Kuorma-autot

Onko LNG oikea ratkaisu yrityksellesi?

| 5 min
Harkitsetko vaihtoehtoisella voimansiirtoratkaisulla varustetun kuorma-auton lisäämistä kalustoosi? Lainsäädännön muutokset, uuden teknologian kehitys ja dieselin hinnan nousu saavat liikenteenharjoittajat harkitsemaan vaihtoehtoja dieselkäyttöisille ajoneuvoille. Useiden tekijöiden vuoksi nesteytetty maakaasu (LNG) on käyttökelpoinen polttoainevaihtoehto pienempien ympäristövaikutustensa, alhaisemman hinnan ja paremman suorituskyvyn ansiosta. Seuraavassa esitellään muutamia syitä, miksi sinun pitäisi harkita investoimista LNG-teknologiaan jo tänään. LNG-polttoaineen mahdollisuudet ovat alkaneet selvitä kuljetusyrityksille. Pelkästään Euroopassa LNG-käyttöisten kuorma-autojen määrä nousi noin 6 000:een vuonna 2019 – kaksi vuotta aiemmin luku oli vain 170. Tämä on lupaava alku. Maakaasulla on suuri kasvupotentiaali. Seuraavassa käsittelemme muutamia tekijöitä, jotka ovat mahdollistaneet nopean kasvun ja jotka voivat tehdä LNG:stä sopivan polttoaineen myös sinun yrityksellesi.
Lars Mårtensson

Parempaa suorituskykyä

Uusi moottoritekniikka on parantanut LNG-ajoneuvojen suorituskykyä. Vuonna 2017 markkinoille tuotu Volvo FH LNG -kuorma-auto vastaa suorituskyvyltään ja toiminta-alueeltaan dieselversiota. Siinä on 420- tai 460-hevosvoimainen moottori, jonka ansiosta auton suorituskyky ja tuottavuus ovat samat kuin muissa samantehoisissa Volvo FH ‑versioissa.
 

Pienemmät kustannukset

Aiemmin korkeat LNG-polttoainekustannukset johtuivat kaasun nesteytyslaitosten suurista rakentamiskustannuksista. Nykyisin maailmanlaajuinen ylitarjonta ja LNG:n käyttöä tukeva politiikka ovat johtaneet nesteytetyn maakaasun hinnan putoamiseen historiallisen alas kaikkialla Euroopassa. Kansainvälinen energiajärjestö ja Euroopan komissio ovat ilmoittaneet, että ne odottavat hintapaineen jatkuvan tulevina vuosina. Monet asiakkaamme ovat myös raportoineet polttoainekustannusten laskeneen selkeästi polttoaineen vaihdon jälkeen.
 

LNG:n käyttöä tukeva politiikka

Samaan aikaan EU on antanut tukensa LNG:n käytölle keinona vähentää hiilidioksidipäästöjä ja parantaa energian toimitusvarmuutta. Tämän ansiosta jakeluverkostoa on parannettu, mikä on osaltaan vaikuttanut merkittävästi LNG-ajoneuvojen määrän kasvuun. LNG-asemien määrä on tarkoitus kymmenkertaistaa EU:n 28 jäsenvaltion alueella nykyisestä kahdestasadasta noin 2 000 asemaan.  Yhdessä tärkeimmistä toimintaohjelmistaan EU tuki LNG Blue Corridor ‑hanketta, jolla perustettiin maakaasun jakeluverkosto Euroopan pääreittien varrelle. Nykyisten polttoaineasemien sijainnin näet tästä, ja kymmeniä uusia asemia on rakenteilla ja suunnitteilla.
 

Valtiot ja kunnat tukevat LNG-kuljetuksia myös muilla tavoin. Saksan hallituksen päätös vapauttaa LNG-käyttöiset kuorma-autot tiemaksuista 1.1.2019 alkaen on yksi esimerkki kyseisistä toimenpiteistä.
 

Pitkille matkoille sopiva ratkaisu

Ympäristöjalanjälki on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Sähkökuorma-autot sopivat paremmin paikalliseen ajoon ja kaupunkiliikenteen kalustoon, mutta LNG on pätevä vaihtoehto dieselille paikallis- ja kaukoliikenteessä. Esimerkiksi Volvo FH LNG -kuorma-auton CO2-päästöt ovat 20 prosenttia pienemmät kuin tavallisen Volvo FH -kuorma-auton päästöt. Biokaasukäyttöisen kuorma-auton CO2-päästöt laskevat 100 prosentilla. Vaikka biokaasu on edelleen polttoaineena harvinaisempaa ja tuotantokustannuksiltaan kalliimpaa kuin nesteytetty maakaasu, se on osoittautunut jatkuvasti kiinnostavammaksi ratkaisuksi: sen lukuisiin etuihin kuuluvat pienemmät CO2- ja NOx-päästöt sekä huomattavasti pienemmät hiukkaspäästöt. Biopolttoaineen raaka-aineena käytettävää jätettä tai maatalouden biomassaa on runsaasti käytettävissä, ja sitä voidaan tuottaa paikallisesti, mikä säästää kuljetuskustannuksia ja pienentää hiilidioksidipäästöjä.
 

Näistä syistä on luonnollista, että LNG on potentiaalinen vaihtoehto yhä useammille liikenteenharjoittajille. Itse asiassa useat yritykset, kuten italialainen lemmikkieläinten ruokia valmistava Monge & Co, ovat jo vaihtaneet kuljetusautojen polttoainetyyppiä odotettua paremmin tuloksin.
 

Oletko kiinnostunut kestävästä kehityksestä? Haluatko lisätietoja LNG:n tyyppisillä vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivista voimansiirtoratkaisuista, niiden avulla saavutettavista kustannussäästöistä ja tavoista tehdä yrityksestäsi entistä ympäristöystävällisempi? Voit ladata esimerkkitapauksen osoitteesta Monge & Co napsauttamalla alla olevaa linkkiä.
 

Lars Mårtensson

Lars Mårtensson works as Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?

Asiaan liittyviä artikkeleja