Kuorma-autot

Miksi alkuperäinen toisen sukupolven V2 älypiirturi?

Uusi älypiirturi on kehitetty tukemaan EU:ssa vuonna 2023 voimaantullutta liikkuvuuspakettilainsäädäntöä. Se on varustettu paikkatietojärjestelmällä, jonka avulla rajanylityksen paikka ja aika tallentuu automaattisesti. Sillä valvotaan myös kuormaus- ja purkutapahtumia perinteisten kuljettajan toimintojen lisäksi.

Uusi älypiirturi täyttää maantiekuljetusten tallennuslaitteita koskevat uusimmat lakisääteiset vaatimukset. Se tallentaa auton sijainnin lisäksi ajo-, työ-, varallaolo-, tauko- ja lepoaikoja. Se tallentaa myös ajonopeus- ja ajomatkatietoja sekä itse autoon liittyviä tietoja, kuten moottorin käyntinopeutta sekä muita prosessi- ja tapahtumatietoja. Älypiirturi on varustettu DSRC-yhteydellä (Dedicated Short Range Communication), joka mahdollistaa etäyhteyden liikennevalvontaviranomaisiin. Tämä vähentää tarpeettomia pysäytyksiä ja tehostaa liikennevalvonnan kohdentamista.

 

Älypiirturissa on myös GNSS-vastaanotin (Global Navigation Satellite System) maailmanlaajuisia satelliittinavigointijärjestelmiä varten. Sen avulla tallennetaan automaattisesti rajanylitysten lisäksi päivittäisen työajan alkamis- ja päättymisaikojen mukaiset sijainnit sekä auton sijainnin kolmen ajotunnin välein.

Volvon toisen sukupolven V2 älypiirturi

OMINAISUUDETEDUT
EU- ja EFTA-maiden vaatimustenmukainen

Täyttää maantiekuljetusten tallennuslaitteita koskevat uusimmat lakisääteiset vaatimukset

Tukee kabotaasisääntöjä sisäänrakennetun kiihtyvyysanturin ja GNSS-vastaanottimen (Global Navigation Satellite System) avulla

Rajanylitysten sekä kuormaus- ja purkutapahtumien sijainnin automaattinen kirjaaminen

Yhteensopiva ensimmäisen sukupolven kuljettajakortin kanssa

Kuljettajille ei tarvitse hankkia uusia kuljettajakortteja

Ajotietojen aikavälin pidennys kuljettajakorteissa

Ajotietojen tallennus 56 päivän ajalta

Integroitu auton Infotainment-järjestelmään

Ajopiirturin tiedot näkyvät yhdistelmämittarissa ja sivunäytössä

Parannettu valaistus Helppolukuinen näyttö myös virrankatkaisun jälkeen
Mukavuushimmennys – näytön valaistus mukautuu ohjaamon valaistukseenParantaa kuljettajan lepomukavuutta, sillä näyttö ei välähdä kirkkaana, kun ohjaamossa on pimeää
Negatiivinen näyttöParemmin luettavissa suorassa auringonvalossa
Parannettu suorituskykyKäsittelyaika, kortinluku, paikallinen lataus, kortin poistaminen, monimiehitys
Kortin hätäpoistoMahdollisuus poistaa kuljettajakortti yksiköstä vikatilanteessa
GPS:ää käytetään liiketunnistimen signaalivalidointiinVarmistetaan, että liiketunnistin toimii oikein
Uusi sinetöinti ajopiirturin asennukseenEntistä turvallisempi sinetöintimenettely
Lyijytön juotos piirilevyilläYmpäristöön kohdistuu vähemmän rasitusta ajopiirturin valmistuksen ja sen kierrätyksen yhteydessä
Varustettu BT 5.0 ITS-rajapinnalla (Intelligent Transport Interface)Mahdollistaa tietojen lataamisen Bluetooth-laitteilla, latausjärjestelmillä, sovelluksilla jne.
Lasermerkityt osatiedotVarmistaa, ettei yksikköön ole kajottu
Parannettu salaus kortin todennukseen ja liiketunnistimen tiedonsiirtoonEntistä parempi suojaa tietoliikenteelle

Lakisääteisten vaatimusten mukaan ajopiirturi on kalibroitava 2 vuoden välein. Samassa yhteydessä myös ajopiirturin varmistusparisto tulee vaihtaa. Pariston vaihdon yhteydessä sertifioidun korjaamon on asetettava uusi sinetti ajopiirturin taakse. Yksikölle ei saa tehdä muita toimenpiteitä, kuten yrittää itse korjata tai avata sitä. Sellaista toimintaa voidaan pitää luvattomana muutosyrityksenä.