Polttoaine muodostaa noin kolmanneksen kuljetusyritysten kustannuksista. Siksi emme jatkossakaan jätä kiveäkään kääntämättä, kun etsimme uusia tapoja pienentää kuorma-autojemme polttoaineenkulutusta, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Claes Nilsson. – Tällä kertaa luvassa on lukuisia parannuksia, joiden avulla asiakkaamme voivat päästä merkittäviin kustannussäästöihin suorituskyvystä tai tuottavuudesta tinkimättä.
Uusilla Euro 6 Step D ‑määräyksillä pyritään huolehtimaan siitä, että ajoneuvot ovat normaalissa käytössä päästöstandardien mukaisia. Volvo Trucks reagoi tiukentuneisiin päästöstandardeihin muun muassa uudella moottoriohjelmistolla sekä pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän entistä paremmalla pinnoitteella.
Päivitetyssä D13-dieselmoottorissa myös käytetään matalan viskositeetin VDS-5-öljyä, ja männän uudet öljynkaavintarenkaat pienentävät polttoaineenkulutusta ja sisäistä kitkaa. 500 hv:n moottorissa polttoainetta säästäviin ominaisuuksiin kuuluu myös aiempaa suurempi puristussuhde, joka on käytössä myös 460 hv:n ja 420 hv:n versioissa.
Karttapohjainen I-See –ohjelmisto säätelee vaihteiden valintaa, kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia reitin topografiaa koskevien ennakkotietojen perusteella. Se on suunniteltu hyödyntämään kuorma-auton liike-energiaa parhaalla mahdollisella tavalla. Siinä on myös paljon parannuksia ja päivityksiä, kuten uusi vaihteidenvalintastrategia sekä valikoiva rullaustoiminto, joka tehostaa I-Roll ‑vapaavaihdetoiminnon käyttämistä entisestään.
– Näiden päivitysten ansiosta asiakkaat pysyvät uusien päästömääräysten tasalla, ja ne myös parantavat Volvo FH-, FM- ja FMX ‑kuorma-autojen polttoainetehokkuutta, Claes Nilsson kertoo.
Lisätietoja: Reino Manninen,
myyntijohtaja,
Volvo Trucks, Volvo Finland Ab
reino.manninen@volvo.com
LINK to high resolution images: https://bit.ly/2E561r5
LINK to film: https://youtu.be/YJMUtL0rXEA
PDF