Volvo FMX-mallissa on erittäin kestävä ulkokuori ja järeä rakenne, ja se on suunniteltu erityisesti kaivosteollisuuden ja maansiirtoalan vaativiin olosuhteisiin. Uusin malli on edeltäjäänsä järeämpi, sillä kapasiteetti ja hyötykuorma ovat entistäkin suuremmat.
Volvo FMX:n tärkein uudistus on uusi vetoakseli, joka on kehitetty talon sisällä yhteistyössä Volvo Construction Equipmentin kanssa. Kun pyöräkuormaajien ja dumpperien akseleiden suunnittelua koskeva asiantuntemus ja kokemus on saatu valjastettua avuksi, Volvo Trucks on onnistunut kasvattamaan taka-akselin kapasiteetin 38 tonniin (aiemmassa mallissa 32 tonnia).
Takajousitusta on parannettu ja lujitettu ja etujousitusta vahvistettu kasvaneen kapasiteetin mahdollistamiseksi. 8x4-kuorma-auton kokonaispaino (GVW) on nyt 58 tonnia. Hyötykuormaa on saatu lisää noin 15–17 prosenttia.
Nämä uudistukset ovat yhdessä mahdollistaneet sen, että yhdistelmän kokonaispaino (GCW) on saatu 120 tonnista ennennäkemättömään 150 tonniin.