Esikoululaiset tutustuivat sähkökuorma-autoihin Vantaalla – ”Rekkakuskia pitää katsoa silmiin”

Vantaalaiset Isonmännyn päiväkodin esikoululaiset pääsivät tutustumaan sähkökuorma-autoihin Volvo Truck Center Vantaalla. Liikenneturvallisuutta edistävässä tapahtumassa lapset oppivat muistisäännön tien ylittämiseen: pysähdy, katso, vilkuta.
Esikoululaiset tutustuivat sähkökuorma-autoihin Vantaalla
Esikoululaiset oppivat tapahtumassa Volvon muistisäännön tien ylittämiseen: pysähdy, katso, vilkuta.

LINKKI videoon tapahtumasta

Parinkymmenen hengen esikoululaisryhmä vieraili toukokuun puolessa välissä Vantaan Volvo Truck Centerissä, jossa he pääsivät tutustumaan kuorma-autoihin ja oppivat, miten isojen autojen läheisyydessä tulee liikkua.

Katsekontakti kuljettajan kanssa on tärkeä

Koulutus aloitettiin perävaunuun rakennetussa luokassa, jossa lapset näkivät kuvista, että kuorma-autot ovat kirahvin kanssa lähes saman korkuisia. Samalla käytiin läpi, miten tärkeää on, että lapsi kiinnittää huomiota liikenteeseen ja luo katsekontaktin kuljettajan kanssa. ”Rekkakuskia pitää katsoa silmiin”, tokaisi yksi lapsista, kun heiltä kysyttiin teoriaosuuden jälkeen, mikä on muistisääntö tien ylittämiseen.

Lapset pääsivät myös itse kiipeämään kuorma-auton ohjaamoon ja toteamaan, keitä vilkuttavia kavereita he näkevät auton ulkopuolella ja ketkä puolestaan jäävät pimentoon kuolleisiin kulmiin. Näin lapsille havainnollistettiin, ettei liian lähellä ajoneuvoa olevaa ihmistä voi nähdä ohjaamosta.

”Pysähdy, katso, vilkuta -tapahtumilla on iso merkitys Volvo Trucksille. Haluamme tukea erityisesti lapsia turvallisessa liikkumisessa liikenteessä. Olemme myös todella iloisia, että asiakkaamme ovat ottaneet nämä tapahtumat omakseen ja järjestävät niitä oma-aloitteisesti ympäri Suomen käyttäen apuna meidän tekemiä materiaaleja”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo.

Hiljaiset sähkökuorma-autot edellyttävät suurempaa valppautta liikenteessä

Pikkuhiljaa myös tavaraliikenteessä lisääntyvät sähkökäyttöiset kuorma-autot vaativat kevyen liikenteen käyttäjiltä enemmän valppautta etenkin taajamaliikenteessä, koska sähköajoneuvot ovat polttomoottoriautoja hiljaisempia. Lapset pääsivät tapahtumassa myös kuulemaan tämän itse. Jatkossa ei siis enää voi täysin luottaa pelkkään ääneen, vaan kevyen liikenteen käyttäjien tulee olla entistä valppaampina liikenteessä.

Lopuksi lapsille jaettiin diplomit todisteeksi suoritetusta liikenneturvallisuuskoulutuksesta.

”Näen tämänkaltaiset liikenneturvallisuustapahtumat yritysten sosiaalisena vastuuna tukena lasten liikenneturvallisuuskasvatusta”, Björklund päättää.

Haluatko järjestää oman Pysähdy, katso, vilkuta -tapahtuman?

Pysähdy, katso, vilkuta on Volvo Trucksin globaali kampanja, jolla halutaan edistää lasten liikenneturvallisuutta. Opetusmateriaalia lapsille sekä tukimateriaalia ja vinkkejä järjestäjälle löytyy Volvo Trucksin verkkosivuilta. Voit tutustua niihin ja ottaa yhteyttä kouluun tai päiväkotiin. Mikäli olet kiinnostunut järjestämään tapahtuman, olethan yhteydessä lähimpään Volvo Trucks -jälleenmyyjääsi, jotta voimme tukea sinua tilaisuuden järjestämisessä.

Nina Uschanov
Marketing Communications & PR Manager, Volvo Trucks, Volvo Finland Ab
p. +358 50 442 1522
e-mail: nina.uschanov@volvo.vom

Volvo Trucks myy asiakkailleen kuljetusten kokonaisratkaisuja. Yritys tarjoaa täyden tuotevalikoiman keskisuurista raskaisiin kuorma-autoihin, ja maailmanlaajuisesti sillä on vahva 2 300 toimipisteen verkosto noin 130 maassa. Vuonna 2022 toimitettiin maailmanlaajuisesti noin 145 000 Volvo kuorma-autoa. Volvo Trucks on osa Volvo Groupia, joka on maailman johtavia kuorma- ja linja-autojen, rakennuskoneiden sekä meri- ja teollisuusmoottorien valmistajia. Volvo Group tarjoaa myös kokonaisvaltaisia rahoitus- ja palveluratkaisuja. Volvo Trucksin työ perustuu yhtiön perusarvoihin, jotka ovat laatu, turvallisuus ja ympäristöstä huolehtiminen.