Kaupunkikuljetuksiin ja jätehuoltoon tarkoitettujen sarjavalmisteisten sähkökuorma-autojen onnistuneen lanseerauksen jälkeen Volvo Trucks testaa nyt kahta täysin sähkökäyttöistä maansiirtoautoa ja niiden latausratkaisuja asiakaskäytössä.
– Maansiirtosegmentissä kuorma-autoilta vaaditaan tavallisesti enemmän tehoa ja kestävyyttä kuin muissa segmenteissä, eivätkä sähkökuorma-autot ole mikään poikkeus, kertoo Volvo Trucksin sähköajoneuvoratkaisujen varatoimitusjohtaja Jonas Odermalm. – Kaupallisten ratkaisujemme on täytettävä korkeat tuottavuus- ja käyttöastevaatimukset sekä kaikki ne odotukset, jotka liittyvät täysin sähkökäyttöisen voimansiirtolinjan tuomiin päästö- ja meluhyötyihin. Kenttätestit ja yhteistyö asiakkaiden kanssa ovat kehitysprosessin kannalta erittäin tärkeitä.
Asiakastesteihin kuuluu muun muassa betoniautoksi varusteltu Volvo FM ‑sähkökuorma-auto, joka toimittaa betonia asiakkaille. Suuremmissa infrastruktuuriprojekteissa käytetään myös koukkulaitteella varustettua Volvo FMX ‑sähkökuorma-autoa.
Projektissa selvitetään, kuinka sähkökuorma-autojen avulla voidaan parantaa tehokkuutta ja pienentää ilmastovaikutuksia. Ajoneuvojen suorituskyvyn lisäksi testeissä arvioidaan myös sähköajoneuvoratkaisujen kokonaisekosysteemiä, sillä tavoitteena on löytää tuottavuusvaatimukset täyttäviä latausmahdollisuuksia. Kun sähköajoneuvojen hyödyllisyyttä kaupunkiympäristössä mitataan, kriteereitä ovat vähentynyt kuljetusmelu, työmaaturvallisuus ja ajomukavuus.
– Tällaiset testit ovat erittäin hyödyllisiä, sillä haluamme ymmärtää paremmin sekä asiakkaiden toimintoja että sähköajoneuvoratkaisujen vaikutuksia asiakkaiden päivittäiseen työhön esimerkiksi ajotehtävän, kuormakapasiteetin, käyttöasteen, toimintasäteen ja muiden parametrien kannalta – entistä hiljaisempien ja puhtaampien kuljetusten tuomia etuja unohtamatta, kertoo Ebba Bergbom Wallin, joka toimii sähköajoneuvoratkaisujen business managerina Volvo Trucksilla.
Testaamalla näitä kahta sähkökuorma-autoa todellisessa käytössä voimme arvioida, kuinka niitä käytetään, ja selvittää samalla, mitä asioita on mahdollisesti parannettava ennen laajempaa käyttöönottoa.
– Yhdessä Volvo Trucksin kanssa otamme askeleen kohti ilmaston kannalta kestäviä kuljetuksia. Tämä on iso askel kohti huomispäivän kuorma-autoja, jotka tuovat vähennyksiä fossiilisiin päästöihin. Meillä on jo käytössä 15 betoniautoksi varusteltua hybridikuorma-autoa, ja tässä projektissa pääsemme testaamaan täysin sähkökäyttöisiä ajoneuvoja, kertoo Peab-konserniin kuuluvan Swerock-yhtiön ryhmäpäällikkö Hans Orest.
Faktat: Volvo Trucksin ensimmäiset sähkökuorma-autojen asiakastestit raskaiden kuljetusten segmentissä
Faktat: Swerock
Swerock on Pohjoismaiden suurimpia rakennusalan materiaali- ja palvelutoimittajia, ja sillä on yli 360 louhosta ja 60 betonitehdasta. Myös kierrätys kuuluu Swerockin toimenkuvaan, sillä yhtiö haluaa kantaa vastuuta ilmastosta ja ympäristöstä sekä vähentää uusien materiaalien louhinnan tarvetta. Swerock kuuluu Peab-konserniin, jolla on noin 17 000 työntekijää ja 56 miljardin Ruotsin kruunun liikevaihto.
Veli Pusa
Myyntijohtaja, Volvo Finland Ab
+358 400 983 126
veli.pusa@volvo.com
Volvo Trucks (maahantuonti: Volvo Finland Ab)
Volvo Trucks myy asiakkailleen kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskiraskaista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on 2 200 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Vuonna 2023 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 145 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.