Kuljetusalan hiilidioksidipäästöjen vähentäminen jatkuu, ja akkukäyttöiset sähkökuorma-autot ovat yksi tapa saavuttaa nolla pakokaasupäästöt. Elintarvike- ja juomateollisuudessa liikenteen osuus kaikista päästöistä on 19 %*.
Volvo Trucks yhdisti voimansa maailmanlaajuisesti tunnetun kokin Marcus Samuelssonin kanssa, joka on kulinaarinen voima lukuisten kansainvälisten ravintoloiden takana, ja osoitti, miten maantiekuljetusten pakokaasupäästöt voidaan poistaa tai pitää minimissä elintarvike- ja juomateollisuudessa.
Marcus Samuelsson asetti itselleen haasteen valmistaa gourmet-ateria, jonka kaikki ainekset tuodaan keittiöön sähkökuorma-autoilla tai uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla tai biodieselillä, kulkevilla kuorma-autoilla.
"Tämä oli ensimmäinen illallinen laatuaan, ja olen erittäin innoissani saadessani olla osa sitä. Tässä projektissa minun piti ajatella kuljetusta ainesosana, eikö niin? Se on päähenkilö! Siksi rakastin tätä haastetta. Koska kun teemme tämän, se vie alaa eteenpäin. Toivottavasti jonain päivänä kaikki kokit kirjoittavat ruokalistalle, miten ruoka kuljetettiin ravintolaan, ja siitä tulee uusi premium", Marcus Samuelsson sanoo.
Ruokalistalla oli miso-lasitettua turskaa, kaalia, rapuja, kurkkusalaattia ja saksalaista Riesling-viiniä. Illallisen ainekset kulkivat yhteensä noin 2 700 kilometriä maanteitse, ja 86 % tästä matkasta ne kulkivat sähkökuorma-autoilla, joiden pakokaasupäästöt olivat nolla. Loput kilometrit hoidettiin uusiutuvilla polttoaineilla toimivilla kuorma-autoilla.
"Tämä kampanja sopii täydellisesti Volvon brändiin – se tekee kuljetusalan kestävästä kehityksestä ymmärrettävää ja konkreettista soveltamalla sitä ravintola-ateriaan – jotain, johon kaikki voivat samaistua", sanoo Volvo Trucksin globaalista brändistä ja viestinnästä vastaava johtaja Katarina Adamson. Hän jatkaa: "Tavoitteena on tavoittaa elintarvike- ja juomateollisuuden kuljetusten ostajat, sillä heidän päätöksensä ja vaatimuksensa voivat vaikuttaa merkittävästi suuntaan ja vauhtiin kohti kestäviä kuljetusratkaisuja."
Haaste osoittautui täydelliseksi tiimityöksi, johon osallistui useita ruoka- ja juomayrityksiä, viljelijöitä ja kuljetuspalveluntarjoajia – jotka kaikki kutsuttiin osallistumaan illalliselle, joka tarjoiltiin paikallisessa ravintolassa Göteborgissa, Ruotsissa.
Tietoja Marcus Samuelssonista
Marcus Samuelsson on kulinaarinen voima lukuisten kansainvälisten ravintoloiden takana, mukaan lukien arvostettu Red Rooster Harlem New Yorkissa (jossa hän palveli erityisesti presidentti Barack Obamaa). Hän on myös Emmy-palkittu televisiopersoona ja menestynyt kirjailija, jolla on merkittävä historia hyväntekeväisyyspyrkimyksissä. Tätä kampanjaa varten Marcus haastettiin luomaan maailmanluokan illallinen, jossa kaikki ainekset tuodaan keittiöön sähkökuorma-autoilla tai uusiutuvilla polttoaineilla toimivilla kuorma-autoilla.
5 000 toimitettua sähkökuorma-autoa
Volvo Trucks on globaali johtaja sähkökuorma-autoissa ja se on myynyt yli 5 000 sähkökuorma-autoa asiakkaille 50 maassa. Volvon nykyinen sähkökuorma-autovalikoima koostuu kahdeksasta mallista, jotka on räätälöity erilaisiin kuljetustarpeisiin, mukaan lukien kaupunki- ja aluejakelu sekä maanrakennus ja jätteenkäsittely. Vuonna 2024 Volvon sähkökuorma-autojen osuus Euroopassa oli 47 % (raskaat ≥16 tonniset kuorma-autot), ja yhtiö oli myös markkinajohtaja sähkökuorma-autoissa Pohjois-Amerikassa.
Volvon kolmen polun strategia kohti nollapäästöjä
Volvo Trucks pyrkii vähentämään liikenteen hiilidioksidipäästöjä saavuttaakseen nettonollapäästötavoitteensa vuoteen 2040 mennessä käyttämällä kolmen polun teknologiastrategiaa. Tämä lähestymistapa perustuu akkusähköön, polttokennosähköön ja polttomoottoreihin, jotka toimivat uusiutuvilla polttoaineilla, kuten vihreällä vedyllä (tuotettu jakamalla vesi vedyksi ja hapeksi uusiutuvalla sähköllä), biokaasulla (Bio-LNG) tai biodieselillä ja HVO:lla (hydrotreated vegetable oil).
* Li, M., Jia, N., Lenzen, M. ynnä muut. Maailmanlaajuiset ruokakilometrit muodostavat lähes 20 prosenttia ruokajärjestelmien kokonaispäästöistä. Nat Food 3, 445–453 (2022). https://doi.org/10.1038/s43016-022-00531-w
LINKKI korkearesoluutiokuviin
Janne Silvonen
Commercial and Technical Manager Electromobility, Volvo Finland Ab
+358 40 922 3206
janne.silvonen@volvo.com
LinkedIn
Volvo Trucks (maahantuonti: Volvo Finland Ab)
Volvo Trucks myy kuljetusten kokonaisratkaisuja vaativille ammattiasiakkaille. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskiraskaista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on 2 200 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Volvon kuorma-autoja valmistetaan 12 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 2024 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 134 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.