite oli yksinkertainen: rivi vihreälle ja bonus kuljettajan taskuun”, Timo Mäkelä kertoo.

Koulutuksessa käytiin läpi viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut keskeisin kehitys kuorma-autotekniikassa: Euro6-moottoritekniikan tuomat muutokset mm. tyhjäkäynnin välttämiseen sekä digitaalisuuden kehitys autoissa ja sen hyväksikäyttäminen mm. kehittynyt luistonesto ja tasauspyörästön lukko sekä ilmajousituksen toiminta. Lisäksi koulutuksessa käytiin kunnolla läpi I-See älykkään vakionopeussäätimen tuomat muutokset kuljettajan ajatus- ja ajotapaan maantiellä. Myös kuljetusliikkeen kaluston enimmäisnopeus maantiellä liikkumiseen ja nopeuden alentamisen hyödyt kerrattiin.

Koulutukseen osallistui koko Trans-Anttilan raskaan puolen henkilökunta johtoa myöden. Koulutuksessa osallistujille avattiin Volvo Connectin tapa koostaa kuljettajien ajotavasta pisteitä, joiden avulla kuljettaja voi saada konkreettista palautetta omasta ajotavasta ja sen kehitystarpeista.

Koulutuksessa luotiin selkeä yrityksen taloudellisen ajamisen tahtotila pisteiden avulla, jonka pohjalta palkitsemisjärjestelmä kehittyi yhdessä kouluttajan, johdon ja kuljettajien välillä keskustellen.

Volvo Connect helpottaa ajokäyttäytymisen seurantaa

Nykyään Trans-Anttilan kuljettajat seuraavat omaa ajokäyttäytymistään Volvo Connectin avulla. Mobiiliappi on helppokäyttöinen ja siitä näkee selkeästi yhdellä vilkaisulla, miten kuljettaja on ajanut.

Koulutuksen yhteydessä Trans-Anttilalla otettiin käyttöön kuljettajien bonus. Säännöt bonuksen saamiseen ovat hyvin yksinkertaiset. Kun kuljettajan polttoainetalouspisteet ovat Volvo Connectissa vihreällä, kilahtaa tilille joka kuukausi bonus.

Volvo Connect -kalustonhallintajärjestelmän tarkoitus on lisätä tuottavuutta ja tukea liiketoimintaa. Sen avulla saa seurattua ja kehitettyä kuljettajien taloudellista ajotapaa seuraamalla Volvo Connectin helppolukuisia raportteja. Tietoja voidaan myös seurata suoraan Volvo Connect -sovelluksen kautta. Appistä näkee myös kuljettajien reaaliaikaiset työaikatiedot ja ajoneuvojen reaaliaikaiset paikkatiedot. Näin kuljetusyrittäjällä on tarkka tieto siitä, mitä yrityksessä tapahtuu.

Volvo Connectin avulla voidaan myös seurata helposti, milloin autoihin on aika tilata seuraava huolto ja huollon jälkeen Volvo Connectissa näkyy tiedot, mitä autoon tehtiin huollon yhteydessä.

Saavutetut tulokset erinomaisia

Volvo Trucksin kouluttaja Timo Mäkelän käytännönläheinen tyyli sopi hyvin Trans-Anttilan kuljettajille ja hän sai innostettua niin kuljettajat kuin yrityksen johdon mukaan.

”240 000 kilometrin vuosisuoritteessa jo muutaman litran säästö satasella merkkaa vuodessa paljon”, Jarkko Anttila sanoo.

Kokonaissäästöjä on jo nyt kertynyt viisinumeroinen summa, joten on helppo todeta, että koulutus on kannattanut.

Nina Uschanov
Marketing Communications & PR Manager, Volvo Trucks, Volvo Finland Ab
p. +358 50 442 1522
e-mail: nina.uschanov@volvo.vom

Volvo Trucks myy asiakkailleen kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskisuurista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on vahva 2 300 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Vuonna 2022 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 145 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.

Lisää Volvo Trucks -uutisia