Volvon sähkökuorma-autoja testattu äärimmäisissä talviolosuhteissa

Monelle on varmasti tuttu tilanne, kun puhelimen akku menettää tehonsa pakkasella. Välttääkseen saman kohtalon Volvo Trucks on testannut sähkökuorma-autojaan erittäin kylmällä säällä lähellä napapiiriä. Lopputulos? Toiminto, joka ylläpitää akun suorituskykyä, vaikka lämpötila painuu reilusti pakkaselle.
Testaamalla kuorma-autoja Volvo Trucks arvioi kaikkia ennalta arvaamattomia luonnonelementtejä.

"Meillä on asiakkaita ympäri maailman, ja kuorma-autojemme on toimittava kaikkialla, joten ankarat ilmastotestit ovat välttämättömiä myös sähkökuorma-automallistollemme”, sanoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Senior Vice President, Product Management.

Mitä tapahtuu akkukäyttöiselle kuorma-autolle, kun mittari ulkona näyttää -25°C ja kova tuuli puhaltaa? Selvittääkseen tämän Volvo Trucks on suorittanut talvitestejä Pohjois-Ruotsissa.

”Kun testaamme kuorma-autojamme lähellä napapiiriä Pohjois-Ruotsissa, arvioimme kaikkia ennalta arvaamattomia luonnonelementtejä”, Jessica Sandström jatkaa. ”Tuuli synnyttää jäätä kuorma-auton päälle, mikä antaa meille loistavat mahdollisuudet varmistaa, että kaikki toimii oikein äärimmäisissäkin olosuhteissa. Testimme ovat osoittaneet, että sähkökuorma-automme toimivat erittäin hyvin näissä todella kylmissä ympäristöissä.”

Yksi talvitestien konkreettinen tulos on uusi toiminto nimeltä Ready to Run. Se valmistelee kuorma-auton työpäivään, tarvittaessa esilämmittämällä, tai erittäin lämpimällä säällä jäähdyttämällä auton akkuja ja ohjaamoa. Akkujen optimaalinen lämpötila on noin +25° ja kuljettaja voi helposti käynnistää esilämmityksen tai esijäähdytyksen etänä sovelluksen kautta.

Sähkökuorma-autot ovat tärkeä osa ratkaisua CO2-päästöjen vähentämisessä, mutta toistaiseksi ne edustavat vain vaatimatonta prosenttiosuutta kuorma-autojen kokonaismarkkinasta. Vain muutama sata raskasta täyssähkökuorma-autoa on toimitettu kuljetusyrityksille tänä vuonna Euroopassa.

"Toimimme muutoksen veturina ja meillä on johtava asema sähkökuorma-autoissa Euroopassa. Meillä on jo nyt sähkökuorma-autot sarjatuotannossa ja niitä toimitetaan asiakkaille Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Tavoitteemme on, että 50 % kokonaiskuorma-automyynnistämme tulee olemaan sähköisiä vuoteen 2030 mennessä”, Jessica Sandström päättää.

Täydellinen Ready to Run -toiminto on saatavilla Volvo FH-, FM- ja FMX Electric -malleihin, joita käytetään alueellisissa kuljetuksissa ja kevyessä maanrakennuksessa.

Volvon sähkökuorma-autojen faktatiedot:

• Volvo Trucksilla on kuusi täyssähköistä kuorma-automallia, jotka kattavat laajasti monenlaiset ​​kuljetustehtävät.
  • Volvo FH, FM ja FMX Electric ovat raskaita kuorma-autoja, joiden yhdistelmäpaino on 44 tonnia. Myynti on käynnissä Euroopassa ja tuotanto alkaa vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla.
  • Volvo FL ja FE Electricin sarjatuotanto Euroopassa kaupunkijakelua ja jätteenkäsittelyä varten aloitettiin vuonna 2019.
  • Volvo VNR Electricin tuotanto Pohjois-Amerikassa alkoi vuonna 2020.

LINKKI videoon Ready to run -toiminnosta

LINKKI korkearesoluutiokuviin