Volvo kuorma-autot

Suomi

×

Volvo FM:n alustaerittelyt

 

  • Alustakorkeudet
  • Etuakselipaino enintään
  • Takajousitus
  • Vetopöydän kytkentäkorkeudet
  • Vetopalkit
  • Polttoainesäiliöt
  • AdBlue-säiliöt
  •  

     

  • Vetopöydät
  • Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä
  • Teliakselin nosto
  • Kantoakselit
  • Pusher-akselit
  • Jarrut 
  •  

    Alustakorkeudet

    X-matala (vetoauto)

    noin 810 mm

    Pieni

    noin 850 mm

    Medium

    noin 900 mm

    Suuri

    noin 1 000 mm

    X-korkea

    noin 1 200 mm

    Etuakselipaino enint. (tonnia)

     

    Ilma

    Lehti

    X-matala

    8

    Pieni

    8

    Medium

    10/20*

    9

    Suuri

    10/20*

    10/20**

    X-korkea

    -

    10/20**



    * Kaksoisetuakselit (FAL20 ja GRAS-GR)
    ** Kaksoisetuakselit (FAA20/FAA21)

    Takajousitus

     Tyyppi

    Akselit

    Jousitus

    Akselipaino/telimassa

    Välitys

    Pusher-/kantoakselit

    Yksi

             

    RAD-L90

    4×2

    Paraabeli/pakkalehti

    13 t

    Akseli/napa

     

    RAD-GR

    4×2

    Ilma

    11,5/13 t

    Akseli/napa

     

    RAD-G2

    4×2

    Ilma

    13 t

    Napa

     

    RAD-G4

    4×2

    Ilma

    11,5/12 t

    Yksittäinen

     

    Teli

             

    RADT-GR

    6×2/8×2

    Ilma

    19/20,5/22,5/23 t

    Akseli/napa

    Kantoakseli (kiinteä/ohjaava/itsestään ohjautuva)

    RAPD-GR

    6×2

    Ilma

    19/19/22 t

    Akseli/napa

    Pusher-akseli (kiinteä/ohjaava)

    RAPD-G4

    6×2

    Ilma

    16 t

    Yksittäinen

    Pusher-akseli, kiinteä

    RADD-BR

    6×4/8×4

    Paraabeli

    20/21 t

    Akseli/napa

     

    RADD-TR1

    6×4/8×4

    Paraabeli/pakkalehti

    23/26 t

    Akseli/napa

     

    RADD-TR2

    6×4/8×4

    Pakkalehti

    26/32 t

    Napa

     

    RADD-TR3

    6×4/8×4

    Paraabeli

    38 t

    Napa

     

    RADD-GR

    6×4/8×4

    Ilma

    17/21/23/26 t

    Akseli/napa

     

    RADDT-GR

    8×4/10×4

    Ilma

    27/33/36 t

    Akseli/napa

    steered tag axle

    RAPDD-GR

    8×4

    Ilma

    27/30,5/32/35 t

    Akseli/napa

    steered pusher axle

    RAPDT-GR

    8×2

    Ilma

    27/30/30,5/31,5/32 t

    Akseli/napa

    3 akselia/ohjaava pusher-akseli ja ohjaava tai kiinteä kantoakseli

    Vetopöydän kytkentäkorkeudet

    Vetotapa

    Alusta

    Jousitus

    Rungon korkeus

    Vetopöydän korkeus*

    Rengas

    Kytkentäkorkeus väh.**

    Nimellinen ajokorkeus**

    4×2

    X-matala

    RAD-GR

    266

    140

    295/55

    867

    912

     

    X-matala

    RAD-GR

    266

    140

    295/60

    887

    932

     

    Pieni

    RAD-GR

    266

    140

    315/60

    955

    1015

     

    Medium

    RAD-GR

    266

    140

    315/70

    1014

    1075

     

    Medium

    RAD-GR

    300

    140

    315/70

    1031

    1092

     

    Suuri

    RAD-GR

    266

    140

    315/80

    1056

    1147

     

    Suuri

    RAD-GR

    300

    140

    315/80

    1090

    1164

    6×2

    Pieni

    RADT-GR

    266

    160

    315/60

    975

    1035

     

    Medium

    RADT-GR

    266

    160

    315/70

    1034

    1095

     

    Medium

    RADT-GR

    300

    160

    315/70

    1051

    1112

     

    Suuri

    RADT-GR

    300

    150*

    315/80

    1160

    1234

     

    Medium

    RAPD-GR

    266

    160

    315/70

    1034

    1095

     

    Medium

    RADT-GR

    300

    160

    315/70

    1051

    1112

     

    Suuri

    RAPD-GR

    266

    160

    315/80

    1076

    1167

     

    Suuri

    RAPD-GR

    300

    160

    315/80

    1110

    1184

    6×4

    Suuri

    RADD-GR

    300

    150*

    315/80

    1173

    1234

    8×4

    Suuri

    RAPDD-GR

    300

    160

    315/80

    1137

    1207


    * +60 mm:n asennuskorkeus.
    ** Korkeudet likimääräisiä.

    Vetopalkit
    Runkopalkkien väliin keskelle, puoliksi alle ja alapuolelle asennetut vetopalkit keskiakseliperävaunuille. Pituussuunnassa vetokytkimen kytkentätapin paikka voidaan määritellä 25 millimetrin tarkkuudella.

    Fuel tanks
    Aluminium or steel tanks in volumes from 150 to 900 litres. 4×2-vetoauton suurin polttoainemäärä on 1 480 litraa. LNG-säiliöiden kokovaihtoehdot: 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) ja 205 kg (495 l). Kahdelle etuakselille EU6 muovinen polttoainesäiliö etuakselien välissä.

    AdBlue-säiliöt
    Muovi. Tilavuudet 32–100 litraa. AdBlue-pumppu on integroitu AdBlue-säiliömoduuliin. 

    Vetopöydät
    Sertifioitu vetopöytäasennus jopa 36 tonnin massoille. L-profiilisia ISO-asennettuja vetopöytiä on tarjolla eri korkuisina – valinnanvaraa on todella hyvin. Laippaan asennettavassa kevyessä vetopöydässä ei tarvita erillistä asennuslevyä. Vetopyödän korkeus ylittää alustan korkeuden noin 140 millimetrillä. Integroitu voitelu- ja perävaunukytkennän merkkivalo on saatavana lisävarusteena tietyille varianteille.

    Jarrut
    Lukitukseneston sisältävä elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS) nopeuttaa jarruttamista, parantaa jarrutustehoa ja -tuntumaa ja sisältää useita käteviä ominaisuuksia. EBS on nyt saatavana sekä levyjarruihin että Z-rumpujarruihin (valikoiduille akselirakenteille ja alustakorkeuksille). Päivitä jarrujärjestelmä lisäämällä EBS Medium -paketti tai jokin lisävaihtoehdoista. EBS is standard on all specifications.

     

    Volvo Dynamic Steering
    Active steering system with torque overlay. Tuottaa enemmän ohjausvoimaa pienillä nopeuksilla, vähentää ohjauksen takapotkuja ja pitää ohjauspyörän suunnattuna suoraan eteenpäin, kun renkaisiin kohdistuu erilaiset kitkavoimat jarrutettaessa. Ohjauspyörä palautuu automaattisesti keskiasentoon sekä eteen- että taaksepäin ajettaessa.
    Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä on nyt saatavana kaikkiin akselikokoonpanoihin – myös kahden etuakselin kuorma-autoihin.
    Muut aktiiviset ohjausominaisuudet, kuten henkilökohtaiset asetukset ja yliohjautumisen säätely, tekevät ajamisesta entistäkin miellyttävämpää ja turvallisempaa.

    Tandem Axle Lift
    Allows the rearmost drive axle on the tandem bogie to be disengaged and raised, to reduce fuel consumption and turning radius. Kuljettaja voi nostaa akselin kojetaulun painiketta painamalla, kun kuormaa puretaan. Kun kuorma-auto on kuormattu, akseli laskeutuu ja kytkeytyy päälle automaattisesti. 
    Teliakselin nostotoiminto on saatavana levyjarruilla varustettuihin 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin (kaksiakselisella telillä).

    Tag axles
    Available in several configurations – fixed with single or dual wheels, self steered or actively steered. Akselipaino: 7,5, 9,5, 10 tai 16 tonnia.

    Pusher axles
    Available in fixed and actively steered variants for both tractors and rigids. Akselipaino: 4,5, 7,5 tai 9 tonnia.

    EBS Medium

    EBS Medium sisältää seuraavat ominaisuudet EBS Standard -paketin ominaisuuksien lisäksi.
    EBS-tilan ohjaus
    EBS:n tilan seuranta ajoneuvon elektronisen TEA2+ -järjestelmän ja Volvo Tech Toolin välityksellä.
    Mäkilähdön aputoiminto
    Jarrut vapautuvat vasta, kun riittävä vetovoima on saavutettu ja liikkeellelähtö tapahtuu turvallisesti.
    Jarrupäällysteen kulumisennuste
    Laskee jarrupäällysteiden jäljellä olevan käyttöiän kilometreinä. (Vain levyjarruille.)
    Automaattinen seisontajarrun vapautus
    Seisontajarru vapautetaan, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta ja vaihde on valittuna (vain I-Shift -vaihteisto).

    Täydentävät ohjelmat

    Ohjelmapakettien lisäksi saatavana on seuraavia ohjelmatoimintoja:
    Stretch-jarru
    Tämän avulla kuljettaja voi pyytää perävaunun pumppujarrutusta. Jarru aktivoituu automaattisesti ja linkkuveitsi-ilmiön riski minimoituu.
    ESC-ajonvakautusjärjestelmä
    Vakausjärjestelmä jarruttaa kutakin pyörää erikseen, vakauttaa täten koko ajoneuvoyhdistelmää ja ehkäisee linkkuveitsi-ilmiötä, kaatumisriskiä sekä perävaunun huojumista. ESC täyttää ajonvakautusjärjestelmiä koskevan lainsäädännön vaatimukset. Se on saatavana kaksi- ja kolmiakselisiin autoihin.
    Hätäjarruvalo
    Jos hätäjarrutus tehdään yli 50 km/h:n nopeudessa, jarruvalot välähtävät neljä kertaa sekunnissa.
    Hydraulinen hidastin
    Vaihdelaatikkoasenteinen hydraulinen hidastin, jonka enimmäisteho on 440 kW.

    MIELLYTTÄÄKÖ? LÄHDE KOEAJOLLE

    Ainoa oikea tapa kokea mukautumiskykyinen alustamme on siirtyä ohjauspyörän taakse. Avaimet saat paikalliselta Volvo jälleenmyyjältäsi.