Volvon raskaissa moottoreissa tuuletinta, jäähdytysnestepumppua, laturia ja ilmastointilaitetta käytetään hihnojen avulla. Näihin käyttöjärjestelmiin on räätälöity ja optimoitu hihnankiristimiä, joiden päätehtävät ovat käyttöhihnojen oikean kireyden ylläpitäminen riittävän tehonsiirron varmistamiseksi, järjestelmien tärinöiden vaimentaminen sekä käyttöhihnojen ohjaus.
Kiristin pyörii tapiksi kutsutun keskipisteen ympäri sen sijaan, että käytettäisi lineaarista rakennetta. Pyörivä kiristin on kooltaan pienempi, jolloin se on helpompi asentaa. Koska siirrettävä lähtöteho vaihtelee, käytetään kiristimissä erilaisia jousien vääntömomentteja (28–48 Nm). Vääntömomentin avulla aikaansaadaan hihnankireys, jolla voidaan siirtää jopa 70 kW (95 hv) tehoa tuulettimelle.
Volvon kiristimet on suunniteltu tarkasti, jotta ne toimivat täsmälleen tuotekohtaisten vaatimusten mukaisesti. Kiristimien jouset ja kitkalaitteet säädetään ja optimoidaan eri kokoonpanojen tehoille, käytöille ja dynamiikoille. Kiristimien kunkin kierron aikana kuluvien kitkaelementtien rakenne on harkittu erittäin tarkkaan, ja tämän rakenteen avulla suojataan myös kiristintä ja käyttöhihnaa tärinältä. Suunnittelussa huomioidaan myös elementtien ennakoitu heikentyminen. Kitkaelementit valmistetaan suurella tarkkuudella, jotta kitkataso pysyy oikeana koko suunnitellun käyttöiän.
OMINAISUUDET | EDUT |
Keskipisteen ympäri pyörivä kiristin | Kooltaan pienempi kuin lineaariset kiristimet, helpompi huoltaa |
Lukkotappi kokoonpanoasennossa | Helpottaa kiristimen ja hihnan asennusta |
Kaksoislaakerikokoonpanot | Tarkempi hihnan ohjaus, vähemmän melua |
Kitkaelementin optimoitu rakenne | Pitkä käyttöikä ja kestävyys |
Alumiinikotelo | Kevyempi paino ja sen myötä pienempi polttoaineenkulutus |
Hihnankiristimet tulee vaihtaa Volvon huolto-ohjelman mukaisesti auton maksimaalisen käyttöasteen varmistamiseksi. Lisäksi välihihnapyörä on vaihdettava samanaikaisesti tuulettimen hihnankiristimen kanssa. Myös käyttöhihnat on aina vaihdettava hihnankiristimiä vaihdettaessa.