Rekkakuskit Suomi toinen tuotantokausi alkaa Ruudussa ja Nelosella keskiviikkona 15.10. klo 20. Uusi kausi tarjoaa vauhtia, värikkäitä persoonia ja pohjoista sitkeyttä. Ohjelma seuraa suomalaisia raskaan kaluston kuljettajia heidän arjessaan, jossa sääolosuhteet vaihtelevat. Tällä kaudella nähdään tuttuja kasvoja, kuten Anni-Riina ja Lindholmien perhe, sekä uusia, energisiä kuljettajia, joiden tarinat tarjoavat katsojille ainutlaatuisen katsauksen kuljetusalan kulisseihin.
Uuden kauden ensimmäisessä jaksossa päästään muun muassa seuraamaan, kun Jarkko hakee kyytiin 28 tonnin painoisen metsäkoneen. Hänellä pää pysyy kylmänä yllättävissäkin tilanteissa, joilta ei Suomen lumisilla metsäteillä voi välttyä. Jarkko on alanvaihtaja kuten myös Jussi, joka kyllästyi kattotöiden kausiluonteisuuteen ja päätyi alalle puoli vuotta kestäneen rekkakurssin kautta. Jussin kyydissä Pohjois-Pohjanmaalla kulkee sahatavaraa ja haketta.
Rekkakuskit Suomi ei ole vain ajamista – se on kunnianosoitus niille, jotka pitävät Suomen pyörät pyörimässä. Ilman näitä arjen sankareita kauppojen hyllyt jäisivät tyhjiksi ja tehtaat pysähtyisivät. Kuorma-autojen kyydissä kulkee kaikkea elintarvikkeista ja tukeista aina iloa tuoviin hyödykkeisiin, kuten postipaketteihin ja grillaushetkien kaasupulloihin. Uudella kaudella luvassa on tiukkoja tilanteita, mutta myös lämpimiä hetkiä, huumoria ja aitoja kohtaamisia. Sarja tarjoaa katsauksen suomalaiseen työkulttuuriin ja maisemiin – vaihteleviin, kauniisiin ja joskus armottomiin.
Rekkakuskit Suomi -ohjelmassa on mukana kymmenen kuljetusalan yritystä. Sarjan toisella tuotantokaudella päästään hyppäämään seuraavien kuljettajien matkaan.
Yrjö ”Ykä”, K&K Mustoset Oy
Mustoset on kolmen veljeksen omistama kuljetusyritys Enonkoskella Itä-Suomessa. Yrittäjä istuu itsekin ratin ääressä töissä ja vapaalla. Hänen apunaan toimistoa pyörittävät vaimo Johanna ja tytär Linda sekä uusi karvainen assistentti. Työpäivät ovat hyvin erilaisia, useampia kuormia päivässä sekä kytkemistä ja katkomista. Irtiottona moottoriajoneuvoista toimii musiikin kuuntelu, lavatanssit tai metsänhoitotyöt.
Matti, K&K Mustoset Oy
Matti on Mustosten veljesten nuorimmainen, mutta kokenut kuljettaja. Hänen mukanaan kulkee tavaraa siemenistä laitureihin ympäri Suomen. Matti nauttii työn monipuolisuudesta, kahta samanlaista päivää harvoin tulee eteen ja edelleen pääsee oppimaan uutta. Hänen kanssaan pääsemme seuraamaan, miten esimerkiksi laiturin kuljetus Saimaan rantaan upeissa järvimaisemissa luonnistuu.
Tero, K&K Mustoset Oy
Tero on työskennellyt Mustosilla jo useamman vuoden, ja hänestä on muotoutunut työporukan kannustava yhteishengen nostattaja. Mustoset osallistuvat kesäisin 4H-kerhon toimintaan, jota pääsemme Teron matkassa tällä kaudella seuraamaan.
Eetu, Kuljetus Laaksonen Oy
Eetu on Laaksosten perheyrityksen tuorein kuljettaja. Hänellä on vihdoin ”tarpeeksi kirjaimia” ajokortissa, ja tie kuljettajan elämään on auennut. Eetu on kasvanut rekannuppiin, eikä osaisi muuta tehdäkään. Hänen mukanaan kulkee päivittäin monenlaista maa-ainetta ja latvusmassaa pitkin Pirkanmaata.
Anni-Riina, Kuljetus A Lindholm Oy
Anni-Riina pyörittää Kangasniemellä sijaitsevaa perheyritystä puutavaran kuljettajana yhdessä isänsä ja veljensä kanssa. Hän toimii nykyisin yrityksessä toimitusjohtajana. Toimenkuva on kuitenkin muuttunut enemmän ratin takana, hän ajaa omaa metsäautoa iltavuoroissa. Painetta työhön luovat vaativammat tehtävät, mutta työporukka tukee Anni-Riinaa uuden äärellä. Hänen kanssaan pääsemme viemään tukkikuormaa uittoon.
Veikko, Kuljetus A Lindholm Oy
Veikko on toiminut perheyrityksessä jo yli kymmenen vuotta. Puun kuljetus on Veikolle helppoa hommaa, joka ei häntä stressaa. Perhe-elämänkin sovittaminen työhön on onnistunut hyvin.
Ari, Kuljetus A Lindholm Oy
Ari on toiminut kuljetusalalla lähes koko ikänsä ja perheyrityksessä onkin pikkuhiljaa käynnistetty sukupolvenvaihdosta. Toimitusjohtajan hattu on siirtynyt Arilta Anni-Riinalle, mutta Ari jatkaa vahvasti perheyrityksen ohjaksissa.
Niclas, Hautanens Åkeri Ab
Niclas Hautanen on vöyriläinen puunkuljetusalan yrittäjä ja toiminut alalla jo parikymmentä vuotta. Firma on kasvanut vuosien varrella, toimintaa on Pohjanmaan lisäksi myös Tammisaaressa ja välillä myös Ruotsissa. Tällä kaudella päästään juhlimaan pyöreitä sekä jännittämään, kun Niclaksen kesä huipentuu autonäyttelyssä.
Toni, Kuljetus V. Hulkkonen Oy
Vajaan kahdenkymmenen vuoden kuljettajakokemuksen omaava entinen jääkiekkoilija Toni kuljettaa pääasiassa metsäteollisuuden tuotteita satamiin. Kaudella pääsemme näkemään myös, miten Postin kuljetus päätyy Itä-Suomesta pääkaupunkiseudulle.
Mika, Kuljetus V. Hulkkonen Oy
Mika on kääntänyt nykyisen työnantajan rattia jo kaksitoista vuotta ja hänen kyydissään kulkee kollegansa Tonin tavoin metsäteollisuuden tuotteita satamiin. Erilaisia hevosvoimia suosiva Mika harrastaa vapaa-ajallaan ratsastusta ja omistaa myös oman hevosen.
Jarkko, Metsä-Multia Oy
Jarkko työskentelee pohjoisessa Keski-Suomessa lavettiautonkuljettajana liikuttaen metsäkoneita työmaalta toiselle. Haastetta Jarkon työhön tuovat hankalat sääolosuhteet ja huonokuntoiset tiet. Pää pysyy hänellä kylmänä myös yllättävissä tilanteissa, joilta ei Suomen metsäteillä voi välttyä.
Jussi, Kuljetusliike M. Hanhela Oy
Jussi istuu Volvon ratissa Pohjois-Pohjanmaalla Kuusamossa ja hänen mukanaan kulkee pääsääntöisesti puutavaraa ja haketta. Kuljetusalalla Jussi on ehtinyt olla jo melkein kymmenen vuotta. Työssä parasta on työporukka ja pitkät välimatkat sujuvatkin heidän kanssaan höpötellessä.
Daniel, Hak Trans/Hinausautokeskus
Jo nuoresta pitäen autoja harrastanut Daniel on työskennellyt nyt hinausauton ratissa nykyisellä työnantajallaan parisen vuotta. Tarvitsi asiakas sitten tiepalvelua tai hinausta, saapuu Daniel paikalle avuksi. Hänen kanssaan pääsemme selvittämään kadonneen mysteeriauton kohtaloa ja tutustumaan törmäriin.
Tero, Hak Trans/Hinausautokeskus
Nosturilla varustetun vaihtolava-autonkuljettaja Tero tekee maanrakennuskoneiden ja henkilönostimien kuljetuksia sekä erilaisia nosto- ja asennushommia nykyiselle työnantajalleen. Hänen kyydissään kulkee luottotyökaveri brasilianterrieri Leila.
Anni, Storemen Logistics Oy
Autojen parissa jo aiemminkin työskennellyt Anni kuljettaa yhtä Suomen ensimmäisistä täyssähköisistä HCT-mittaisista täysperävaunuyhdistelmistä. Yövuoroa rakastavan Annin kyydissä kulkee satojatuhansia litroja juotavaa kohti pääkaupunkiseutua.
Ciia, Storemen Logistics Oy
Äidin puolelta verenperintönä tullut kutsumus kuljettajan ammattiin on saanut sähköistä puoliperävaunuyhdistelmää kuljettavan Ciian vaihtamaan artesaanipuolelta kuljetusalalle. Ciian kyydissä matkaa leipää tuhansiin kotitalouksiin myytäväksi.
Markus, Eero Mikkola Oy
30 vuoden työkokemuksella varustettu Markus ajaa vaarallisten aineiden kuljetuksia pitkin Etelä-Suomea. Kuljetuksiin tarvitaan erityisosaamista ja vankkaa ammattitaitoa. Kauden aikana näemme, miten erilaiset vaaralliset aineet, kuten esimerkiksi sairaalatarpeisiin käytettävät kaasut, saadaan turvallisesti perille.
Nina Uschanov
Marketing Communications & PR Manager, Volvo Finland Ab
+358 50 442 1522
nina.uschanov@volvo.vom
LinkedIn
Volvo Trucks (maahantuonti: Volvo Finland Ab)
Volvo Trucks myy kuljetusten kokonaisratkaisuja vaativille ammattiasiakkaille. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskiraskaista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on 2 200 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Volvon kuorma-autoja valmistetaan 12 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 2024 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 134 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.