I-Save‑toiminnolla varustettu Volvo FH oli polttoainetaloudeltaan paras kahdessa erillisessä saksalaisten kuorma-autolehtien suorittamassa testissä. ”Tämä todellakin vahvistaa, ettemme ole tehneet turhaa työtä. Ja uuden moottorin uudistusten ansiosta I-Save‑toiminnolla varustettu Volvo FH on entistäkin taloudellisempi”, kertoo Peter Franzén, moottoreista vastaava tuotepäällikkö, Volvo Trucks.
Alan johtavien saksalaislehtien, Truckerin ja Transportin, suorittamissa testeissä I-Save‑toiminnolla varustettu Volvo FH 500 -kuorma-autoa verrattiin eurooppalaisten kilpailijoiden kuorma-autoihin, ja tulokset olivat vaikuttavat. Se voitti molemmat polttoainetaloustestit, joissa oli kyse dieselin ja AdBlue-nesteen yhteiskulutuksesta.
Volvo-kuorma-auto voitti kilpailijat myös silloin, kun kyse oli suuren keskinopeuden ylläpitämisestä kaukokuljetusreiteillä. I-Save‑toiminnolla varustettu Volvo FH sai lisäksi korkeimmat pisteet Truckerin koko ajoneuvoa koskevassa kokonaisarviossa.
”Nämä testit ovat erittäin tarkkoja, ja niiden avulla voidaan näyttää, mikä kaikki on mahdollista. Suunnittelijamme ovat onnistuneet yhdistämään suuren nopeuden ja erittäin pienen polttoaineenkulutuksen, mikä on todella hieno saavutus. Polttoainetalous on tärkeämpää kuin koskaan ennen polttoaineiden hintojen noustessa”, sanoo Peter Franzén.
On erittäin vakuuttavaa, että voitimme testit, vaikka kuorma-autossa ei ollut uutta moottoria.
I-Save-toiminnolla varustettu Volvo FH on ollut tuotannossa vuodesta 2019 alkaen. Sen tarkoituksena oli parantaa polttoainetaloutta mahdollisimman paljon ajoneuvon voimansiirron, ohjelmiston ja aerodynamiikan avulla. Julkistuksen jälkeen on lisätty uusia ominaisuuksia ja parannettu niitä.
Testeissä käytetyn Volvo-kuorma-auton aerodynaamiseen rakenteeseen oli tehty useita ilmanvirtausta parantavia uudistuksia, kuten entistä pienemmät aukot ohjaamon etuosassa ja pidempi oven jatkokappale. Paras mahdollinen polttoainetaloudellisuus varmistetaan käynnistämällä kuorma-auto aina Eco-tilassa. ”Monien pienten uudistusten yhteisvaikutus selittää hyvät testitulokset. Onkin erittäin vakuuttavaa, että voitimme testit, vaikka kuorma-autossa ei ollut uutta moottoria. Viimeisimmät uudistukset vähentävät polttoaineenkulutusta entisestään. Onkin mielenkiintoista nähdä, minkälaisia tuloksia saadaan alan lehtien tulevissa testeissä”, sanoo Peter Franzén.
Turbocompound-moottori on I-Save-toiminnon ytimessä. Tänä vuonna julkistettuja uudistuksia ovat esimerkiksi polttoaineen hienosäädetty palamisprosessi, moottorin kitkan vähentäminen ja öljyjärjestelmän parantaminen. Moottorissa on lisäksi uusi energiaa säästävä ohjaustehostinpumppu ja parannettu kompressori, joka säästää polttoainetta tehostamalla ilmanpaineen muodostumista.
Uusi älykäs I-Torque-ohjelmisto parantaa energiatehokkuutta analysoimalla I-See-toiminnon topografiatiedot ja muokkaamalla ajamista todellisen reitin mukaan.
”Suunnittelijamme ovat ottaneet kaikki yksityiskohdat huomioon moottorin taloudellisuuden parantamisessa. Myös I-Shift-automaattivaihteistoa on uudistettu. Nopea reagointi vaikuttaa ajon tasaisuuteen ja parantaa polttoainetaloutta”, kertoo Peter Franzén.
Äskettäin julkistettujen uudistuksen ansiosta I-Save voi kumulatiivisesti parantaa polttoainetaloutta jopa 13 % verrattuna ensimmäisen version kulutustasoon.
I-Save‑toiminnolla varustetun Volvo FH:n toinen etu on Adbluen pieni kulutus, joka kallistuu dieselin tavoin koko ajan.
”Polttoainetalous on ratkaisevan tärkeää kuljetusyrityksille, ja pyrimme edelleen etsimään lisää parannuksia. Olen erittäin ylpeä siitä, että tarjoamamme tuote auttaa asiakkaita parantamaan kannattavuuttaan samalla, kun omat hiilidioksidipäästöt pienenevät”, kertoo Peter Franzén.
Testiradan kokonaismatka: 340 km kaukokuljetusreittejä Münchenin pohjoispuolella Saksassa
Yhdistelmän kokonaispaino: 40 tonnia
Volvo-kuorma-auton erittelyt: Kevyt alusta, Globetrotter XL
Tulokset: I-Save‑toiminnolla varustettu Volvo FH 500 oli polttoainetaloudeltaan paras. Lisäksi sen keskinopeus oli suurin, ja se sai korkeimmat kokonaisarvioinnin pisteet.
Testiradan kokonaismatka: 93 km kaukokuljetusreittejä Münchenin ympärillä Saksassa
Yhdistelmän kokonaispaino: 40 tonnia
Volvo-kuorma-auton erittelyt: Kevyt alusta, Globetrotter XL
Tulokset: I-Save‑toiminnolla varustettu Volvo FH 500 oli polttoainetaloudeltaan paras, ja sillä oli korkein
keskinopeus.
Haluatko tietää lisää polttoaineen säästämisestä? Napsauta alla olevaa linkkiä