Suomen ensimmäinen biokaasulla kulkeva Volvo FH LBG 460 maidonkeräysauto Valiolle

Helmikuun 2019 alusta lähtien Valio Luomu™ -maitoa kerätään tiloilta uudella Volvo LBG 460 maidonkeräysautolla. Uusi auto pienentää maidonkeräilyn hiilijalanjälkeä, sillä Valion tehtaiden biojätteestä valmistetaan biokaasua, jolla uusi Volvo nyt kulkee. Volvon LNG/LBG moottorissa on sama hyötysuhde ja suorituskyky kuin normaalissa Diesel-autossa, mutta päästöt ovat 20-100% pienemmät, riippuen siitä käytetäänkö autossa LNG tai LBG -kaasua.

Valion ajoon mennyt uusi Volvo FH LBG kerää vajaat 10 % kaikesta Valio Luomu™ maidosta. Auto kiertää eteläisen Suomen keräilyreitillä. Biokaasun hyödyntäminen kuljetuksissa on yksi tapa pienentä hiilijalanjälkeä. Hankinta on osa Valion tavoitetta tuottaa hiilineutraalia maitoa.

– Volvo on kehittänyt ainutlaatuisen LNG -moottorin, joka toimii diesel-syklillä. Volvon LNG -moottorissa on sama hyötysuhde ja suorituskyky kuin normaalissa diesel-autossa. CO2 -päästöt ovat 20-100% pienemmät kuin vastaavassa dieselissä riippuen siitä, käytetäänkö autossa nesteytettyä maakaasua (LNG) vai nesteytettyä biokaasua (LBG), Volvo Trucks tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo.

– Varsinkin LNG -polttoainetta käyttäessä polttoainekustannukset ovat selkeästi pienemmät kuin dieselissä. Jakeluverkoston kasvaessa LNG -auton käytettävyys paranee merkittävästi Suomessa. Varsinkin suuremmilla ajosuoritteilla LNG -auto on erittäin järkevä ratkaisu sekä ympäristön kuormittamisen, että polttoainekustannuksien vähentämisen osalta, Volvon tuotepäällikkö Mikko Aules jatkaa.

– Olemme selvittäneet biokaasulla kulkevan maidonkeräysauton käyttöä jo muutamia vuosia. Nyt ajoneuvojen teknologia ja biokaasun jakeluverkosto ovat niin hyvät, että halusimme ottaa auton käyttöön, Valion kategoriapäällikkö Mirva Tollet sanoo.

Valiolta kerrotaan, että uusi Volvo LBG on ajossa lähes vuorokauden ympäri, jotta sen päästöjä vähentävä vaikutus logistiikkaketjussa on mahdollisimman suuri. Maitoauton kuljettaja hakee perusmaidon tiloilta päivällä, ja Valio Luomu™ maidon vuoro on yöllä.

Ympäristöystävällinen ja turvallinen valinta

– Nesteytetty biokaasu (Liquefied Biogas, LBG) tankataan eristettyyn tankkiin. Biokaasu nesteytyy normaalissa ilmanpaineessa -162 asteen lämpötilassa. Jos kaasua vapautuisi tankatessa tai ajon aikana, se höyrystyisi ja sekoittuisi nopeasti ulkoilmaan, tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo.

LBG:n leimahduspiste eli syttymiseen vaadittava lämpötila on hyvin korkea. Auton polttoainetankki on kaksoiskuorella varustettu ja alipaineistetulla tyhjiökerroksella eristetty, jotta kaasu pysyy kylmänä. Jos kaasu pääsisi lämpenemään ja paine tankissa nousemaan, polttoainetankin automatiikka vapauttaa kaasua hallitusti ilmaan ja paine laskee.

– Lämpötila voi nousta, jos auto on vaikkapa pitkään käyttämättä. Valion auto on ajossa tehokkaasti lähes 24/7. Näin saadaan parhaat hyödyt sen ominaisuuksista, Volvo Trucksin myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Valion tehtailla syntyy Valiolle tarpeetonta mutta biokaasun valmistukseen sopivaa jätejaetta. Valio toimittaa raaka-ainetta Gasumille, jonka valmistamaa biokaasua  menee Valion uuden Volvon tankkiin.

– Uusiutuvan biokaasun tuotanto on kiertotaloutta parhaimmillaan, ja sen avulla saadaan biojätteet tehokkaaseen hyötykäyttöön. Jotta liikenteen päästöjä saadaan pienennettyä, tarvitsemme Valion kaltaisia edelläkävijöitä, Gasumin myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen kertoo.

Uusi Volvo LBG-maidonkeräysauto kulkee reitillään Autoyhtymä Roimolan operoimana. Autoyhtymä Roimolan ympäristöystävällisyys on tunnustettu muun muassa SKAL ry:n vuoden kuljetusyritykseksi valinnalla.

Faktat:

Volvo FH 460 LBG 6x2

• G13C460 13-litrainen 460hv /2300Nm LNG moottori
  • 205kg LNG säiliö
  • I-shift automatisoitu 12-portainen vaihteisto
  • I-See maastontunteva vakionopeudensäädin
  • Globetrotter korkea makuuohjaamo

Valion uusi Volvo FH 460 LBG Ylen-uutisissa:

Lisätietoja:

Volvo Trucks: Reino Manninen, Myyntijohtaja, Volvo Trucks, puh. 010 655 6614, reino.manninen@volvo.com

Valio: Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118, mediadesk@valio.fi

Volvo Trucks

Volvo Trucks tarjoaa kattavat ammattilaisen kuljetusratkaisut laatua vaativille asiakkaille. Asiakastuki on turvattu maailmanlaajuisella 2 100 jälleenmyyjän ja huoltokorjaamo verkostolla yli 130 maassa. Volvo kuorma-autoja valmistetaan 15 maassa eri puolilla maailmaa. Vuonna 2018 toimitettiin yli 127 000 Volvo-kuorma-autoa maailmanlaajuisesti. Volvo Trucks on osa Volvo Group -konserina, joka on yksi maailman johtavista kuorma-autojen, linja-autojen, rakennuslaitteiden sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajista. Volvo Group konserni tarjoaa myös laajasti ratkaisuja rahoitukseen ja huoltopalveluun. Volvo Trucksin perusarvot ovat laatu, turvallisuus ja ympäristö.

www.volvotrucks.fi

Valio

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Valio on suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys, joka maksaa kaikki tulot maidontuottajille. Valio työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista. Valio toimittaa tuotteita yli 60 maahan ja on Suomen suurin elintarvikkeiden viejä. Valion liikevaihto vuonna 2017 oli 1 708 miljoonaa euroa.

www.valio.fi

Gasum

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan ja energiamarkkinoiden asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua ja edistää kiertotaloutta käsittelemällä jätteitä sekä tuottamalla biokaasua ja kierrätysravinteita Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiö tarjoaa energiaa sähkön ja lämmöntuotantoon, teollisuudelle sekä maa- ja meriliikenteelle.  Gasum on Pohjoismaiden johtava biokaasun tarjoaja. Yhtiöllä on kaasutankkausasemaverkosto, joka palvelee myös raskasta kalustoa. Gasum on myös nesteytetyn maakaasun (LNG) Pohjoismaiden markkinoiden johtava toimija. Yhtiö jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan liikenteen tarpeeseen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Gasum tarjoaa energiamarkkinoiden kattavimmat asiantuntijapalvelut ja ratkaisut. Gasum-konsernissa työskentelee noin 450 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 925 milj. euroa. Gasum on 100 prosenttisesti Suomen valtion omistama yhtiö.

www.gasum.fi