Ensimmäinen riippumaton energiatehokkuustesti on nyt tehty raskaalla täyteen kuormatulla täyssähköisellä Volvo kuorma-autolla Saksassa. Sähkökuorma-auto ylitti virallisen toimintamatkansa ja käytti 50 % vähemmän energiaa kuin vastaava dieselauto.
Saksalainen toimittaja Jan Burgdorf Trucker-lehdestä on suorittanut ensimmäisen itsenäisen testin raskaalla sähkökuorma-autolla. Hän ajoi Volvo FH Electricillä tunnetulla Green Truck -reitillä Etelä-Saksassa. Reitti on 343 km pitkä ja sisältää erilaisia moottoriteitä, mäkistä maastoa ja tiukempia teitä testatakseen eri valmistajien kuorma-autoja monenlaisissa olosuhteissa.
Täyteen kuormatun Volvo FH Electricin kokonaispaino oli 40 tonnia ja jatkuva teho 490 kW. Sähkökuorma-auton toimintamatka yhdellä latauksella oli 345 km, mikä ylittää sen virallisen 300 km:n toimintasäteen.
Lounastauolla Jan Burgdorf kertoi ensivaikutelmansa:
”Se ajaa yhtä ketterästi tai jopa ketterämmin kuin dieselauto. Se kiipeää mäkiä normaalisti. Vaihteiden vaihtoa ei huomaa", sanoo Jan, joka on tehnyt useita testejä dieselautoilla samalla reitillä.
Volvo FH Electric suoritti testin samalla tasolla kuin ennätyksellinen Volvo FH I-Save 500 hevosvoiman dieselauto. Volvo FH Electric säilytti keskinopeuden 80 km/h ja sen energiankulutus oli 1,1 kWh/km.
”Kuljettaja todella yllättyy, kuinka hiljainen se on ajettaessa jopa 85 km/h ja 40 tonnin kokonaispainolla. Ei mitään tärinää. Se on jotain erityistä, että tämä on mahdollista”, Jan Burgdorf päättää.
Testi osoittaa myös, että Volvo FH Electric kuluttaa 50 % vähemmän energiaa kuin dieselauto samassa kuljetustehtävässä. Tämä johtuu siitä, että sähköinen voimansiirto on paljon tehokkaampi, mikä tekee täyssähköautosta tehokkaan työkalun CO2-päästöjen vähentämisessä.
Tämä vahvistaa, että Volvolla on erittäin energiatehokas raskas kuorma-auto, joka on valmis vastaamaan oikeiden kuljetustehtävien vaatimuksiin.
Volvo Trucksin Press test Director Tobias Bergman oli vaikuttunut testituloksista:
”Tämä vahvistaa, että Volvolla on erittäin energiatehokas raskas kuorma-auto, joka on valmis vastaamaan oikeiden kuljetustehtävien vaatimuksiin. Tulokset ylittävät odotukseni sekä energiatehokkuuden että ajettavuuden suhteen.”
"Testi osoittaa, että tavallisen työpäivän aikana on mahdollista ajaa jopa 500 km, kun autoa ladataan esimerkiksi lounaalla.
Testin ja Volvo FH Electricin tiedot:
Lue lisää siirtymisestä sähköisiin kuljetusratkaisuihin
Raskaat sähkökuorma-autot ensimmäisessä riippumattomassa tietestissä
Ensimmäisen raskaan täyssähköisen kuorma-auton testi. Tulosten kommentointi