Volvo Trucks voitti Red Dot Award 2021-palkinnon uuden mallistonsa Volvo FM -kuorma-auton erinomaisesta suunnittelusta

Volvo Trucksin uusi Volvo FM -malli on voittanut Red Dot Award 2021 -palkinnon hyötyajoneuvojen tuotesuunnittelusarjassa. Uuden Volvo FM -kuorma-auton suunnittelun lähtökohtana on ollut täyttää tinkimätön tarkoitus: olla optimaalinen työkalu monenlaisissa kuljetustehtävissä kuljettajan työskentelymukavuuden ollen aina keskiössä.
 Uusi Volvo FM on keskittynyt alusta alkaen kuljettajan työpaikan parantamiseen tarkoituksellisen ja palkitun suunnittelun avulla.

Red Dot Award -kunniamaininta on vakiintunut kansainvälisesti yhdeksi halutuimmista tunnustuksista hyvästä ja laadukkaasta muotoilusta. Tämän päivän Red Dot -tuomaristossa on noin 50 kansainvälistä asiantuntijaa.

Volvo Trucksin uusi Volvo FM -malli on voittanut Red Dot Award 2021 -palkinnon hyötyajoneuvojen tuotesuunnittelusarjassa. Uuden malliston Volvo FM kuorma-auton kehittämisvaiheessa suunnittelun pohjana käytettiin tutkimus- ja asiakashaastattelupohjaista tietoa, joka vahvisti miten valtavan suuri merkitys kuljettajan työpanoksella on kuljetusyritysten kannattavuudelle ja julkisuuskuvalle. Siksi suunnittelutiimi pyrki suunnittelemaan alan parhaan liikkuvan toimiston – kuljettajan parasta ajatellen. Tuloksena syntyi monipuolinen kuorma-auto, joka on ketterä, tilava ja ennen kaikkea turvallinen ja mukava kuljettajalle.

"Red Dot -palkinto on suuri kunnianosoitus Volvo Trucks -suunnittelutiimin luovasta työstä. Palkitsemisen perusteissa korostetaan kokonaisvaltaisesti ja tasapainoisesti suunniteltua Volvo FM-kuorma-autoa: suunnittelemalla ulko-, sisä- ja käyttökokemusta tarkoituksellisesti parannamme kuljettajamme jokapäiväistä elämää ja pidämme yhteiskuntamme toiminnassa”, kertoo Carin Larsson, Volvo Trucksin pääsuunnittelija UX-suunnittelutiimistä.

Uusi Volvo FM tarjoaa lukuisia merkittäviä innovaatioita, jotka yhdessä aikaansaavat korkean mukavuuden, turvallisuuden ja tuottavuuden. Esimerkkejä ovat tilava uusi ohjaamo ja madalletun ovilinjan avulla aikaansaatu parempi näkyvyys, uudet taustapeilit ja matkustajan puolen sivukamera, joka parantaa näkyvyyttä ja turvallisuutta entisestään antamalla laajan näkyvyyden myös kuorma-auton sivulle. Volvo FM voidaan myös räätälöidä mahdollistamaan merkittävät polttoaine- ja CO2-säästöt.

Volvo FM:n käyttäjäystävällinen kuljettajan käyttöliittymä on suunniteltu helpottamaan kuljettajan työtä. Ohjaamossa on uusittu kojelauta ja 12 tuuman korkean resoluution näyttö. Käyttöliittymä on valmis tulevia päivityksiä varten ja siihen on helppo liittää yhdistettäviä palveluita. Ulkopuolelta katsottuna Volvo FM:n ohjaamolla on uusi aerodynaaminen muotoilu puhtailla ja erottuvilla linjoilla. V-muotoiset ajovalot ovat tuttua ja tyylikästä Volvon suunnittelua ja etusäleikön muotoilu antaa kuorma-autolle rohkean ilmeen.

Uusi Volvo FM lanseerattiin vuonna 2020 yhdessä Volvo FH:n, Volvo FH16:n ja Volvo FMX:n kanssa. Kaikki neljä uutta raskasta kuorma-autoa ovat olleet sarjatuotannossa maaliskuusta 2021 lähtien.

Red Dot Award

Red Dot Award on kansainvälinen suunnittelukilpailu, jossa alan asiantuntijoista koostuva raati arvioi suunnittelua kategorioissa tuotesuunnittelu, viestinnän suunnittelu ja suunnittelukonseptit ja valitsevat erinomaisen suunnittelun ansiosta parhaiten edukseen erottuvat voittajat. Vuoden 2021 kilpailussa raadin arvioitavana oli tuotteita yli 60 maasta. Red Dot Award -kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran 1955 Design Zentrum Nordrhein Westfalenissa Essenissä Saksassa. Lue lisää osoitteessa: www.red-dot.org

Aiheeseen liittyvät lehdistötiedotteet:

Volvo Trucks esittelee uuden Volvo FM:n, jossa on kuljettajia houkuttelevat uusi ohjaamo ja aiempaa parempi näkyvyys

Volvo Trucks lanseeraa seuraavan sukupolven raskaan kuorma-auton, joka on suunniteltu kuljettajaa varten

Linkki korkearesoluutioisiin kuviin

Veli Pusa
Myyntijohtaja, Volvo Finland Ab
veli.pusa@volvo.com

Volvo FM

Volvo FM sisätilat

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?