Polttokennokuorma-auto on sähkökuorma-auto, joka tuottaa sähköä polttokennoista. Ne saavat puolestaan virtansa kuorma-auton säiliöihin varastoidusta vedystä. Polttokennossa vety ja happi yhdistetään sähkökemiallisen reaktion avulla sähkön, lämmön ja veden tuotantoa varten. Tämä on suuri ero verrattuna akkukäyttöiseen sähkökuorma-autoon, joka saa energiansa ulkoisen virtalähteen avulla ladattavista akuista.
Polttokennokuorma-autot soveltuvat erityisen hyvin pidemmille matkoille ja raskaisiin, paljon energiaa vaativiin tehtäviin. Ne ovat järkevä valinta myös silloin, kun akun lataukseen ei ole aikaa, kuten kellon ympäri ajettavissa kuorma-autoissa. Lisäksi polttokennokuorma-autot voivat olla hyvä vaihtoehto niissä maissa ja niillä alueilla, joilla akkukäyttöisen sähkökuorma-auton nopea lataus ei onnistu sähköverkon rajoitusten vuoksi.
Ilmeisin etu on se, että kyseessä on päästötön tekniikka, joka mahdollistaa kaukokuljetukset ilman muita päästöjä kuin vesi. Toimintasäde ja tankkausaika ovat erittäin vaikuttavat, sillä polttokennokuorma-auton toimintasäde voi olla jopa 1 000 km ja tankkaus tapahtuu alle 15 minuutissa.
Vety antaa mahdollisuuden energian varastointiin. Tämä tarkoittaa, että sitä voidaan käyttää esimerkiksi varastoitaessa energiaa epätasaisesti tuottavista uusiutuvista lähteistä, kuten tuuli- ja aurinkosähköä, jota muuten voidaan kuluttaa vain tuotannon yhteydessä. Tämä on loistava tilaisuus vähentää ilmastovaikutuksia tai poistaa ne kokonaan.
Monet teollisuudenalat, kuten teräs- ja kemianteollisuus, tarvitsevat uusiutuvista energialähteistä tuotettua vetyä voidakseen siirtyä ilmastoneutraaliin tuotantoon. Siksi on yleinen näkemys, että vetyä on tulevaisuudessa saatavilla suuria määriä, mikä hyödyttää myös kuljetusalaa.
Polttokennoauton toimintasäde voi olla jopa 1000 km ja tankkaus tapahtuu alle 15 minuutissa.
Sitä on vaikea ennustaa tällä hetkellä. Siihen vaikuttavat muun muassa teknologian kehitys, vedyn saatavuus ja kustannukset sekä verotusta ja lainsäädäntöä koskevat poliittiset päätökset.
Teemme tälläkin hetkellä testejä polttokennokuorma-autoillemme testiradalla, mikä on hyvin jännittävää. Vuonna 2023 alamme tehdä testejä yleisillä teillä, ja vuonna 2025 aloitamme valitut asiakaspilotit. Polttokennokuorma-automme lanseerataan tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolla, joten meillä on vielä matkaa siihen.
Kuljetusyritysten ei kuitenkaan tarvitse odottaa aloittaakseen matkan kohti päästöttömiä kuljetuksia. Volvo tarjoaa jo nyt täyden valikoiman akkukäyttöisiä sähkökuorma-autoja, jotka ovat erittäin kilpailukykyisiä. Ne ovat jatkossakin erittäin tärkeitä kuljetusalan hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, myös polttokennokuorma-autojen tultua saataville. Toinen vaihtoehto kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ovat tällä hetkellä saatavilla olevat kuorma-autot, jotka toimivat uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla ja HVO:lla (hydrogenoitu kasviöljy).