Volvo Trucks lanseeraa uuden Volvo FH:n – seuraavan sukupolven kuorma-auton, joka on suunniteltu kuljettajaa varten

Volvo Trucks on lanseerannut uuden Volvo FH:n, jossa on uusittu ohjaamo, innovatiiviset turvallisuusominaisuudet ja kuljettajakeskeinen työympäristö. Uusi muotoilu hellii erityisesti kuljettajaa: tuottavuus, turvallisuus ja mukavuus ovat kaikki aiempaa parempia.
08A3977 FH 4x2, puoliperävaunu, kaukokuljetuksiin maantiellä

"Volvo FH ‑sarja on ollut kuljettajien suosikki jo vuosia. Kiitosta on saatu erityisesti heiltä, jotka viettävät suuren osan elämästään tien päällä", kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm. "Uusi Volvo FH on luontaista jatkumoa keskeiselle lähtökohdallemme, joka panostaa kuljettajien työolosuhteita parantavaan suunnitteluun ja palvelutarjontaan."

Kuljettajakeskeisyys houkuttelee ammattitaitoisia ammattilaisia
Kuljettajien vaikutus kuljetusyrityksen tuottavuuteen, tehokkuuteen ja asiakaspalveluun on kiistaton – siksi haluamme panostaa erityisesti kuljettajaan. "Hyvä kuljettaja voi vaikuttaa asiakkaamme kannattavuuteen hurjalla tavalla", Roger Alm jatkaa. "Ammattitaitoisista kuljettajista on todella pulaa kaikkialla maailmassa. Ammattikuljettajien tuottavuuden ja mukavuuden etusijalle asettava uusi kuorma-automme on huomattava harppaus eteenpäin. Se auttaa asiakkaitamme houkuttelemaan parhaita kuljettajia ja pitämään heidät tyytyväisinä."

Sisätilat muodostavat verrattoman työympäristön
Kuljettajakeskeisyys on kaikkein ilmeisintä uusitussa sisätilojen työympäristössä. Työtilan keskiössä on moderni kojelauta, jossa on täysin digitaalinen 12-tuumainen korkearesoluutioinen mittaristo, kiinteä mukinpidin, avointa säilytystilaa sekä liiketunnistimen ohjaama valaistus. Mittaristosta on valittavissa neljä eri näkymää ajotilanteen ja kuljettajan mieltymysten mukaan.

Lisävarusteena saatavaan 9-tuumaiseen sivunäyttöön saa infotainment-järjestelmän, navigointiavun, kuljetusten tietojärjestelmän ja kameroiden seurannan. Kätevästi kuljettajan ulottuvilla oleva näyttö on käytettävissä useilla tavoilla: ohjauspyörän intuitiivisesti sijoitetuilla painikkeilla, äänikomennoilla tai suoraan kosketusnäytön ja näytön hallintapaneelin kautta.

"Kuljettaja saa erilaisia tietoja käyttöönsä vaivatta, mikä parantaa hänen työtehoaan, turvallisuuttaan ja mukavuuttaan", kertoo Carin Larsson, Volvo Trucksin käyttökokemuksen ja käyttöliittymien kehittämisestä vastaava pääsuunnittelija. "Tietojen esitystapa on parantunut merkittävästi uusilla näytöillä. Vaativimmat toimet on nyt siirretty sivunäyttöön, joka on sijoitettu kuljettajan istuimen lähelle. Häiriötekijöiden määrä minimoituu, kun tärkeimmät ajamiseen liittyvät tiedot on helppo tarkistaa selkeästä ja käyttäjäystävällisestä mittaristosta."

Sekä mittaristo että sivunäyttö ovat käytettävissä useilla eri kielillä.

Ohjaamossa on helppo liikkua uuden, kapean ja ergonomisen I-Shift ‑vaihteenvalitsimen ansiosta. Akkukapasiteettia kaipaaville on saatavilla älykäs kahden virtajärjestelmän akkuratkaisu, joka takaa, että virtaa on aina riittävästi moottorin käynnistämiseen. Tilat saa räätälöityä oman makunsa mukaan uusilla kankailla ja väreillä.

Hienostunut muotoilu ja älykkäät tekniikat
Ulkopuolen rohkeaa uutta ilmettä on korostettu tunnusomaisilla V-mallisilla ajovaloilla, joita on siirretty ulospäin linjaan ohjaamon ovien kanssa. Myös suuntavilkut on siirretty oveen, mikä parantaa kuorma-auton aerodynamiikkaa ja antaa sille itsevarman ilmeen. Pyyhkijöiden paneeli on aiempaa selkeämpi ja kapeampi, ja suuremman logon ansiosta Volvo FH on helppo tunnistaa etäältäkin.

"Uuden sukupolven Volvo FH yhdistää FH-sarjan parhaat elementit älykkäisiin tekniikoihin ja toimivaan, ihmiskeskeiseen suunnitteluun", jatkaa Carin Larsson. "Tuloksena on älykäs ja hienostunut kuorma-auto, joka auttaa kuljettajaa toimimaan huipputasolla kaikissa olosuhteissa."

Koko alalle uusi turvallisuusominaisuus: Mukautuvat kaukovalot
Uudessa Volvo FH -kuorma-autossa on mukautuvat kaukovalot. Järjestelmä parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta poistamalla automaattisesti tietyt LED-kaukovalojen osat käytöstä silloin, kun ne saattavat häiritä muuta liikennettä. Kaukovaloa säädetään, kun kamera ja tutka havaitsevat muita ajoneuvoja tai kun kamera havaitsee muutoksia kuorma-autoa ympäröivän valon määrässä.

Volvo FH:n turvallisuusominaisuuksia parantavat myös alamäkiavustin, joka asettaa alamäkiajossa ilmenevää tarpeetonta kiihdytystä estävän enimmäisnopeuden, ja mukautuva vakionopeudensäädin (ACC), joka toimii nyt kaikilla nopeuksilla – jopa nollavauhdissa.

Uudessa kuorma-autossa on nyt vakiona elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS), jota esimerkiksi hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin ja ESC-ajonvakautusjärjestelmä tarvitsevat. Kuorma-autoon on saatavilla myös lisävarusteena Volvo Dynamic Steering ja kaistallapitoavustin sekä ajonvakautustoiminto.

Volvo FH:n turvallisuutta parantaa myös liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, joka tunnistaa merkit, kuten ohituskiellot, tietyyppimerkinnät ja nopeusrajoitukset.

Näkyvyyttä voi täydentää myös kuorma-auton sivua sivunäyttöön kuvaavalla apukuljettajan puolella olevalla kameralla.

Parannettu polttoainetehokkuus ja tuottavuus
Uusi Volvo FH säästää polttoainetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä – se on räätälöitävissä monenlaisiin käyttötarkoituksiin erilaisilla voimansiirto- ja alusta-kokoonpanoilla. Esimerkiksi kaukoliikenteessä uusi Volvo FH ja I-Save for Euro 6 voivat uuden D13TC-moottorin ja ominaisuuspaketin yhdistelmällä säästää polttoainetta jopa 7 %*. Myös Euro 3- ja Euro 5 ‑versioita on parannettu esimerkiksi Volvo Torque Assist ‑toiminnolla.

Volvo FH on saatavana useilla markkina-alueilla Euro 6 ‑yhteensopivalla kaasukäyttöisellä LNG-moottorilla. Sen polttoainetehokkuus ja suorituskyky ovat Volvon vastaavien dieselkäyttöisten kuorma-autojen tasolla, mutta sen ilmastovaikutukset ovat merkittävästi pienemmät. Kaasumoottori toimii joko biokaasulla, joka voi jopa nollata hiilidioksidipäästöt, tai maakaasulla, joka voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 20 prosenttia Volvon vastaaviin dieselkuorma-autoihin verrattuna. Tämä koskee ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä "tankista pyöriin".

Uudessa Volvo FH:ssa on myös I-Shift DC ‑kaksoiskytkin, jolla vaihteet vaihtuvat ilman vetokatkoksia. Kaksoiskytkinvaihteisto on erityisen hyödyllinen vaativassa käytössä, kuten nestemäisen rahdin kuljetuksessa, koska se minimoi rahdin liikkumisen vaihteita vaihdettaessa.

Toinen tärkeä asiakasprioriteetti, tuottavuus, on optimoitu Volvo FH:ssa aiempaa suuremman etuakselin kuormakapasiteetin ja renkaiden kulumista vähentävien ja ohjattavuutta parantavien aiempaa parempien kanto- ja pusher-akselien ohjauskulmien ansiosta. Kuorma-autoon saa myös teliakselin noston, jolla taka-akselin voi kytkeä pois päältä ja nostaa ylös, kun kuorma-autoa ei lastata. Tämä vähentää polttoaineen kulutusta.

Uusi palvelusopimus parantaa asiakkaiden kassavirtaa
Nopeasti kehittyneet yhteyspalvelut lisäävät kuljetusyritysten ajoneuvojen käyttöastetta ja optimoivat niiden hyödyntämisen.

Volvo Trucksin uusi Volvo Flexi Gold ‑huoltosopimus on yhtä kattava kuin Volvo Gold ‑huoltosopimus. Uuden sopimuksen kustannukset ovat ennakoitavissa entiseen tapaan, mutta joustavuus ja liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin sopeutuminen on huomattavasti parempaa", Thomas Niemeijer kertoo. Kuukausimaksut vaihtelevat arvioiduille vuosittaisille ajokilometreille asetetun 40 %: n joustavuusalueen mukaisesti. Joustava maksujärjestelmä auttaa kuljetusyrityksiä sopeuttamaan toimintaansa vuodenaikojen ja vaihtelevan kysynnän mukaan.

"Kuljetusyrityksiltä saadun palautteen perusteella markkinoilla tarvitaan entistä joustavampia huoltosopimuksia. Meillä on nyt käytössämme teknologia, joka mahdollistaa tällaiset dynaamiset ja yhteyksiä hyödyntävät ratkaisut", Volvo Trucksin huoltosopimusliiketoiminnan kehityspäällikkö Thomas Niemeijer toteaa.

Volvo Flexi Gold ‑huoltosopimus on saatavana tietyillä markkina-alueilla, ja se tuodaan vähitellen saataville myös uusilla markkinoilla.

Uusi Volvo FH lyhyesti

• Ohjaamot: Matala makuuohjaamo, makuuohjaamo, Globetrotter-ohjaamo, Globetrotter XL ja Globetrotter XXL. Yksilöllisesti suunniteltavissa olevat ulko- ja sisäpuolen verhoilupaketit.
  • Moottorit: Eri päästömääräysten mukaisia dieselmoottoreita. Volvo FH on saatavana myös Euro 6 Step D ‑yhteensopivalla, kaasukäyttöisellä LNG-moottorilla tietyillä markkina-alueilla.
  • Volvo FH ja I-Save for Euro 6 ovat saatavana tietyillä markkina-alueilla.
  • Vaihtamisjärjestelmä: I-Shift / I-Shift DC ‑kaksoiskytkin ja ohjelmistopaketit erilaisiin käyttötarkoituksiin.

*Polttoaineen kulutukseen liittyvä väite on laskettu vertaamalla D13TC Euro 6 Step D ‑moottorin Taloudellisuuspaketin (I-Save) diesel- ja AdBlue-kustannuksia D13 eSCR Euro 6 Step D ‑moottoriin ilman Taloudellisuuspakettia. Todelliseen polttoainetalouteen vaikuttavia tekijöitä on useita, kuten kuljettajan kokemus, vakionopeussäätimen käyttö, ajoneuvon erittely, ajoneuvon kuorma, todelliset pinnanmuodot, ajoneuvon huolto ja sääolosuhteet.

Videon LINKKI
Suuritarkkuuksisten kuvien LINKKI