Volvo Trucks liittyy Niemi40haasteeseen – ”Tavoitteena on täysin hiilidioksidivapaa Volvo Trucks -kanta vuoteen 2050 mennessä”

Volvo Trucks vastaa Niemi40haasteeseen. Yhtiö tähtää CO2-vapaaseen kalustoon vuoteen 2050 mennessä. ”Haluamme toimia edelläkävijöinä tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutusten vähentämisessä”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo. ”On mahtavaa nähdä, että Volvo satsaa vahvasti myös raskaan liikenteen sähköistämiseen”, Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi iloitsee.
Raskaiden sähkökuorma-autojen tuotanto alkaa syksyllä.

Suomen kuorma-autojen markkinajohtaja Volvo Trucks lähtee mukaan Niemi Palvelut Oy:n ilmastohaasteeseen.

”Kuorma-autoalan asiantuntijoina haluamme toimia edelläkävijöinä tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutusten vähentämisessä. Olemme asettaneet selkeät tavoitteet hiilidioksidipäästötasoillemme”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund linjaa yhtiön kunnianhimoisia tulevaisuudennäkymiä.

Volvo Trucks etenee asteittain kohti CO2-vapaata kalustoa.

”Pyrimme vähentämään CO2-päästöjä tuotannossa olevien ja myytyjen kuorma-autojen osalta vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttia verrattuna vuoden 2019 tasoon. Vuoteen 2040 mennessä tavoite on 100 prosenttia. Tavoite on täysin hiilidioksidivapaa Volvo Trucks -kanta vuoteen 2050 mennessä”, Björklund toteaa.

Raskaan liikenteen suuri vaikutus

Yksi tärkeimmistä tavoista vähentää liikenteen päästöjä on raskaan kaluston sähköistäminen. Suomessa yksin kuorma-autoliikenteen osuus tieliikenteen kaikista CO2-päästöistä on runsas kolmannes. Volvo Trucks on edelläkävijä raskaan liikenteen sähköistämisessä ja toimii yhtenä johtavista asiantuntijoista siirtymisessä kohti hiilineutraaleja tavarakuljetuksia.

”Olemme raskaan liikenteen sähköistämistyöstä erittäin ylpeitä. Täyssähköiset kuorma- ja linja-autot ovat kiistatta avainasemassa kumipyöräliikenteen kehityksessä ympäristöystävällisempään suuntaan”, Björklund kertoo.

Volvon sähkökäyttöisillä kuorma-autoilla pystytään jo tällä hetkellä hoitamaan vaivatta kaupungissa tapahtuvaa liikennöintiä. Tuotantoa kehitetään nyt pitempiä välimatkoja miettien.

”Tulevat raskaat sähkökuorma-autot mahdollistavat myös kaupunkien väliset kuljetukset. Ne tulevat tuotantoon vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla. Tällä hetkellä tuotannossa on keskiraskaat sähköautomallit, Volvo FL ja Volvo FE Electric. Liikumme kovaa vauhtia kohti fossiilivapaita kuljetuksia”, Björklund summaa.

Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi seuraa ilolla Volvo Trucksin matkaa kohti CO2-vapautta.

”Tämän päivän edelläkävijät ja ympäristön puolesta toimijat ovat tulevaisuuden onnistujia. Sillä, että Volvo satsaa vahvasti myös raskaan liikenteen sähköistämiseen, on suuri vaikutus myös meidän työhömme. Kaikkiaan sähköajoneuvojen rooli liikenteessä tulee kasvamaan, ja Volvo on tiennäyttäjä”, Niemi kiteyttää.

Niemi40haaste kutsuu kaikki toimijat konkreettisiin tekoihin ilmaston puolesta, kokoon tai alaan katsomatta. Niemi40haaste.fi

Magnus Björklund
Toimitusjohtaja, Volvo Finland Ab
magnus.bjorklund@volvo.com

Lue lisää Volvo Trucksin vaihtoehtoisista polttoaineratkaisuista

Voimmeko kertoa sinulle lisää Volvo kuorma-autoista ja palveluista?