Kuorma-autot

Volvo Trucks -asiakastarina: Targa-veneet kuljetetaan Eurooppaan räätälöidyllä erikoisrakenteella

Botnia Marin on valmistanut Targa-veneitä Suomen länsirannikolla – tarkemmin sanottuna Maalahdessa ja Uudessakaarlepyyssä – pian 36 vuotta. Näitä vähitellen yhä suurempia paljon kehuttuja veneitä, joita markkinoidaan hyvin kuvaavalla mainoslauseella ”The 4x4 of the sea” myydään nykyään ympäri maailmaa. Tämä asettaa suuria vaatimuksia myös kuljetuksille, jotka Botnia Marin on aina pyrkinyt hoitamaan osittain itse.
Kjell Finne, Johan Carpelan ja Harri Korpisaari ovat tyytyväisiä lopputulokseen. - Tämä on ollut pitkä, mutta jännittävä ja opettava hanke.

Johan ja Britt-Marie Carpelan perustivat yrityksen 1976 ja ensi vuonna se siis täyttää 45 vuotta.

- Perinteisesti meillä on aina ollut omat kuljetusautot. Yhä suurempien veneiden takia niistä on vähitellen tullut yhä enemmän erikoisrakenteisia, Johan Carpelan selittää. 


Mikään ei ole mahdotonta

Yrityksen aikaisempi auto, Volvo FH12, on ollut liikenteessä 20 vuotta, ja on yhä käytössä. Sitä täydentämässä yrityksellä on nyt uusi ja kauttaaltaan räätälöity ajoneuvoyhdistelmä vetoautona Volvo FH420 x-low. Uuden investoinnin takana on vuoden kestänyt yhteistyö Botnia Marinin ja heidän kuljettajansa Harri Korpisaaren, Käyttöauton ja kuorma-automyyjän Kjell Finnen sekä Tyllisin Kokkolassa ja hollantilaisen Draco yrityksen kanssa. 

- Kaikki alkoi Harrin esiteltyä A4-paperille luonnostelemansa uuden mullistavan idean. Tämän jälkeen on lähetetty monta sähköpostiviestiä ja pidetty monta kokousta yleisellä asenteella, että mikään ei ole mahdotonta, Carpelan toteaa.

Lähtökohtana kustannustehokkuus

Hankkeen perusajatuksena on ollut kuljetusten tehostaminen ja kahden huomattavasti aikaisempaa suuremman veneen kuljettaminen kerrallaan. Ajoneuvoyhdistelmän on myös oltava joustava, niin että messumateriaalia tai kappaletavaraa sisältävän kontin kuljettaminen on mahdollista samanaikaisesti, kun lastattuna on vain yksi vene. 

- Osallistumme moniin suuriin venemessuihin Euroopassa ja meille on tärkeää, että kuljetukset sinne ovat mahdollisimman kustannustehokkaita. Siksi olemme nyt valmistaneet yhden puoliperävaunuistamme messukontin kuljetusta varten, Carpelan jatkaa. 

Uusi Volvo FH420 vetää kahta erikoisrakennettua puoliperävaunua, jotka on räätälöity korkeintaan 46 jalkaisten veneiden mutta myös kappaletavaran ja messukonttien kuljetukseen. Taaimmaisessa vaunussa on hollantilaisen Draco-yrityksen rakentama teleskooppirakenne, kun taas etummainen vaunu on kokkolalaisen Tyllis-yrityksen konstruoima.

Korkeus aina ongelma

Rakenne perustuu niin kutsuttuun B-linkkiin, joka itsessään ei ole mikään uusi idea.

- Mutta meidän tapauksessa sekä autossa että perävaunussa on kääntöpöytä ja toinen puoliperävaunu on varustettu teleskooppitoiminnolla, niin että sen pituutta voidaan mukauttaa kuorman mukaan. Näin voimme myös käyttää ainoastaan yhtä perävaunua, Korpisaari selittää.

- Nyt voimme kuljettaa 35 ja 46 jalkaa pitkiä veneitä uusilla puoliperävaunuilla toisin kuin aikaisemmassa autossa, jossa 37 jalkaa oli maksimipituus.

Toinen tärkeä lähtökohta oli koko kuormallisen ajoneuvoyhdistelmän korkeus – asia, joka aina aiheuttaa ongelmia erityisesti Euroopassa.  Maavara on alin mahdollinen ja tietyissä tapauksissa reitit on mukautettava tämän mukaan.

Oikea asenne

Koska Botnia Marinilla on 20 vuoden kokemus Volvon huollosta ja on erittäin tyytyväinen siihen, oli luonnollista, että uusi auto olisi myös Volvo.

- Lisäksi Botnia Marin on Pohjois-Euroopan suurin Volvo Penta-asiakas – 97 prosenttia Targa-veneiden moottoreista ovat Volvoja, Carpelan kertoo.  Volvon ja Vaasan Käyttöauton vastaukset Korpisaaren erikoistoiveisiin olivat lisäksi myönteisiä.

- Kjell Finne tuli mukaan hankeen varhaisessa vaiheessa ja vaikka olemme kohdanneet paljon epäilyjä ja monta kieltävää vastausta rakenteesta eri viranomaisilta, Käyttöautolla ollaan koko ajan edetty ”kaikki käy” asenteella. Vaikka prosessi on ollut pitkä – yli vuoden – he eivät ole menettäneet kärsivällisyyttään, Carpelan toteaa.

Harri Korpisaari on valmis ensimmäiseen kuljetukseen uudella autolla. Oikealla Targa-veneiden pakkaamisesta ja lastaamisesta vastaava Hans Enholm.

Unettomia öitä

Korpisaari on toiminut hankkeen johtajana ja yhteistyö kaikkien osapuolten kanssa on toiminut hyvin. Tyllis Kokkolassa on avustanut hanketta kaikkien lakien ja pykälien mukaisilla laskelmilla ja mitoilla sekä ajoneuvon kääntösäteellä, joka oli suuri haaste.

- Olen tehnyt paljon taustatutkimuksia. Olemme siirtäneet akseleita eteen- ja taaksepäin monta kertaa suunnitteluohjelmassa ja kaikki yksityiskohdat ja mahdollisuudet on huomioitu, Korpisaari toteaa myöntäen samalla, että hänellä on ollut monta unetonta yötä hankkeen johdosta.

Opettava ja jännittävä hanke

Nyt ensimmäinen pohjoismainen matka uudella ajoneuvoyhdistelmällä on vihdoin tehty ja kaikki osapuolet ovat erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. 

- Autossa on 420 hevosvoiman ja EUR06 ympäristöluokan moottori, jolla on 25 prosenttia pienempi polttoaineenkulutus kuin aikaisemmalla autolla Finne kertoo. 

Globetrotter-luokan kopissa on kaikki mukavuudet ja Botnia Marin on valinnut niin kutsutun Flexi Gold- huoltosopimuksen, joka takaa heille suuren turvallisuuden teillä. 

- Tämä on ollut jännittävä ja erittäin opettava hanke, Finne lopettaa. 

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?

Lue lisää artikkeleita:

Latest Press Release

Latest Press Release