Kuopiolainen Kuljetusliike Jari Kärki Ky on liikuttanut elintarvikkeita ja kappaletavaraa vuodesta 1993 alkaen. ”Keväällä tulee 33 vuotta täyteen, Olvin juomilla me aloittelimme hommat ja niitä me ajamme edelleen”, yrittäjä Jari Kärki kertoo. Toinen mikä ei ole vaihtunut, on autojen merkki.
Kärjen kalusto koostuu pelkästään Volvo Trucksin kuorma-autoista. Tilanne on ollut sama alusta alkaen, neljän vuosikymmenen aikana talossa on ollut vain yksi toisen valmistajan tuote. Sen sijaan ikähaitaria kalustosta löytyy runsaasti. Vanhin edelleen satunnaisessa ajossa oleva Volvo on vuodelta 2006, uusin tuli käyttöön lokakuussa 2025.
Uuden auton myötä yritys otti ensiaskeleensa vaihtoehtoisten käyttövoimien maailmaan. Reijo Holopaisen myymä ja Volvo Truck Center Kuopiosta luovutettu Volvo FH 500 LBG Aero 6x2 rahtiauto kuljettaa nyt Olvin juomia puhtaasti biokaasulla.
”Noin vuoden päivät minä biokaasuauton hankintaa mietin”, Kärki taustoittaa hankintaa.
Yrittäjä kertoo kaasuautojen yleistyneen myös hänelle tuttujen kuljetusliikkeiden kalustoissa, ja kollegoilta saatu positiivinen palaute rohkaisi häntäkin investointipäätöksen tekemään. Huollon tarpeita tietysti tulee aina välillä käyttövoimasta riippumatta, mutta silloin ratkaisevaa on, kuinka jälkimarkkinointi hoidetaan. Tämän suhteen ei kollegoillakaan ollut moitittavaa.
”Päädyin kuitenkin ottamaan Volvo Gold-huoltosopimuksen, joka tuo turvaa ja varmuutta, kun ollaan uuden äärellä”, Kärki jatkaa.
Kuljetusliike Jari Kärki Ky toimii Olvin kuljetuksissa Postin aliurakoitsijana. Jari Kärjen mukaan Postin ja Volvon välillä oli käyty keskusteluita kaasuautoista, ja Olvillakin oli oltu kiinnostuneita nollapäästöisistä kuljetuksista.
”Kyllähän sillä on merkitystä yrityksille, että heidän kuljetuksissaan ei synny hiilidioksidipäästöjä. Uskon tämän olleen esillä myös Postin ja Olvin välisissä neuvotteluissa.”
Yrittäjälle suuri merkitys on myös käyttökustannuksilla. ”Jos puheet pitävät paikkaansa, niin kyllähän tämän uuden auton pitäisi hieman edullisemmin kulkea. Toistaiseksi kuitenkin kilometrejä mittarissa on noin 15 000, joten paremmin asiaa pystyy arvioimaan vasta hieman myöhemmin.”
Osaltaan kustannustehokkuuteen vaikuttaa myös kaasun hinta ja sen suhde dieseliin. Kärjen mukaan he ovat tankanneet biokaasua nyt 1,49 euron kilohinnalla, ja ensimmäisen kuukauden aikana kulutus on ollut 27,8 kiloa sadalla kilometrillä.
Uudessa biokaasu-Volvossa on vakiokuskit, eikä Kärki itse ole sen rattiin päässyt lainkaan. Moitteita ei myöskään ole kantautunut hänen korviinsa, vaan kaikki on pelannut kuten uudessa autossa toki pitääkin.
”Auto kulkee vakioreitillä Iisalmesta Sipooseen ja kartoitimme tarkkaan ennalta tankkausmahdollisuudet matkalla”, Kärki toteaa.
Biokaasutankki laitetaan täyteen Kuopiossa ja Sipoossa, tarvittaessa matkan varrellakin tankkaus onnistuisi Lahdessa ja Mäntsälässä. ”Sen verran tämä on muuttunut, että dieselillä tuo matka tehtiin yhdellä tankkauksella, nyt kaasulla molemmissa päissä.”
Ja toki myös biokaasun tankkaus on hieman erilainen prosessi, joka vaatii kuljettajilta erityistä huolellisuutta.