- Ilmoitetuista arvoista asiakkaamme saavat polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä koskevia helppotajuisia ja vertailukelpoisia tietoja, joita he voivat käyttää suuntaa-antavana ohjenuorana kuorma-auton valinnassa, kertoo Volvo Trucksin ympäristö- ja innovaatiojohtaja Lars Mårtensson.
- Mutta mikä tärkeintä, painopiste on nyt entistäkin vahvemmin energiatehokkuudessa ja ilmastovaikutuksissa. Tämä on keskeinen asia autoteollisuudelle, kuljetusalalle ja koko yhteiskunnalle.
YK:n hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin (IPCC) mukaan raskaan maantieliikenteen osuus maailman kasvihuonepäästöistä on noin kuusi prosenttia, ja fossiilisten polttoaineiden käyttö on raskaassa maantieliikenteessä erittäin yleistä.
- Siksi toivomme, että uusien ilmoitusvelvollisuutta koskevien vaatimusten rinnalle saadaan myös taloudellisia kannustimia, joilla vanhojen ajoneuvojen korvaaminen uusilla,
aiempaa energiatehokkaammilla ja CO2-päästöiltään pienemmillä kuorma-autoilla voitaisiin tehdä kannattavaksi kuljetusyrityksille, Mårtensson toteaa.
Vielä sellaisia verotuksiin tai kannustimiin liittyviä päätöksiä ei ole tehty, jotka ovat kytköksissä uusiin ilmoitusvelvollisuutta koskeviin vaatimuksiin. EU:n European Strategy for Low Emission Mobility ‑strategian tavoitteissa lähdetään siitä, että kuorma-autoliikenteen CO2-päästöt pienenevät keskimäärin 1,5 prosenttia vuodessa aina vuoteen 2030 saakka.
Energiatehokkuus ei tietenkään ole mikään uusi asia - sen enempää kuorma-autojen valmistajille kuin kuljetusyrityksillekään. Polttoaine muodostaa keskimäärin kolmasosan eurooppalaisen kuljetusyrityksen muuttuvista kustannuksista. Siksi kaikki keinot, joilla polttoaineenkulutusta voidaan pienentää, ovat taloudellisesti kiinnostavia. Energiatehokkuus on tärkeä kilpailuetu.
- Energiatehokkuus on aina ollut Volvo Trucksille erittäin tärkeä asia, Mårtensson jatkaa. - 1990‑luvun alkupuolelta tähän päivään olemme onnistuneet pienentämään uusien kuorma-autojen polttoaineenkulutusta viidenneksellä*. Pienennämme kulutusta jatkossakin vuodesta toiseen. Energiatehokkuuden parantaminen on myös kaikkein tärkein keino vaikuttaa ajoneuvojen ilmastovaikutuksiin.
Myös Volvo Trucksin asiakkaat uhraavat paljon resursseja energiatehokkuuden jatkuvaan parantamiseen. Monet kuljetusyritykset ovat onnistuneet pienentämään polttoaineenkulutusta huomattavasti, toiset taas eivät ole aina pystyneet priorisoimaan sitä samalla tavalla. Etenkin jälkimmäiselle ryhmälle kulutus- ja päästöarvoista voi olla hyötyä kuorma-auton valinnassa, Mårtensson jatkaa.
- Nämä arvot ovat hyvä suuntaa-antava lähtökohta, mutta ne eivät kuitenkaan kerro koko kuvaa. Jotta polttoaineenkulutus ja ilmastovaikutukset saadaan mahdollisimman pieniksi ajoneuvon todellisessa käyttötehtävässä, jokainen kuorma-auto on optimoitava oikeilla varusteilla ja palveluilla sen nimenomaista käyttötarkoitusta varten. Taloudellisen ajon kuljettajakoulutus ja kehittyneet kuljetustensuunnittelutyökalut ovat esimerkkejä toimista, joilla voi olla erittäin myönteisiä vaikutuksia. Pyrimme aina luomaan kokonaisvaltaisen ratkaisun, jonka tehokkuus kuljetustehtävissä on asiakkaan kannalta paras mahdollinen. Tämä on myös ympäristön kannalta hyödyllistä, Mårtensson päättää.
1.1.2019 alkaen EU:n lainsäädäntö edellyttää, että polttoaineenkulutus ja CO2-päästöarvot ilmoitetaan uusissa kuorma-autoissa. Laki tulee voimaan portaittain erityyppisille raskaille ajoneuvoille. Ilmoitettavat arvot laaditaan erikseen jokaiselle ajoneuvolle, ja ne perustuvat tehdaserittelyihin ja käyttötarkoitukseen.
Arvojen perustana käytetään EU:n sertifioimaa, standardoitua ajosyklien simulointiprosessia. *Kun vuoden 1991 Volvo F12 ‑mallia vertaillaan vuoden 2016 Volvo FH13 ‑malliin
Lisätietoja:
Mikko Aules, tuotepäällikkö, Volvo Trucks, mikko.aules@volvo.com, p. 050 3200 647.
Reino Manninen, myyntijohtaja, Volvo Trucks, reino.manninen@volvo.com, p. 050 5723498.