Kuorma-autot

Ensimmäinen Volvo FL Electric Suomessa. Storemen Logistics Oy: Nyt on oikea hetki

| 6 min
Storemen Logistics Oy:llä on kovat tavoitteet energiatehokkuudelle. Raskasta vetokalustoa uusitaan vähäpäästöiseksi ja elokuun lopulla yhtiö otti merkittävän askeleen matkallaan kohti vihreämpää logistiikkaa, käynnistämällä kuljetukset Suomen ensimmäisellä Volvo FL Electric sähkökuorma-autolla.

Storemen Logistics Oy on määrätietoisilla valinnoillaan kulkenut kestävän ja vihreän logistiikan kehityksen kärkiryhmässä jo vuosien ajan. Hyvä esimerkki ekologisia arvoja korostavasta päätöksentekokyvystä on elokuun lopulla ajoon luovutettu ja samalla Suomen ensimmäinen Volvo FL Electric sähkökuorma-auto.

Suomalaisen kuorma-autokaupan historian kirjoihin ikuisiksi ajoiksi kirjattu sähköauton tilaussopimus sai alkusysäyksensä jo kolme vuotta takaperin Hollannissa, missä Volvo Truck Center Vantaan automyyjä Pekka Mäkinen ja Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen tutustuivat asiakastapahtuman yhteydessä Volvo FL Electric sähkökuorma-auton esituotantomalliin.

"Siinä aikamme tutustuttiin protyyppiin ja saman matkan kuluessa myös käteltiin kaupat sähkökuorma-autosta, vaikka auton tuleva toimitusaika tai edes käyttötarkoitus eivät olleet vielä vähimmässäkään määrin selvillä sen enempää myyjälle kuin asiakkaalle. Sen verran ehti aikaa vierähtää välillä, että asia tahtoi toviksi hautautua muiden kiireiden alle, mutta tässä sitä nyt ollaan ja auto on ajossa", sanoo kenties yhden kaikkien aikojen ensimmäisistä sarjavalmisteisen sähkökuorma-auton kaupoista sopinut Pekka Mäkinen.

Vuosien ja vuosikymmenten ajalta kerätyt hyvät kokemukset Volvo kuorma-autoista avittivat Jokisen hankintapäätöstä.

"Volvo kuorma-autot ja niiden edistyksellinen tekniikka ovat kiinnostaneet minua pienestä pojanviikarista lähtien. Kuusivuotiaana olin mukana uutta Volvoa hakemassa. Ja sittemmin uuden auton luovutuksista on muodostunut jo perinne", toteaa yhden miehen ja kuorma-auton yrityksestä reilussa viidessätoista vuodessa noin 30 auton ja kymmenkunnan perävaunun kuljetusyhtiöksi kasvaneen Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen.

Storemen Logistics Oy:n Suomen ensimmäinen Volvo-sähkökuorma-auto luovutettiin käyttöön Volvo Truck Centerillä perjantaina 27. elokuuta, 2021.

Uuden Volvo FL Electric sähkökuorma-auton ohjauspyörän taakse ja tien päälle Jokinen pääsi kuitenkin vasta viime vuoden puolella Volvo Truck Center Vantaalla. Reilun parin vuoden pituiseksi venähtänyt odottelu palkittiin, sillä Ruotsista lainattu esittelyauto täytti onnistuneesti ennakko-odotukset.

Sähkö on entuudestaan tuttu vaihtoehto henkilöautopuolelta, mutta sähkökuorma-auto painii ajettavuuden osalta aivan omassa sarjassaan. Lähes äänetön, ei tärinöitä tai värinöitä ja tasainen voimantuotto sekä ajon vaivattomuus vakuuttivat koeajossa, Jokinen summaa.

Keskustaan sähköllä - polttomoottorilla maantielle

Volvo Trucks on ainoa kuorma-autovalmistaja, jolla on tarjota useimpiin ajotehtäviin soveltuvat sarjavalmisteiset kuorma-autot sekä polttomoottori- että täyssähkövaihtoehtoina.

Jari Jokinen: "Toimimme pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun alueella ja haluamme ympäristötietoisina toimijoina olla etujoukoissa uusien vähäpäästöisten tekniikoiden käyttöönotossa. Volvon monipuolisesta mallivalikoimasta on helppo valita tuottava ja ympäristöystävällinen ratkaisu kaikkiin ajotehtäviin."

Valtaosa Storemen Logistics Oy:n hyötyautoista on yhä dieselkäyttöisiä. Kalustoa uusittaessa entistä useampi kuorma-auto vaihtuu korkean hyötysuhteen tarjoavaan ja polttoainetaloudelliseen Volvo-biokaasuautoon.

Nyt käyttöön otettu Volvo FL Electric on konkreettinen askel lähipäästöjen pienentämisessä liki nollaan.

"Sähkökuorma-auto on ratkaisu kaupunkien ja suurempien taajama-alueiden sisällä tehtäviin kuljetuksiin. Tämä on kehityssuunta Keski-Euroopassa, miksei Suomessakin? Ja kyse ei ole vain hiukkas- ja melupäästöistä, myös kuljettajien työssäviihtyminen on tärkeää. Silläkin saralla sähköautolla on paljon tarjottavaa. Polttomoottorille on jatkossakin tarve ja paikka runkolinjakuljetuksissa sekä raskaissa työtehtävissä, missä sähkö ei ole, ainakaan vielä realistinen vaihtoehto."

Ennakoinnin merkitys kasvaa

Kokonaismassaltaan 16,7-tonninen, Fokor-kuormakorilla päällerakennettu Volvo FL Electric sähkökuorma-auto palvelee kansainvälisen pikakuljettajan DHL Expressin asiakkaita pääkaupunkiseudun alueella ennalta suunnitellulla jakelureitillä.

Jari Jokisen mukaan huolellisella reittisuunnittelulla ja ennakoinnilla on keskeinen rooli sähkökuorma-auton hankinnassa.

"Työtehtävä, ajoreitit ja kaikki mitä ajovuoron kuluessa tehdään tulee ottaa huomioon. Jokainen pysähdys ja kuormaus, aina ohjaamon lämmitystä ja perälaudan käyttöä myöten vaikuttavat virrankulutukseen ja ovat siten keskeistä tietoa ajoakuston kapasiteetin määrityksessä. Volvo Trucks on kehittänyt tätä tarkoitusta varten erityisen simulaatio-ohjelman, mikä mahdollistaa tarvittavan akkukapasiteetin laskennan työtehtävän ehdoilla. Korvaamaton apu simuloinnissa saatiin myös DHL Expressiltä, heillä on huippuluokan osaamista muun muassa ajoreittien optimoinnissa. Monimutkaisten laskutoimituksien ja erilaisten simulaatioiden perusteella päädyimme yhteiskapasiteetiltaan 265 kWh ajoakustoon, mikä on vain kaksi kolmannesta Volvo FL Electric:iin tarjolla olevasta noin 400 kWh maksimikapasiteetista. Tuleva syksy ja talvi paljastavat kuinka onnistuneesti laskelmat osuivat kohdalleen", Jokinen pohtii.

Yösähköllä

Storemen Logistics Oy varautui sähköauton hankintaan jo hyvissä ajoin. Tuusulaan rakennettuun uuteen ja energiatehokkaaseen logistiikkakeskukseen tilattiin rakennusvaiheessa valmius 50 kW:n latausasemalle. Lisäksi alueella on useita latauspisteitä kevyemmälle kalustolle.

"Autossa on valmiina 22 kW vaihtovirtalaturi. Sen teho riittää alkuvaiheessa kattamaan suunnitellun lataustarpeen. Tehokkaamman pikalatausjärjestelmän käyttöönotto on suunnitteilla ja siihen on valmiudet olemassa. Alkuvaiheessa auton ajotehtävät on sovitettu päiväaikaan ja yhteen vuoroon, mikä mahdollistaa akuston latauksen kustannustehokkaasti yöaikaan. Kaunis ajatus on että saisimme oman akuston, mitä lataisimme rakennuksen katolla asennettujen aurinkokennojen tuottamalla sähköllä. Toistaiseksi se on kuitenkin kustannuksista kiinni", Jokinen kertoo.

Tahtotilaa tarvitaan

Storemen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Jari Jokinen painottaa DHL Expressin kumppanuuden tärkeyttä Volvo FL Electric sähkökuorma-auton hankinnassa.

"Sähköauton hankinta vaatii tahtotilaa ja resursseja kuljetusyrityksen lisäksi myös asiakkaalta. Vaikka Volvo ottaa huoltoleasingin kautta kontolleen vastuun tekniikan toiminnasta, on kyseessä sen hintaluokan investointi että kaikilta osapuolilta vaaditaan pitkäjänteistä sitoutumista sähköautohankintaan. Onneksemme meillä on ilo toimia yhteistyössä pikakuljettaja DHL Expressin kaltaisen innovatiivisen ja kestävään kehitykseen sitoutuneen yhtiön kanssa."

"Pyrimme vastuullisuustavoitteidemme mukaisesti saavuttamaan hiilineutraaliuden vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteen eteen teemme jatkuvaa työtä maailmalla ja Suomessa. Meitä kiinnostavat sähkökäyttöisten kuljetusratkaisujen käytettävyys sekä niiden käyttökustannukset. Niin kutsuttujen viimeisen kilometrin jakelupalveluiden puolella olemme panostaneet vahvasti sähköavusteisiin polkupyöriin ja hiljattain myös sähköpakettiautoihin, joita on tällä hetkellä ajossa puolisen kymmentä. Olemme iloisia että voimme jatkossa tarjota asiakkaillemme kuljetuspalvelua myös sähkökuorma-auton voimin, sanoo, DHL Express (Finland) Oy:n operatiivinen johtaja Janne Appel.

Luotettavaa tekniikkaa

Volvo Trucks FL Electric sähkökuorma-auto perustuu Volvo FL:n hyviksi ja kestäviksi havaittuihin rakenteisiin. Käytännössä merkittävin ero eri mallivaihtoehtojen välillä on voimalinjassa. Ohjaamo ja runkorakenteet sekä ajoneuvon sähköjärjestelmät ovat likipitäen samanlaiset.

"Volvo FL Electric -voimansiirto koostuu sähkömoottorista ja 2-vaihteisesta vaihteistosta. Ajamiseen tarvittavan tehon tuottaa vaihteiston yhteyteen sovitettu sähkömoottori, jonka teho on 200 kW ja vääntömomentti 425 Nm. Voimansiirrossa käytetään kaksivaihteista vaihteistoa moottorin mahdollisimman tehokasta käyttöä varten. Volvon suunnittelemassa ja rakentamassa vaihteistossa on itsenäiset voimansiirrot, jotka mahdollistavat vaihteen vaihtamisen ilman vetokatkoksia. Akkukapasiteetti ja akkujen lukumäärä on räätälöitävissä asiakkaan tarpeen mukaan. Volvo FL Electric voidaan varustaa jopa kuudella akulla. Jokaisen akun kapasiteetti on 66 kWh, ja arvioitu käyttöikä on jopa 10 vuotta. Kuten aikaisemmin mainittu tässä Storemen Logistics Oy:lle toimitetussa autossa on yhteensä neljä ajoakkua, mikä antaa autolla paitsi suunnitellun ajotehtävän mukaisen toimintamatkan myös noin kuuden tonnin kantavuuden", sanoo Volvo Trucks Suomen sähköisistä kuljetusratkaisuista vastaava tuotepäällikkö Janne Silvonen.

Volvo FL Electric sähkökuorma-auton valtteihin lukeutuu kiistatta sen vaivattomuus.

"Sähköiset vaihtoehtomme sisältävät aina kattavimman Volvo Gold huoltosopimuksen, mikä käytännössä vie asiakkaalta huolet huoltotoimista. Sähköauto on kuljettajaa ajatellen kaikista vaivattomin auto, niin ajon kuin päivittäisten käytön kannalta. Ei tarvitse öljyjä tarkistella. Suurin työ on lasinpesunestesäiliön täyttö ja renkaista huolehtiminen", Silvonen opastaa ja jatkaa: "Mitä luotettavuuteen tulee, niin Volvo FL Electric -mallin voimalinjan toimintavarmuus on testattu Volvo Buses linja-autoissa, joiden sähköinen voimansiirto ja akku perustuvat samaan tekniikkaan".

Storemen Logistics - Volvo FL Electric:

Ajoneuvon bruttopainoEnintään 16,7 tonnia
OhjaamoPäiväohjaamo
Akselien määrä2
Akseliväli4 400 mm
Teho (huippu/jatkuva)200/165 kW
Akkujen lukumäärä4
Sähkömoottorin vääntömomentti425 Nm
Latausaika (nopea/normaali)Alle 2h / 11h
ToimintasädeNoin 200 km
Akkukapasiteetti265 kWh

Sähkökuorma-autot

Volvo FL Electric

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?