Alfredsson Transportilla Norrköpingissä on pitkä kokemus nestemäisellä biokaasulla toimivista kuorma-autoista, ja yritys ajoi ensimmäisenä Ruotsissa uudella kaasukäyttöisellä Volvo FH:lla, jossa on tehokkaampi moottori ja suurempi kaasusäiliö. Tässä artikkelissa yrityksen toimitusjohtaja Erik Alfredsson ja kuljettaja Peter Johansson puhuvat eduista ja kokemuksista.
Ne kulkevat erittäin edullisesti, ja uudella kaasukäyttöisellä 500 hevosvoiman Volvo FH:lla olemme nähneet, kuinka paljon eroa on polttoaineenkulutuksessa ja kestävyydessä ajettaessa raskaampia kuormia.
- Tuntuu erittäin hyvältä olla hiilidioksidineutraali. Pyrimme jättämään mahdollisimman pienen jalanjäljen planeetallemme. Samalla ansaitsemme rahaa ajamalla kuorma-autoja biokaasulla. Näemme kilpailuetuna olla aina uusimman teknologian eturintamassa.
- Mielestämme se on paras vaihtoehto pitkän matkan kuljetuksiin. Kuorma-autot kulkevat erittäin taloudellisesti, ja uudella kaasukäyttöisellä 500 hevosvoiman Volvo FH:lla näemme, kuinka paljon eroa on polttoaineenkulutuksessa ja kestävyydessä ajettaessa raskaampia kuormia.
- Polttoaineenkulutus on huomattava, jos vertaamme edeltäjään ja muihin kuorma-autoihin. Olemme ajaneet suuria, raskaita kuormia meno-paluumatkoilla, joissa kulutus on keskimäärin 21-24 kiloa / 100 kilometrillä. Kun ajamme kevyitä kuormia, kulutus on alle 20 kiloa / 100 kilometriltä. Täytyy muistaa myös, että 1 kiloa ajoneuvokaasua vastaa hieman yli 1,3 litraa dieseliä.* Se on erittäin hyvä tulos! Vaikka tankkaamme biokaasua, joka on raskaasti verotettu Ruotsissa, on se halvempaa kuin diesel autolla ajaminen.
- Ostohintaa ei saa tuijottaa sokeasti. Katson kokonaistaloutta. Vaikka verotukea ei olisikaan, on nykyään halvempaa ajaa biokaasukäyttöisellä kuorma-autolla. Ja jos "täydellä tankilla" ajaa LNG:llä, se on hullun halpaa verrattuna dieselautoon. (Toim. huom. Suomessa ei myydä LNG-kaasua.)
- Kaasukäyttöinen kuorma-auto maksaa hieman enemmän mutta jo 170 000-190 000 kilometrin kohdalla ollaan nollassa. Kun olemme ajaneet sillä vuoden, ylimääräiset kulut on maksettu. Tämän jälkeen se vain tuottaa tulosta ajaa biokaasulla, kunnes vaihdat kuorma-auton.
I-Shift on tarkempi. Se vaihtaa pehmeämmin ja tarkemmin.
– Fiilis on mahtava. 500 hevosvoimaisena auto vetää paljon paremmin, kuin edeltäjänsä. Sen huomaa ennen kaikkea loivissa pitkissä ylämäissä, jossa se jaksaa vääntää pidempään. Kuorma-auto sopii hyvin Norjaan, jossa on paljon ylämäkiä.
- Uusi kuorma-auto sopii erinomaisesti raskaimpiinkin kuormiin. Itse asiassa siinä ei ole suurta eroa, onko kuorma 60 tonnia vai 35 tonnia, mielestäni ajaminen tuntuu samalta.
- Olen vain ratin takana ja ohjaan, kuorma-auto hoitaa kaiken muun. Asetan vakionopeudensäätimen 80 km/h ja sitten se kiihdyttää ennen mäkeä ja rullaa harjanteen yli. Se on todella hyvä. Luotan siihen, että Volvo on optimoinut kaiken tehdäkseen ajamisesta mahdollisimman tehokasta.
– Se on tarkempi ja vaihtaa pehmeämmin. Varsinkin jyrkissä mäissä muut kuorma-autot voivat olla hitaita ja aggressiivisia vaihteenvaihdoissa. Voi jopa melkein tuntea törmäävänsä kun vaihde vaihtuu. Tästä autosta kuuluu vain suhahdus, ja se vaan vetää. Se, että vaihteet ovat nopeampia, tarkoittaa, että et menetä vääntöä tai nopeutta.
- Uusi kuorma-auto kulkee säästeliäämmin ja siinä on suurempi säiliö, mikä tarkoittaa, että pääsemme noin 200-250 kilometriä pidemmälle tankillisella. Voit helposti ajaa 750-800 kilometriä ennen kuin täytyy tankata, joten ero on valtava verrattuna aikaisemmin ajamaani kaasukuorma-autoon. Yhdistelmä, jossa on suuremmalla kaasusäiliöllä varustettu kaasukuorma-auto ja joka kuluttaa vähemmän, on yksinkertaisesti win-win.
* Energia-arvo 1 kilogrammassa nestekaasua vastaa 1,3 litraa dieseliä. Lähde: Energigas Sverige.
TIETOA ALFREDSSON TRANSPORTISTA
Erik ja hänen veljensä Magnus ovat Alfredssonien kolmas sukupolvi, joka johtaa kuljetusyritystä. Yritys aloitti toimintansa vuonna 1937 ja sillä on nykyään 120 työntekijää, 75 kuorma-autoa ja 50 perävaunua. Noin puolet kuorma-autoista kulkee nestemäisellä biokaasulla ja viime vuodesta lähtien yrityksellä on myös kaksi sähkökuorma-autoa liikenteessä. Alfredsson Transport on osa Fossil-Free Sweden -aloitetta ja sen tavoitteena on olla täysin fossiilivapaa jo vuonna 2025.
NOPEAT FAKTAT