Rakennustyömailla muodostuu satoja miljoonia tonneja hiilidioksidia vuosittain. Sähkökäyttöiset kuorma-autot ja maansiirtokoneet voivat auttaa vähentämään näitä päästöjä sekä kaupunkien ilman- ja melusaasteita. Vähäpäästöisille ajoneuvoille rajattujen vyöhykkeiden yleistyessä aika on oikea muutokselle. Mutta miten rakennusala sähköistetään, kuka näyttää suuntaa ja mitä sinun tulee ottaa huomioon vaihtaessasi sähköön?
Arvion mukaan 13 prosenttia kaikista kasvihuonekaasupäästöistä maailmanlaajuisesti tulee rakentamisesta. Nämä päästöt muodostuvat rakennusalan kaikilta osa-alueilta: sementin ja teräksen valmistamisen lisäksi myös kuljetuksilla ja purkutöillä on merkittävä rooli. Rakennustyömailla muodostuvilla päästöillä on myös oma osansa, sillä 400 miljoonaa tonnia hiilidioksidia eli yhteensä 1,1 prosenttia koko maailman vuosittaisista päästöistä tulee suoraan rakennuskoneista. Se on valtava määrä, mutta sähkökäyttöiset kuorma-autot ja maansiirtokoneet voivat auttaa pienentämään tätä lukua
Nykypäivänä sähköistetyistä rakennustyömaista on tulossa todellisuutta. Joillakin rakennustyömailla sähkö on jo vakiinnuttanut asemansa ja osoittanut olevansa monipuolinen vaihtoehto kaikissa prosesseissa, aina infrastruktuurin rakentamisesta purkamiseen ja siitä eteenpäin. On esimerkiksi arvioitu, että 98 prosenttia Norjan pääkaupungin Oslon rakennustyömaista ovat jo fossiilivapaita, ja vajaa neljännes niistä toimii sähköllä.
Pakokaasupäästöttömät rakennustyömaat voivat osaltaan auttaa pienentämään alan hiilijalanjälkeä. Teknologia voi auttaa ratkaisemaan myös muita ongelmia, muun muassa vähentämällä kaupunkien ilman- ja melusaastetta, mikä voi parantaa työolosuhteita. Lisäksi se voi todistaa, että sähköisestä rakentamisesta on tulossa nopealla tahdilla todellisuutta yrityksille kaikkialla maailmassa. Infrastruktuurin, työpaikkojen ja asuntojen rakentamisen ohella sähköiset rakennustyömaat voidaan nähdä myös tulevaisuuden visiona: hiljaisina ja turvallisina paikkoina, joissa luodaan huomisen kaupunkeja akkuvirran voimin.
Gustav Boberg työskentelee Volvo Construction Equipmentissa sähköautojen ja kestävien ratkaisujen parissa eri aloilla. Hän kertoo: "Vuonna 2019 ilmoitimme aikomuksestamme sähköistää maansiirtokoneet ja teimme päätöksen lopettaa tavanomaisten dieselkoneiden kehitys pienemmän koon segmentissä."
Volvon ensimmäiset sähköiset maansiirtokoneet, pienikokoinen kaivinkone ja pyöräkuormaaja, esiteltiin suurilla Bauma-messuilla Saksassa vuonna 2019. Tämän jälkeen koneet tuotiin vaiheittain markkinoille vuonna 2020 ja tuotantomääriä nostettiin. Pienet ja näppärät koneet sopivat erinomaisesti työmaille kaupunkien keskustoissa. "Kaupungeilla ja kunnilla on usein omat kestävän kehityksen tavoitteensa, jotka niiden on täytettävä, ja sähköinen rakentaminen voi auttaa näiden ilmastotavoitteiden saavuttamisessa", Gustav sanoo.
Myös yhteiskunnalliset muutokset edistävät uuden infrastruktuurin tarvetta, varsinkin kun sähköautot ovat yhä enemmän kaupunkilaisten suosiossa. Gustav toteaa: "Teemamme on selvä: "rakennamme sähköä sähköllä." Latausasemia tulee nyt Euroopassa kuin sieniä sateella, ja niitä on todella hyvä rakentaa sähköllä. Nopeuttaaksemme muutosta meidän on tehtävä tiivistä yhteistyötä arvoketjun kaikkien sidosryhmien kanssa, mukaan lukien energiantuottajat, sähköyhtiöt ja paikallisviranomaiset. Todellinen muutos vaatii merkityksellistä kumppanuutta."
Muamer Music johtaa Volvo Trucksin maansiirtosegmenttiä. Hän viettää paljon aikaa työmailla ja keskustelee rakentamisen sidosryhmien kanssa saadakseen selville, mitä he tarvitsevat – ja millaisia ovat heidän ennakkokäsityksensä ja kokemuksensa sähkökoneista ja -kuorma-autoista.
"Sähkökuorma-autoja on jo rakennustyömailla ympäri maailmaa", hän sanoo. "Ja tämä on mainosta rakennusyhtiöiden omille asiakkaille siitä, että he ajattelevat oikein. Se voi olla yksinkertainen muutos, ja he saavat tuotteen, joka täyttää heidän kaikki vaatimuksensa."
Muamer huomauttaa, että kun yritysten omistajat ja kuljettajat käyttävät sähkökuorma-autoa ensimmäistä kertaa, he ovat yleensä myytyjä. Ihmisten asenteet eivät kuitenkaan muutu yhdessä yössä. Muamer pohtii, mikä voi olla monille esteenä edes testata sähkökuorma-autoa rakennustyömaalla: "Suurin huoli on, että kuorma-auto pysähtyy kesken työn. Asiakkaamme tietävät, millaisia ongelmia dieselkäyttöisillä ajoneuvoilla on odotettavissa, mutta uuden tekniikan tutuksi tuleminen vie aikaa. Rakennustyömaalla on myös esimerkiksi aina huomioitava, miten lavat ja nosturit toimivat yhteen kuorma-auton alustan kanssa."
Tässä Muamer näkee kuitenkin selkeän edun sähköisen voimansiirron suhteellisen yksinkertaisuuden vuoksi. "Sähkökuorma-autoissa ei ole niin monta eri komponenttia, jotka voivat vikaantua, ja useimmat päivitykset voidaan tehdä telematiikkaa hyödyntäen pilvipalveluiden kautta. Nämä kuorma-autot ovat myös luotettavia: perusteelliset testimme varmistavat, että ne toimivat erittäin hyvin. Lämpötiloilla voi olla vaikutusta – lämpimästä kylmään siirtyminen voi vaikuttaa akkukapasiteettiin. Voimme auttaa asiakkaita suunnittelemaan latauksensa sekä avustaa laitteiden, kuten akkujen ja laturien kanssa. Ja voimme laskea reittejä tehokkuuden parantamiseksi ja suunnitella pysähdykset.
Työskentely täyssähköisten kuorma-autojen ja koneiden parissa saattaa muuttaa näkemyksesi rakentamisesta. "Perinteiset rakennus- ja maansiirtotyöt voivat olla likaisia ja meluisia", Muamer sanoo. "Sähköön vaihtavat rakennusyritykset eivät kuitenkaan ainoastaan pienennä päästöjään, vaan lähettävät myös viestin: me haluamme vaikuttaa. Ja kun yhä enemmän näitä kuorma-autoja otetaan käyttöön, ihmiset arvostavat sitä."
Meidän on jatkettava infrastruktuuria, kehitystä, vanhojen rakennusten kunnostamista ja uusien rakennusten rakentamista. Emme koskaan tule valmiiksi: ja siihen tarvitaan kuorma-autoja ja koneita.
Vaikka pelko akun loppumisesta vaivaa myös rakennusalaa, sen ei tarvitse olla ongelma – etenkään kaupunkirakennustöissä. "Suurin osa näistä töistä voidaan hoitaa neljällä akulla, koska koneita ei käytetä koko päivää. Suunnittele lataus kahdelle työvuorolle, niin voit työskennellä koko päivän ilman ongelmia. Sähkökuorma-autoilla voisi työskennellä keskimäärin 100-150 km päivässä ja sitten palata yrityksen omaan toimipisteeseen latausta varten," Muamer selittää.
"Akkuja voi ladata tauon aikana. Kapasiteetti ei ole ongelma, ja monet tekevät myös varastointia ja hankkivat pikalatureita. Jos sinulla on käytössä virtapankki, voit ladata sillä kuorma-autosi helposti. Kuorma-autoille ja maansiirtokoneille voidaan tietenkin käyttää samoja latureita."
"Sähkökuorma-autot sopivat erinomaisesti suuriin infrastruktuuriprojekteihin ja purkutöihin, joissa tarvitaan kuorma-autoja erilaisten materiaalien hävittämiseen erilaisilla kippiratkaisuilla", hän jatkaa. "Talojen rakentamisen osalta esimerkiksi hiekan ja soran kuljetus on tärkeää. Betoniautoja voidaan käyttää erittäin helposti sähköllä – joskus ihmisillä on omat akut, joita he käyttävät sen sijaan, että luottaisivat voimanottoon, mutta yritämme käyttää sitä aina kun mahdollista, jotta se ei olisi liian kallista asiakkaille. Työmailla voidaan myös käyttää vaihtovirta- ja tasavirtaliittimiä."
Kaupunkirakentaminen näyttää nyt tietä sähkölle, ja hyvästä syystä: vähäpäästöisten vyöhykkeiden määrän Euroopassa ennustetaan tänä vuonna ylittävän 500 rajan. Vaikutukset liikenteeseen ja rakentamiseen ovat merkittävät, sillä näillä alueilla saavat toimia vain sellaiset yritykset, jotka ovat onnistuneet varautumaan rajoituksiin.
Käyttöasteen kasvaessa tuotteista on tehtävä entistä tehokkaampia ja paremmin tehtävissään suoriutuvia: aivan kuten minkä tahansa muun tekniikan kanssa. Muamer Music näkee tämän jo tapahtuvan. Hän kertoo: "Viiden vuoden sisällä on tapahtunut paljon myös tuotepuolella, muun muassa toimintamatkan ja energiakapasiteetin osalta. Nyt ostamasi Volvo-kuorma-auto on kuitenkin edelleen jatkuvassa käytössä viiden vuoden kuluttua ja paljon sen jälkeenkin – koko elinkaarensa ajan."
Tuotteet ovat jo täällä, ja asenteet muuttuvat – ja nyt vauhtia on pidettävä yllä. Onneksi matkan edetessä on helpompaa nähdä tämän tapahtuvan.
"Seisominen työmaalla on hauskinta", Gustav Boberg sanoo. "Kun näet koneiden toimivan kaikissa olosuhteissa, vaikkapa todella kylmissä olosuhteissa, alat ymmärtää olevasi muutoksen eturintamassa. Kyse ei ole kuitenkaan vain puhumisesta työmaalla työskentelevien ihmisten kanssa, vaan päädyt keskustelemaan myös ympärillä olevien ihmisten kanssa."
Hän jatkaa: "Matka on nyt alkanut, ja segmentti segmentiltä rakentaminen sähköistetään. Rakennus- ja maansiirtoalaa ei tietenkään voi sähköistää yhdessä yössä. Mutta jos puhumme tulevaisuudesta, odotellaan viisi vuotta, ja katsotaan sitten, mitkä maat ovat eturintamassa. Eikä tämä hidastu."
Jokainen sähköllä toteutettu onnistunut rakennusprojekti ei ole vain yksi hyvin hoidettu työ. Se rakentaa myös perustaa teknologialle, joka voi tehdä saman työn jopa paremmin kuin dieselkäyttöiset koneet. Täydellinen joihinkin ympäristöihin, ja sopiva useimpiin: ja positiivisen muutoksen indikaattori. "Se on valtava askel eteenpäin", Muamer Music sanoo. "Asiakkaalle, ympäristölle, yhteiskunnalle: kaikille. Rakentaminen ei voi pysähtyä. Meidän on jatkettava infrastruktuurin laajentamista, kehittämistä, vanhojen rakennusten kunnostamista ja uusien rakennusten rakentamista. Emme ole koskaan valmiita: ja siksi tarvitsemme kuorma-autoja ja koneita."