Uusi moottoritekniikka on parantanut LNG-ajoneuvojen suorituskykyä. Vuonna 2017 markkinoille tuotu Volvo FH LNG -kuorma-auto vastaa suorituskyvyltään ja toiminta-alueeltaan dieselversiota. Siinä on 420- tai 460-hevosvoimainen moottori, jonka ansiosta auton suorituskyky ja tuottavuus ovat samat kuin muissa samantehoisissa Volvo FH ‑versioissa.
Aiemmin korkeat LNG-polttoainekustannukset johtuivat kaasun nesteytyslaitosten suurista rakentamiskustannuksista. Nykyisin maailmanlaajuinen ylitarjonta ja LNG:n käyttöä tukeva politiikka ovat johtaneet nesteytetyn maakaasun hinnan putoamiseen historiallisen alas kaikkialla Euroopassa. Kansainvälinen energiajärjestö ja Euroopan komissio ovat ilmoittaneet, että ne odottavat hintapaineen jatkuvan tulevina vuosina. Monet asiakkaamme ovat myös raportoineet polttoainekustannusten laskeneen selkeästi polttoaineen vaihdon jälkeen.
Samaan aikaan EU on antanut tukensa LNG:n käytölle keinona vähentää hiilidioksidipäästöjä ja parantaa energian toimitusvarmuutta. Tämän ansiosta jakeluverkostoa on parannettu, mikä on osaltaan vaikuttanut merkittävästi LNG-ajoneuvojen määrän kasvuun. LNG-asemien määrä on tarkoitus kymmenkertaistaa EU:n 28 jäsenvaltion alueella nykyisestä kahdestasadasta noin 2 000 asemaan. Yhdessä tärkeimmistä toimintaohjelmistaan EU tuki LNG Blue Corridor ‑hanketta, jolla perustettiin maakaasun jakeluverkosto Euroopan pääreittien varrelle. Nykyisten polttoaineasemien sijainnin näet tästä, ja kymmeniä uusia asemia on rakenteilla ja suunnitteilla.
Valtiot ja kunnat tukevat LNG-kuljetuksia myös muilla tavoin. Saksan hallituksen päätös vapauttaa LNG-käyttöiset kuorma-autot tiemaksuista 1.1.2019 alkaen on yksi esimerkki kyseisistä toimenpiteistä.
Ympäristöjalanjälki on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Sähkökuorma-autot sopivat paremmin paikalliseen ajoon ja kaupunkiliikenteen kalustoon, mutta LNG on pätevä vaihtoehto dieselille paikallis- ja kaukoliikenteessä. Esimerkiksi Volvo FH LNG -kuorma-auton CO2-päästöt ovat 20 prosenttia pienemmät kuin tavallisen Volvo FH -kuorma-auton päästöt. Biokaasukäyttöisen kuorma-auton CO2-päästöt laskevat 100 prosentilla. Vaikka biokaasu on edelleen polttoaineena harvinaisempaa ja tuotantokustannuksiltaan kalliimpaa kuin nesteytetty maakaasu, se on osoittautunut jatkuvasti kiinnostavammaksi ratkaisuksi: sen lukuisiin etuihin kuuluvat pienemmät CO2- ja NOx-päästöt sekä huomattavasti pienemmät hiukkaspäästöt. Biopolttoaineen raaka-aineena käytettävää jätettä tai maatalouden biomassaa on runsaasti käytettävissä, ja sitä voidaan tuottaa paikallisesti, mikä säästää kuljetuskustannuksia ja pienentää hiilidioksidipäästöjä.
Näistä syistä on luonnollista, että LNG on potentiaalinen vaihtoehto yhä useammille liikenteenharjoittajille. Itse asiassa useat yritykset, kuten italialainen lemmikkieläinten ruokia valmistava Monge & Co, ovat jo vaihtaneet kuljetusautojen polttoainetyyppiä odotettua paremmin tuloksin.
Oletko kiinnostunut kestävästä kehityksestä? Haluatko lisätietoja LNG:n tyyppisillä vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivista voimansiirtoratkaisuista, niiden avulla saavutettavista kustannussäästöistä ja tavoista tehdä yrityksestäsi entistä ympäristöystävällisempi? Voit ladata esimerkkitapauksen osoitteesta Monge & Co napsauttamalla alla olevaa linkkiä.
Lars Mårtensson
Lars Mårtensson works as Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.